Pengembangan media big book dalam pembelajaran membaca siswa kelas 1 SDN Karangsono 2 Kecamatan Kwadungan Ngawi
DOI:
https://doi.org/10.25273/wjpm.v2i3.19429Keywords:
Reading Instrcution, Big Book, Media Development, Primary school.Abstract
The goal of this project is to create big book media that will improve first-grade reading instruction for children at SDN Karangsono 2 in Kwadungan District during the 2022–2023 school year. The study attempts to efficiently handle students' reading challenges by utilizing the ADDIE approach (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). After undergoing extensive validation, the new product—which was created especially for struggling readers— scored 96.76% for content quality and 92.72% for media, demonstrating its excellent efficacy. With engaging and useful learning materials, the large book media promises to greatly enhance the reading abilities of Grade 1 children at SDN Karangsono 2, Kwadungan District. Teachers can better meet the different learning needs of their children and ensure comprehensive literacy development from an early age by using cutting-edge teaching tools such as big book media. The results of this study improve young students' overall academic achievement as well as reading teaching.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk membuat media big book yang akan meningkatkan pembelajaran membaca kelas satu untuk anak-anak di SDN Karangsono 2 Kecamatan Kwadungan pada tahun ajaran 2022–2023. Studi ini berupaya untuk menangani tantangan membaca siswa secara efisien dengan memanfaatkan pendekatan ADDIE (Analisis, Desain, Pengembangan, Implementasi, Evaluasi). Setelah menjalani validasi ekstensif, produk baru ini—yang diciptakan khusus untuk pembaca yang mengalami kesulitan—mendapatkan skor 96,76% untuk kualitas konten dan 92,72% untuk media, yang menunjukkan kemanjurannya yang luar biasa. Dengan materi pembelajaran yang menarik dan bermanfaat, media buku berukuran besar diharapkan dapat meningkatkan kemampuan membaca anak kelas 1 SDN Karangsono 2 Kecamatan Kwadungan secara signifikan. Guru dapat lebih memenuhi berbagai kebutuhan belajar anak-anak mereka dan memastikan pengembangan literasi komprehensif sejak usia dini dengan menggunakan alat pengajaran mutakhir seperti media buku besar. Hasil penelitian ini meningkatkan prestasi akademik siswa secara keseluruhan serta pengajaran membaca.
Downloads
References
Dodi, S. ( 2019 ). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan
Menggunakan Metode Global Pada Peserta Didik Kelas I MIN 08 Bandar
Lampung. Skripsi. Bandar Lampung : Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan
Lampung.
Desy, G.S.G., Tego, P. ( 2020 ). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E
Bookstory untukMeningkatkan Literasi Membaca Siswa Sekolah Dasar. Artikel
Penelitian. Jurnal Basicedu Volume 4 Nomor 4 Tahun 2020 Halaman 1004-1015.
Fitriana. (2016). Peningkatan Minat Membaca Menggunakan Media Big Book
Pada Siswa Kelas III.B SD Negeri Jageran Sewon, Bantul, Yogyakarta. Skripsi.
Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Negeri Yogyakarta.
Gio, M.J.,Dyoty, A.V.G ( 2018 ). Pengembangan Media Literasi Big Book Untuk
MeningkatkanKeterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Artikel
Penelitian. Jurnal Tunas Bangsa Vol. 5, No.2, Agustus 2018.
Karumpa, A. & Dahlan, M. (2022). Efektivitas penggunaan media pop up book dan big
book terhadap kemampuan siswa memahami isi bacaan. Jurnal Onoma:
Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(2), 818–825.
https://doi.org/10.30605/onoma.v8i2.2089
Onika, B.A. ( 2019 ). Pengembangan Media Big Book Untuk Meningkatkan
Keterampilan Membaca Siswa Kelas Tiga Sd Negeri Pilang 02. Skripsi.
Semarang : Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Negeri Semarang.
Prawiyogi, A. G., Sadiah, T. L., Purwanugraha, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan
media big book untuk menumbuhkan minat membaca di sekolah dasar. Jurnal
Basicedu, 5(1), 446–452. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.787
Setiyaningsih, G., & Syamsudin, A. (2019). Pengembangan media big book untuk
meningkatkan kemampuan literasi anak usia 5-6 tahun. Scholaria: Jurnal
Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(1), 19–28.
https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i1.p19-28
Triana, M., Sumardi, S., & Rahman, T. (2020). Pengembangan media big book alfabet
untuk memfasilitasi kemampuan mengenal huruf alfabet anak usia 4-5
tahun. JURNAL PAUD AGAPEDIA, 4(1), 24–38.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
Â
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner are required to cite the original source, including the author's names, Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) Authors grant Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.