Manajemen Kerjasama Sekolah dengan Dunia Usaha dan Dunia Industri (DU/DI) pada Kompetensi Keahlian Teknologi Laboratorium Medik di tinjau dari Teori Pertukaran Sosial (studi kasus di SMK Kesehatan Bakti Indonesia Medika Ponorogo)
DOI:
https://doi.org/10.25273/wjpm.v2i3.19417Keywords:
Management, cooperation, vocational school, business world, industrial world, medical laboratory technologyAbstract
This research has the objectives 1) To determine the implementation of school collaboration management with DU/DI 2) To determine the relevance of medical laboratory technology skills competency at Bakti Indonesia Medika Ponorogo Health Vocational School with DU/DI, 3) To determine DU/DI's needs for skills competency medical laboratory technology at the Bakti Indonesia Medika Health Vocational School, Ponorogo. 4) To find out supporters and participants in establishing collaboration between schools and DU/DI on medical laboratory technology expertise competencies. 5) To find out the school's strategic steps to achieve harmony in medical laboratory technology expertise competencies with DU/DI in terms of social exchange theory. This research uses qualitative research with case study data collection methods in the form of observation, documentation and interviews. The results of this research show that there is a misalignment between schools and parts of the business and industrial world (DU/DI). and the School has a strategic plan to achieve alignment with relevant DU/DI.
Penelitian ini memiliki tujuan 1) Untuk mengetahui implementasi manajem kerjasama Sekolah dengan DU/DI 2) Untuk mengetahui relevansi pada kompetensi keahlian teknologi laboratorium medik di SMK Kesehatan Bakti Indonesia Medika Ponorogo dengan DU/DI, 3) Untuk mengetahui kebutuhan DU/DI pada kompetensi keahlian teknologi laboratorium medik di SMK Kesehatan Bakti Indonesia Medika Ponorogo. 4) Untuk mengetahui pendukung serta penghambat dalam menjalin kerjasama antara sekolah dengan DU/DI pada kompetensi keahlian teknologi laboratorium medik. 5) Untuk mengetahui langkah strategis sekolah untuk mencapai keselarasan pada kompetensi keahlian teknologi laboratorium medik dengan DU/DI yang ditinjau dari teori pertukaran sosial. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitataif dengan metode pengumpulan data studi kasus dalam bentuk observasi, dokumentasi dan wawancara. Hasil dari penelitian ini menunjukan adanya ketidakselarasan antara Sekolah dengan sebagian Dunia Usaha dan Dunia Industri (DU/DI). dan Sekolah memiliki rencana strategis untuk mencapai keselarasan dengan DU/DI yang relevan.
Downloads
References
Dr. Drs.Danang Sunyoto, S. (2022). Teori Pertukaran Sosial dalam Perilaku Kelompok (1ed ed.). (S. Magister Alfatah Kalijaga, Ed.) Purbalingga: EUREKA MEDIA AKSARA, OKTOBER 2022 ANGGOTA IKAPI JAWA TENGAH NO.225/JTE/2021.
Follet, M. P. (2014). Menganalisis kinerja sumber daya manusia sebagai pemimpin atasan. Jurnal Sains dan Manajemen, 8.
Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia (Nomor 170 Tahun 2018). Standar Kompetensi Kerja
Nasional Indonesia (SKKNI) Kategori Aktivitas Kesehatan Manusia dan Aktivitas Sosial Golongan Pokok Aktivitas kesehatan Bidang Teknoloi Laboratorium Medik. Jakarta: Menteri Ketenagakerjaan Republik Indonesi.
Lewis Thomas dan Elaine B, J. (2014). Contextual Teaching Learning. Jakarta: Kaifa.
Nurharjadmo, W. (2008). Evaluasi Implementasi Kebijakan Pendidikan Sistem Ganda di Sekolah Kejuruan. 4, 215-228.
Permenkes, RI. (No.411/Menkes/Per/III/2010). Laboratorium Klinik. Jakarta: Menteri Kesehatan Republik Indonesia.
Ritzer, G. (2011). Sosiologi Ilmu Pengetahuan Berparadigma Ganda. Jakarta: Rajawali Pers.
Schein, E. H. (2010). Organization Culture and Leadership. Jossey Bass.
Terry, G. R. (2014). Dasar-Dasar Manajemen. (G. Ticoalu, Trans.) Jakarta: PT. Bumi Aksara.
waluyo, L. S. (2019). Pertukaran Sosial dalam Online Dating. Informatika.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
Â
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner are required to cite the original source, including the author's names, Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) Authors grant Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.