Penerapan Metode Cooperative Learning dan Media Gambar Seri untuk Meningkatkan Ketrampilan Menulis Karangan Sederhana untuk Siswa kelas 4 SD
DOI:
https://doi.org/10.25273/wjpm.v2i3.19415Keywords:
Cooperative Learning, Series Image Media, Essay Writing AbilityAbstract
Based on experiences at SD Negeri Pojok 1 Kwadungan, the purpose of this research is to examine collaborative learning and serial media to improve students' writing skills. This study collects data using observation, questionnaires, and documentation methods using the Class Action Research (CAR) approach. Eighteen children from Class 4 SDN Pojok 1 Kwadungan Ngawi are the research subjects. Two cycles of the research are carried out, with each cycle consisting of four stages: planning, action, observation, and reflection. The results show that students' capacity to transfer from the first semester to the second semester has significantly improved, as seen by the retention rate rising from 44.44% to 83.33%. The extremely successful use of visual media and collaborative learning to improve students' performance in essay writing based on lessons learned in Indonesian language education is one of the research's key findings. This study emphasizes how crucial multimodal collaborative learning is in the AI-driven world of today.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pembelajaran kolaboratif dan media serial untuk meningkatkan keterampilan menulis siswa berdasarkan pengalaman di SD Negeri Pojok 1 Kwadungan. Penelitian ini menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dan menggunakan teknik observasi, angket, dan dokumentasi untuk pengumpulan data. Subjek penelitian terdiri dari delapan belas siswa Kelas 4 SDN Pojok 1 Kwadungan Ngawi. Penelitian dilakukan dalam dua siklus, masing-masing terdiri dari empat tahap: Perencanaan, Tindakan, Observasi, dan Refleksi. Temuannya menunjukkan adanya peningkatan signifikan pada kemampuan transfer mahasiswa dari semester satu ke semester dua, dengan tingkat retensi meningkat dari 44,44% menjadi 83,33%. Temuan utama dari penelitian ini mencakup penggunaan pembelajaran kolaboratif dan media grafis yang sangat efektif untuk meningkatkan kinerja siswa dalam menulis esai berdasarkan pembelajaran dalam pengajaran bahasa Indonesia. Penelitian ini menggarisbawahi pentingnya pembelajaran kolaboratif multimodal di era digital berbasis kecerdasan buatan (AI) saat ini
Downloads
References
Afandi, R. (2015). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga untuk meningkatkan
motivasi belajar siswa dan hasil belajar ips di sekolah dasar. JINoP (Jurnal Inovasi
Pembelajaran), 1(1), 77. https://doi.org/10.22219/jinop.v1i1.2450
Andriani, R., & Rasto. (2019). Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa ( Learning
Motivation as Determinant Student Learning Outcomes ). 4(1), 80–86.
https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Angkowo, R Dan Kosasih, A.(2007).Optimalisasi Media Pembelajaran. Jakarta: Grasindo.
Anitah W, Sri, Dkk. ( 2009 ). Materi Pokok Strategi Pembelajaran Di SD. Jakarta : Universitas
Terbuka.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Daryanto.(2011).Media Pembelajaran : Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan
Pembelajaran. Yogyakarta : Gava Media.
Depdiknas. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan ( KTSP ) SD/MI. Jakarta : Depdiknas.
Djamarah& Zain, (1996). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta ; Rineta Cipta.
Heinich, Robert. (1993). Instructional Media ( And The New Technologies Of Instruction). New York:
Memillan Publishing.
Henry Guntur Tarigan. (2008). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa
Bandung.
Ibrahim, R dan Syaodih,N,S.(2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta : Rineka Cipta.
Johnson, DW dan Johnson, RT. (1994). Learning Together And Alone: Cooperative, And
Individualistic Learning. Boston: Allyn Dan Bacon.
Kemmis, S. Dan Mc. Taggart, R. (1988). The Action Research Planner. Victoria Dearcin University
Press
Mujib, M., & Hanif, M. (2022). Penerapan metode cooperative script berbantuan media audio visual
untuk meningkatkan hasil belajar ips pada siswa kelas v sdn 3 karangan badegan
ponorogo. Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 1(2), 211.
https://doi.org/10.25273/wjpm.v1i2.12801
Musfiqon, H.,M. (2012). Pengembaqngan Media Dan Sumber Pembelajaran. Jakarta : PT. Prestasi
Pustakaraya.
Sadiman, A.S., dkk.( 2010). Media Pendidikan ; Pengertian, Pengembangan, Dan Pemanfaatannya.
Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.
Sanjaya, W. (2009). Perencanaan dan Desain System Pembelajaran. Jakarta : Prenada Media Group.
Suparno, Mohamad Yunus. ( 2011 ). Materi Pokok Ketrampilan Dasar Menulis. Jakarta : Universitas
Terbuka.
Susilana, Rudy & Riyana, Cepi. (2008). Media Pembelajaran ; Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan
Dan Penilaian. Bandung : CV. Wacana Prima.
Suwarningsih, N. N. (2021). Implementasi model pembelajaran cooperatif learning dengan media
konkret untuk meningkatkan hasil belajar muatan pelajaran matematika siswa kelas i sd negeri 1
seraya barat. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 580–593.
https://doi.org/10.37329/cetta.v4i3.1466
Tim Penyususn Kamus Pusat Pembinaan Dan Pengembangan Bahasa. (2003 ). Kamus Besar Bahasa
Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka.
Undang – Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional Republik
Waryanti, S. (2020). Penerapan model cooperative learning tipe stad untuk meningkatkan hasil belajar
siswa pada materi ipa tema 5 ekosistem kelas 5 sdn mentasan 02 tahun 2020. Educatif Journal of
Education Research, 3(3), 103–107. https://doi.org/10.36654/educatif.v3i3.61
Downloads
Published
Issue
Section
License
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
Â
Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner are required to cite the original source, including the author's names, Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) Authors grant Wewarah: Jurnal Pendidikan Multidisipliner the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.