PENDAMPINGAN BELAJAR DI RUMAH BERBASIS KARAKTER DENGAN NILAI-NILAI RELIGIUS PADA MASA PANDEMIK COVID 19

Authors

  • Imam Mawardi Universitas Muhammadiyah Magelang
  • Tri Wahyu Arissanti Universitas Muhammadiyah Magelang
  • Anif Magfiroh Universitas Muhammadiyah Magelang
  • Risma Zuliyana Universitas Muhammadiyah Magelang
  • Ulfa Berta Audina Universitas Muhammadiyah Magelang
  • Fifin Anis Astutik Universitas Muhammadiyah Magelang

DOI:

https://doi.org/10.25273/jta.v6i2.7868

Keywords:

Learn mentoring, study at home, religious_character, covid 19, Pendampingan_belajar, belajar di rumah, karakter_religius

Abstract

Abstract. The importance of character is at the forefront of education, but during the Covid 19 period character education could not be optimally internalized to students. This causes the learning formulation to shift from school to home and neglect of character values in learning. Of course, realities like this require parents to have a role not only in controlling in terms of learning, but also paying attention to character, even though not all parents have pedagogical abilities. Therefore, the purpose of the PPMT program is to assist parents in accompanying character-based student learning with religious values at home. The scope of special activities for the children of the Dusun Penggaron Kidul. The method used by Participatory Rural Aprqissal (PRA) is divided into three stages, namely preparation, implementation, and report preparation. The results of the PPMT program are community assistance in solving children's learning problems and the existence of a pocketbook guide for home tutoring based on religious characters that makes it easier to accompany learning during the Covid 19 pandemic.

 

 

Abstrak. Pentingnya karakter menjadi ujung tombak dalam pendidikan, namun dalam masa covid 19 pendidikan karakter tidak bisa optimal diinternalisasikan kepada peserta didik. Hal ini menyebabkan formulasi pembelajaran beralih dari sekolah ke rumah dan terabaikannya nilai-nilai karakter dalam pembelajaran. Tentunya realitas seperti ini menuntut orang tua berperan tidak hanya mengontrol dalam hal belajar, tetapi juga memperhatikan karakter, padahal tidak semua orangtua mempunyai kemampuan pedagogik. Oleh sebab itu tujuan dari program PPMT ini adalah membantu orangtua dalam mendampingi belajar siswa berbasis karakter dengan nilai-nilai religius di rumah. Lingkup kegiatan khusus untuk anak-anak masyarakat Dusun Penggaron Kidul. Metode yang digunakan Participatory Rural Apraissal (PRA) yang dibagi menjadi tiga tahap yaitu persiapan, pelaksanaan, dan penyusunan laporan. Hasil dari program PPMT adalah terbantunya masyarakat dalam pemecahan masalah belajar anak dan adanya buku saku panduan bimbingan belajar di rumah berbasis karakter religius yang memudahkan dalam mendampingi belajar di masa pandemic covid 19.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Imam Mawardi, Universitas Muhammadiyah Magelang

Pendidikan Agama Islam, Fakultas Agama Islam

Tri Wahyu Arissanti, Universitas Muhammadiyah Magelang

 

 

References

Gugus Tugas Percepatan Penanganan COVID-19 Indonesia. (2020), “Data COVID-19 Global dan Indonesia.†2020, [Online]. Available: https://covid19.go.id/.

Khairudin, Moh. dan Susiwi (2013). Pendidikan Karakter Melalui Pengembangan Budaya Sekolah Di Sekolah Islam Terpadu Salman Al Farisi Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun III, Nomor 1, Februari 2013. Halaman 77-86.

Mawardi, Imam., dkk. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Berbasis Budaya Islami Sekolah di MI Muhammadiyah Sidorejo Bandongan. JPPM Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat. Volume 4, No. 1 Maret 2020. ISSN: 2549-8347 (Online), ISSN: 2579-9126 (Print). DOI: 10.30595/jppm.v0i0.5673.

Muslich, Masnur. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

Priyadi, Unggul, dkk. (2013), Peningkatan Mutu Pembelajaran Taman Pendidikan Al-Quran dengan Pembuatan Kurikulum TPA. Jurnal Inovasi dan Kewirausahaan. ISSN: 2089-3086. Volume 2 No. 3, September 2013 Halaman 204-211.

Pujilestari, Yunita. (2020). Dampak Positif Pembelajaran Online Dalam Sistem Pendidikan Indonesia Pasca Pandemi Covid-19. ‘Adalah: Buletin Hukum dan Keadilan, ISSN: 2338 4638. Vol. 4, No. 1 (2020). Halaman 49-56.

Sabiq, Ahmad Fikri. (2020). Persepsi Orang Tua Siswa tentang Kegiatan Belajar di Rumah sebagai Dampak Penyebaran Covid 19. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya. ISSN 2579-9924 (Online). Volume 4 No.1 July 2020 (Special Issue). Halaman 01-07.

Sutomo, Imam. (2014). Modification of Character Education into Akhlaq Education for The Global Community Life. IJIMS, Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies, Volume 4, Number 2, December 2014: 291-316.

Suyadi, dkk. (2020). The fiqh of disaster: The mitigation of Covid-19 in the perspective of Islamic education-neuroscience. International Journal of Disaster Risk Reduction 51 (2020) 101848 https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101848. journal homepage: http://www.elsevier.com/locate/ijdrr

Downloads

Published

2021-07-16

Issue

Section

Articles