PELATIHAN PEMBUATAN DAN PENGUNAAN ALAT PERAGA ‘MONIKA’ DI SD NEGERI NGULAKAN

Novy Trisnani

Abstract


Abstract. Training in the manufacture and use of teaching aids is a form of activity in an effort to improve the quality of teachers to be able to prepare, manage and implement the learning process in accordance with the development of learning innovations. Community Service Activities (PPM) aims to add insight, knowledge, and skills of service participants in understanding how to make and use the 'monika' props. The subjects of this study were classroom teachers and mathematics teachers at SD Negeri Ngulakan. The method of carrying out PPM activities includes presentation of material, training in making media / props, training on the use of props, and evaluation. From the results of the evaluation of PPM activities it can be concluded: 1) participants of service in SD Negeri Ngulakan can make and use 'monika' props 2) useful and meaningful training activities for all service participants, 3) in the practice process of making and using props, service participants did not experience significant difficulties, and 3) from the training activities, the devoted participants gained additional references and experience in choosing and implementing mathematical learning innovations.

 

Abstrak. Pelatihan pembuatan dan penggunaan alat peraga merupakan salah satu bentuk kegiatan dam upaya meningkatkan mutu guru agar mampu mempersiapkan, mengelola, dan mengimplementasikan proses pembelajaran sesuai dengan perkembangan inovasi pembelajaran. Kegiatan Pengabdian pada Masyarakat (PPM) ini bertujuan untuk menambah wawasan, pengetahuan, dan keterampilan peserta pengabdian dalam memahami cara pembuatan dan penggunaan alat peraga ‘monika’. Subjek penelitian ini adalah guru kelas dan guru pelajaran matematika di SD Negeri Ngulakan. Metode pelaksanaan kegiatan PPM meliputi pemaparan materi, pelatihan pembuatan media/alat peraga, pelatihan penggunaan alat peraga, dan evaluasi. Dari hasil evaluasi kegiatan PPM dapat disimpulkan: 1) peserta pengabdian di SD Negeri Ngulakan dapat membuat dan menggunakan alat peraga ‘monika’ 2) kegiatan pelatihan berdayaguna dan bermakna bagi seluruh peserta pengabdian, 3) dalam proses praktek pembuatan dan penggunaan alat peraga, para peserta pengabdian tidak mengalami kesulitan yang berarti, dan 3) dari kegiatan pelatihan, peserta pengabdian memperoleh tambahan referensi dan pengalaman dalam memilih dan menerapkan inovasi pembelajaran matematika.

 


Keywords


Training; Props; Monika; Pelatihan; Alat peraga

Full Text:

PDF

References


Boudersa, N. (2016). The Important of Teachers’ Training Programs and Professional Development in the Algerian Educational Context: Toward Informed and Effective Teaching Practices. Experiences Pedagogiques No. 1 Octobre 2016.

Handayani, S.L.W. & Sugiman. (2019). Media Gambar untuk Meningkatkan Daya Tarik Siswa Kelas 1C SLBN Salatiga Dalam Belajar Matematika. Jurnal PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 2, p. 349-354

Husna M, (2016). Permainan Tradisional Indonesia: Untuk kreativitas, ketangkasan dan keakraban. Jakarta: Andi Publisher.

Indriyani, D., Mawardi, & Wardani, K.W. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Model Inkuiri Berbantuan Media Konkret Pada Siswa Kelas 5 SD Negeri Mangunsari 05 Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Basicedu: Research & Learning in Elementary Education Vol.3 No. 1. Hal 27-32.

Masturoh, I. & Khaeroni. (2017). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Geoboard Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Geometri. Jurnal Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar Vol 9 No 02 (2017) p. 189-210.

Omar, C.M.Z.C. (2014). The Need for In-service Training for Teachers and It’s Effectiveness In School. International Journal for Innovation Education and Research Vol.2-11, 2016. Pg. 1-9.

Purwaningrum, J.P. & Mahardayani, I.H. (2017). Pelatihan Pembuatan dan Penggunaan Alat Peraga Materi Volum Prisma Tegak Segitiga (Pengabdian Bagi Guru-guru di SD 1 Purworejo Kabupaten Kudus). Disajikan dalam Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat (SNHPKM)-VII. Hal 286-293

Riana, R., Kartinawati, T., & Suhito. (2019). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Siswa SMP Negeri 11 Semarang Melalui Model Group Investigation Berbantuan Colour Ball. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 2, 64-71.

Sahman. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Penggunaan Alat Peraga Domino Pada Siswa Kelas V SDN Berani Tahun Pelajaran 2016/2017. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan. Vol.3 No.1. p.170-174.

Sulvani, S. (2020). Penggunaan Media Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pokok Bahasan Garis Bilangan Pada Peserta Didik Kelas III MI Datok Sulaiman Kota Palopo. PiJIES: Pedagogik Journal of Islamic Elementary School. April 2019, Vol.1, No.2, Hal.81-92.

Tobari. (2015). Membangun Budaya Organisasi Pada Instansi Pemerintahan. Yogyakarta: Deepublish.

Trisnani, N. (2019). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berupa Alat Peraga Kartu Bilangan Pecahan Di SD Negeri Kasatriyan. SEJ (School Education Journal) Vol. 9. No 4 Desember 2019. DOI: https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v9i4.15792

Wahidmurni. 2010. Pembelajran Ilmu Pengetahuan Sosial Terpadu Pada Satuan Pendidikan Mi/S Dan Mts/Smp. Http://Tarbiyah.Uin-Malang.ac.id.


Article Metrics

Abstract has been read : 335 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Terapan Abdimas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View Jurnal Terapan Abdimas Stats