PENINGKATAN PENDAPATAN UKM PADA HACORD GALLERY DENGAN APLIKASI WEB MARKETPLACE E-COMMERCE
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v4i2.4840Keywords:
Keywords, E-commerce, SMEs, Increased income, UKM, Peningkatan PendapatanAbstract
Abstract. Hacord Gallery is a central shop for souvenirs in Depok. The product that is marketed is the production of the Small and Medium Enterprises (UKM) of Depok city, already has permits, proper packaging, and the best quality products. More than 50 SMEs market their products such as types of fashion, crafts, souvenirs, craft, frozen food, food, beverages, and herbal medicines. The problem is marketing activities using conventional systems. By recording, both sales and purchase transactions in a book, promotion using brochures, financial management using a calculator and the quality of human resources is still low in education. Limited access to information and low competitiveness due to lack of information technology support and expensive internet access. Solutions to deal with problems are built by e-commerce marketplace applications. E-Commerce a website makes Hacord Gallery a center for souvenirs in the city of Depok and known by the public. The method in this service is a learning by doing method, starting from field surveys to evaluating training results. The training was conducted by giving information on the use of e-commerce applications to increase sales and income, mentoring was carried out using the application process while discussions were carried out by the service team and partners. The results of this activity in the form of e-commerce marketplace applications provide goods buying and selling services so as to create business opportunities for SMEs in marketing their products. To ensure the success of this program, an evaluation will be carried out at each stage of program development.
Â
Abstrak.Hacord Gallery merupakan toko pusat oleh-oleh kota Depok. Produk yang dipasarkan adalah produksi Usaha Kecil dan Menengah (UKM) kota Depok, sudah memiliki izin, kemasan layak dan kualitas produk terbaik. Lebih dari 50 UKM memasarkan produknya seperti jenis fashion, kerajinan, souvenir, craft, frozen food, makanan, minuman, dan jamu herbal. Permasalahannya adalah kegiatan pemasaran menggunakan sistem konvensional. Dengan melakukan pencatatan, baik transaksi penjualan ataupun pembelian ke dalam sebuah buku, promosi menggunakan brosur, pengelolaan keuangan menggunakan kalkulator dan kualitas sumber daya manusia masih rendah pendidikannya. Terbatasnya akses informasi dan rendahnya daya saing disebabkan kurangnya dukungan teknologi informasi dan mahal akses internet. Solusi untuk menangani permasalahan maka dibangun aplikasi marketplace e-commerce. E-Commerce sebuah website menjadikan Hacord Gallery sebagai pusat oleh-oleh dikota Depok dan dikenal masyarakat. Metode dalam pengabdian ini adalah metode learning by doing, di mulai dari survei lapangan sampai pada evaluasi hasil pelatihan. Pelatihan dilakukan dengan memberi informasi penggunaan aplikasi e-commerce untuk meningkatkan penjualan dan pendapatan, pendampingan dilakukan proses penggunaan aplikasi sedangkan diskusi dilakukan tim pengabdian dan mitra. Hasil kegiatan ini berupa aplikasi marketplace e-commerce menyediakan layanan jual beli barang sehingga menciptakan peluang bisnis para UKM dalam memasarkan produknya. Untuk menjamin keberhasilan program ini maka akan dilakukan evaluasi pada setiap tahapan perkembangan program.
Downloads
References
Farhas, R. J., Samsir, & Restuti, S. (2016). Membangun Keunggulan Bersaing Melalui Inovasi, Manajemen Pengetahuan dan Orientasi Pasar (Studi Pada Usaha Mikro Produk Makanan Khas Riau di Kota Pekanbaru). Jurnal Tepak Manajemen Bisnis, 8(1), 164–179.
Hapsoro, Bayu Bagas, Palupiningdyah, achmad S. (2019). Peran Digital Marketing sebagai Upaya Peningkatan Omset. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 23(2), 117–120.
Hermawati, Adya, Isma, Y. E. dan N. M. (2017). Strategi Bersaing : Batik Malangan Konvensional melalui Diversifikasi Produk Batik Kombinasi pada UKM Kelurahan Merjosari Malang. JJurnal Ilmiah Dan Bisnis STIE Asia (JIBEKA), 11–23.
Kristiyanti, M. (2012). Peran Strategis Usaha Kecil Menengah ( UKM ) Dalam Pembangunan Nasional. Majalah Ilmiah INFORMATiKA, Vol 3(1), 63–89.
Marlinda, L., Supendar, H., Radiyah, U., Handayanna, F., Doing, L. B., & Dan, K. T. (2019). Implementasi Microsoft Word Untuk Mengolah Laporan Kegiatan Karang Taruna dan PKK Cipinang, 61–69.
Sakti, N. W. (2014). Buku Pintar Pajak E-Commerce. Jakarta: Visimedia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â