PENERAPAN E-LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN GURU BK DALAM MEMBERIKAN LAYANAN PENDIDIKAN SEKS TERHADAP SISWA
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v4i2.4800Keywords:
e-learning, Sex education, BK teacher, Pendidikan Seks, Guru BKAbstract
Abstract. A gadget product that seems to be a mandatory equipment for students is a smartphone. Such conditions present positive and negative impacts. The freedom of students to access everything from their smartphone triggers free sex. Students feel awkward and embarrassed to ask questions or just share about their sex lives. So they tend to look for answers by accessing information needed on the internet through their smartphone. This is the driving factor for promiscuity. The aim of this PKM-S is that BK teachers have the skills to provide sex education to their students by utilizing technological sophistication. PKM-S is held at St. Vocational School. Bonaventura 1 Madiun. The method used in the implementation of the PKM-S is socialization, training, and mentoring. The results achieved are 1) students begin to dare to talk about their sex life with counselors, 2) students know the adverse effects of free sex behavior, 3) students are able to filter information about sex, 4) BK teachers provide e-learning based sex education services, 5) enhancing BK service innovation. Partners feel very helpful to provide prevention to St. Vocational School students. Bonaventure 1 Madiun in order to keep away from free sex. Because in the implementation of the PKM-S it produces products in the form of e-material which contains information about sex education, including one of them is the impact caused by free sex.
Â
Abstrak.Produk gadget yang seolah menjadi peralatan wajib bagi siswa adalah smartphone. Kondisi demikian menghadirkan dampak positif dan negatif. Kebebasan siswa mengakses semua hal dari smartphonenya memicu terjadinya perilaku seks bebas. Siswa merasa canggung dan malu untuk bertanya atau sekedar sharing tentang kehidupan seks mereka. Sehingga mereka cenderung mencari jawaban dengan mengakses informasi yang dibutuhkan di internet melalui smartphonenya. Hal ini yang menjadi faktor pendorong terjadinya pergaulan bebas. Tujuan PKM-S ini adalah agar Guru BK memiliki keterampilan untuk memberikan pendidikan seks kepada siswanya dengan memanfaatkan kecanggihan teknologi. PKM-S dilaksanakan di SMK St. Bonaventura 1 Madiun. Metode yang digunakan dalam pelaksanaan PKM-S ini adalah sosialisasi, pelatihan, dan pendampingan. Hasil yang dicapai adalah 1) siswa mulai berani untuk membicarakan kehidupan seksnya dengan guru BK, 2) siswa mengetahui dampak buruk dari perilaku seks bebas, 3) siswa mampu memfilter informasi tentang seks, 4) Guru BK memberikan layanan pendidikan seks berbasis e-learning, 5) peningkatan inovasi layanan BK. Mitra merasa sangat terbantu untuk memberikan pencegahan kepada siswa SMK St. Bonaventura 1 Madiun agar bisa menjauhkan diri dari perilaku seks bebas. Karena di dalam pelaksanaan PKM-S ini menghasilkan produk berupa e-material yang memuat informasi seputar pendidikan seks, termasuk salah satunya adalah dampak yang diakibatkan oleh perilaku seks bebas.
Downloads
References
Geldard, Kathryn. 2010. Konseling Remaja (Intervensi Praktis bagi Remaja Beresiko). Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
https://lifestyle.kompas.com/read/2012/10/31/15114598/Smartphone.Picu.Pergaulan.Bebas.Remaja, Diakses tanggal 6 Juli 2018.
https://www.bps.go.id/linkTableDinamis/view/id/985. Diakses tanggal 6 Juli 2018.
https://www.jpnn.com/news/miris-62-persen-anak-smp-pernah-berhubungan-intim-21-persen-pernah-aborsi. Diakses tanggal 6 Juli 2018.
Nadeak, Wilso. 1991. Memahami Anak Remaja. Yogyakarta: Kanisius.
Sarwono, Sarlito Wirawan. 2005. Psikologi Remaja. Jakarta: Rajawali Pers.
Sitorus, Satriana. 2016. http://www.jurnalasia.com/opini/pengaruh-gadget-di-kalangan-pelajar. Diakses tanggal 7 Juli 2018.
Wahyudiyanta, Imam. 2017. https://news.detik.com/berita-jawa-timur/d-3443057/kasus-remaja-mesum-di-kamar-pas-di-mata-komnas-perlindungan-anak. Diakses tanggal 6 Juli 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â