PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN E-LEARNING DENGAN WEB LOG SEBAGAI ALTERNATIF BAHAN AJAR GURU
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v3i2.2806Keywords:
e-learning, web log, teaching materials.Abstract
Abstract.The purpose of this public service activities is to enhance the role of vocational teachers and vocational Respati 1 Respati 2 in developing innovative learning media. Innovation learning media in the form of web logs. Log web presence is expected to be maximized by teachers as an alternative medium of knowledge transmission, media on-line learning, as well as solutions to the problem of lack of conventional instructional hours in class. Web logs can be accessed by students and teachers anywhere and anytime, which is expected to motivate students to learn independently grasp the concepts of the lessons. This learning innovations make the learning process more flexible and efficient. The method in this devotion in the form of training methods, mentoring and discussion. Training is done by giving seminars creating web log and web log manufacturing practices teaching materials by teachers was held on December 15-16, 2016. The results of the training in the form of web logs each participant that can be used for the learning process. Outcomes in community service activities in the form of modules making web log.
Keywords: e-learning, web log, teaching materials.
Â
Â
Abstrak.Tujuan kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini yaitu untuk meningkatkan peran guru SMK Respati 1 dan SMK Respati 2 dalam mengembangkan inovasi media pembelajaran. Inovasi media pembelajaran berupa web log. Keberadaan web log diharapkan dapat dimaksimalkan oleh para guru sebagai media alternatif penyampaian pengetahuan, media pembelajaran on-line, serta solusi untuk masalah kurangnya jam pembelajaran konvensional di kelas. Web log tersebut dapat diakses oleh siswa dan guru dimana pun dan kapan pun, sehingga diharapkan dapat memotivasi siswa untuk belajar mandiri memahami konsep-konsep pelajaran. Inovasi pembelajaran ini membuat proses pembelajaran lebih fleksibel dan efisien. Metode dalam pengabdian ini berupa metode pelatihan, pendampingan, dan diskusi. Pelatihan dilakukan dengan cara memberikan seminar pembuatan web log dan praktik pembuatan web log bahan ajar oleh guru yang dilaksanakan pada tanggal 15-16 desember 2016. Hasil pelatihan berupa web log masing-masing peserta yang dapat digunakan untuk proses pembelajaran. Luaran dalam kegiatan pengabdian masyarakat ini berupa modul pembuatan web log.
Kata Kunci: e-learning, web log, bahan ajar.
Downloads
References
APJII. 2015. Profil Pengguna Internet Indonesia 2014. Jakarta: Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia.
Kristiyanti, M. 2010. Internet Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. Majalah Ilmiah INFORMATIKA, Vol. 1 No. 1.
Jas, I, dkk. 2012. Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Website dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 1, No. 1. Part 2 :1-5.
Sari, R. A, dkk. 2014. Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Berbasis Blog untuk MAteri Struktur Atom dan Sistem Periodik Unsur SMA Kelas XI. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol. 3, No. 2.
Sujoko. 2013. Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi sebagai Media Pembelajaran di SMP Negeri 1 Geger Madiun. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, Vol. 1, No. 1:71-77.
Suprapto. 2006. Peningkatan Kualitas Pendidikan Melalui Media Pembelajaran Menggunkan Teknologi Informasi di Sekolah. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, Vol. 3, No. 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â