WORKSHOP PEMILIHAN DAN PEMILAHAN TEKNOLOGI ASISTIF BAGI PENINGKATAN KETERAMPILAN ACTIVITY OF DAILY LIVING (ADL) ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v10i1.20892Keywords:
assistive technology, ADL, ABKAbstract
Abstract. One important component in supporting children with special needs (ABK) in improving their Activity of Daily Living (ADL) skills is assistive technology. Teachers' skills in designing and modifying assistive technology must be improved so that teachers can use assistive technology according to the needs of ABK. The purpose of this activity is to equip the principals of SLB Limapuluh Kota Regency in selecting and choosing assistive technology for children with special needs. The activity is packaged in the form of a workshop held in July 2024. The workshop implementation activities will be held in July 2024. The target audience for the service activities of the workshop on selecting assistive technology to improve the ADL skills of children with special needs are school principals throughout the Limapuluh Kota Regency. The problem found is that SLBN teachers in Limapuluh Kota Regency do not yet have the skills to select or sort assistive technology that suits the characteristics of children with special needs. The activity scenario consists of three steps. The first step, the participants are introduced to assistive technology at various levels. Second, participants work independently to conduct needs assessments and create follow-up plans related to the use of assistive technology in their respective schools. And the third step is presenting the results of assistive technology designs for ADL skills. Through this workshop, participants have the skills to conduct needs assessments and create follow-up plans related to assistive technology according to the characteristics of ABK.
Abstrak. Salah satu komponen penting dalam mendukung anak berkebutuhan khusus (ABK) dalam meningkatkan keterampilan Activity of Daily Living (ADL) adalah teknologi asistif. Keterampilan guru untuk merancang dan memodifikasi teknologi asistif harus ditingkatkan agar guru-guru bisa menggunakan teknologi asistif sesuai dengan kebutuhan ABK. Tujuan kegiatan ini untuk membekali kepala sekolah SLB Kabupaten Limapuluh Kota dalam memilih dan memiliah teknologi asistif bagi anak berkebutuhan khusus. Kegiatan dikemas dalam bentuk workshop yang diselenggarakan pada bulan Juli 2024. Sasaran dalam kegiatan pengabdian workshop pemilihan dan pemilahan teknologi asistif bagi peningkatan keterampilan activity of daily living (ADL) anak berkebutuhan khusus adalah kepala sekolah se Kabupaten Lima Puluh Kota. Permasalahan yang ditemukan bahwa guru-guru SLBN Se Kabupaten Lima Puluh Kota belum memiliki keterampilan dalam memilih atau memilah teknologi asistif yang sesuai dengan karakteristik anak berkebutuhan khusus. Skenario kegiatan terdiri dari tiga langkah. Langkah pertama peserta dikenalkan dengan teknologi asistif dari beragam level. Tahap kedua peserta bekerja mandiri melakukan need assessment dan membuat rancangan tindak lanjut terkait penggunaan teknologi asistif di sekolah masing-masing. mengumpulkan materi. Disini peserta diberikan waktu untuk mengumpulkan materi yang dibutuhkan berdasarkan kegiatan pelatihan yang diikuti pada pertemuan pertama, sekaligus membuat rancangan teknologi asistif. Dan langkah ketiga menyampaikan simulasi hasil rancangan teknologi asistif bagi keterampilan activity of daily living (ADL). Melalui workshop ini, peserta mempunyai keterampilan untuk melakukan need assessment dan membuat rancangan tindak lanjut terkait teknologi asistif sesuai dengan karakteristik ABK. Berdsarkan hasil penilaian, 80% peserta sudah berhasil mempbuat rancangan kebutuhan Teknonologi ADL dengan baik.
Downloads
References
Abdullah, and Nandiyah. 2013. ”Mengenal anak Bekebutuhan Khusus.” Magistra 25 (86): 1-10
Agung, I (2012). Uji Keandalan dan Kesahihan Indeks Activity of Daily Living untuk Mengukur Status Fungsional Dasar pada Lanjut Usia di RSCM. Tesis. Jakarta; Program Study Ilmu Penyakit dalam Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia. Diakses pada tanggal 31 Mei 2017 dari http://www.eprint.lib.ui.ac.id
Brown, T. (2017). The impact of task design on student engagement in online courses. Journal of Online Learning Research, 3(2), 67-89.
Buehler, Cheryl dan O’Brien, Marion. 20111. Mother’s Part-Time Employment: Associations With Mother and Family Well-Being. Journal of Family Psychology, Vol. 25, No. 6, 895-906
Hallahan & Kauffman. Exceptional Children (Introduction to Special Education). London: Prentice Hall, 1988.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2020). Enhancing motivation and achievement in distance learning through constructive feedback. Journal of Educational Psychology, 112(3), 483-495.
Lutfio, M. I., Kapitang, F., Wijaya, M. I., Azizah, Y. L., & Husna, D. (2023). Penggunaan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan, 32(1), 121–128. https://doi.org/10.32585/jp.v32i1.3489
Maryam, R. Siti, dkk. (2012). Ilmu Kesehatan Gerontik Edisi 3. Jakarta; Salemba
M Thohir Yassin, R., Aziz Bouty, A., & Azhar Kadim, A. (2023). Pengembangan Teknologi Bantu Untuk Pembelajaran Bagi Mahasiswa Berkebutuhan Khusus Berbasis Aplikasi Mobile. Cices, 9(2), 155–164. https://doi.org/10.33050/cices.v9i2.2698
Nathan, Andrew J., and Andrew Scobell. 2012."ABK (Anak Berkebutuhan Khusus)."Foreign Affairs 91 (5):1689-99
Pendidikan, A.J., Kebudayaan, S., Mayangsari, I., Salsabila, U. H., Zulaika, I. R., Dahlan, U. A., & Dahlah, U. A. (2020). Pendidikan Teknologi di Sekolah Inklusi Pemerintah telah menyediakan fasilitas pendidikaan yang khusus untuk anak-anak tanpa diskriminasi dimana disekolah ini anak-anak dapat belajar. 7, 278-285.
https://doi.org/10.32505/tarbawi.v8i2.2195
Pradipta, R. F., & Andajani, S. J. (2017). Motion Development Program For Parents of Child with Cerebral Palsy. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, 4(2), 160-164
Smith, J., Jones, A., & Clark, L. (2018). Motivation and performance in distance learning: The role of task difficulty and feedback. Distance Education, 39(1), 24-38.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Terapan Abdimas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â