MENGEDUKASI MASYARAKAT MELALUI PENYULUHAN ANTI KEKERASAN DAN BULLYING PADA SISWA SEKOLAH DASAR DI KOTA MADIUN
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v10i1.19712Keywords:
kekerasan, bullying, siswaAbstract
Abstract. Bullying and violence are two problems that children often face in school environments. The impact of this behavior can threaten children's psyche and make them reluctant to go to school. This community service aims to provide education to elementary school students in Madiun City through an anti-violence and anti-bullying counseling process. The implementation method is carried out by means of lectures, interactive video screenings, singing activities, and Q&A. The results of the activity showed that all students actively participated in this activity and the findings showed that there were still students who were perpetrators or victims of bullying and minor violence. The bullying that occurred was identical to mocking parents' names while minor violence occurred between male students. After the counseling was carried out, in the question and answer session, students had the desire to change and avoid this behavior. This is indicated by the average accuracy of the number of students who have understood anti-violence and bullying after the counseling was carried out, namely with an average value of 235.75 or 93.5%. The counseling activities carried out are a form of cooperation between universities and schools to prevent violence and bullying in children. Through this process, a new, creative, and innovative learning process occurs in preventing violence and bullying.
Abstrak. Perundungan (bullying) dan kekerasan adalah dua hal masalah anak yang saat ini masih sering terjadi di lingkungan sekolah. Dampak perilaku tersebut dapat mengancam psikis anak dan enggan memiliki minat bersekolah. Pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk memberikan edukasi kepada siswa sekolah dasar di Kota Madiun melalui proses penyuluhan anti kekerasan dan anti bullying. Metode pelaksanaan dilakukan dengan cara ceramah, penayangan video interaktif, kegiatan bernyanyi, dan tanya jawab. Hasil kegiatan menunjukkan bahwa seluruh siswa berpartisipasi aktif dalam kegiatan ini dan hasil temuan menunjukkan bahwa masih terdapat siswa yang menjadi pelaku maupun korban bullying dan kekerasan ringan. Bullying yang terjadi identik dengan mengejek nama orang tua sedangkan kekerasan ringan terjadi antar siswa laki-laki. Selepas penyuluhan dilakukan, pada sesi tanya jawab siswa memiliki keinginan untuk berubah dan menghindari perilaku tersebut. Hal ini ditunjukkan dengan akurasi rata-rata angka siswa yang telah memahami anti kekerasan dan bullying setelah dilakukan penyuluhan yaitu dengan nilai rata-rata 235,75 atau 93,5%. Kegiatan penyuluhan yang lakukan merupakan bentuk kerjasama Perguruan Tinggi dan sekolah untuk mencegah kekerasan dan bullying pada anak. Melalui proses ini terjadi proses pembelajaran baru, kreatif, dan inovatif dalam pencegahan kekerasan dan bullying.
Downloads
References
Jamin, N. S., Jamin, F. S., Djuko, R. U., Laya, U. S., & Abdul, N. S. (2023). Edukasi Pencegahan Kekerasan pada Anak Melalui Literasi Digital Keluarga. Dst, 3(1), 89–93. https://doi.org/10.47709/dst.v3i1.2677
Rahman, I. A., & Erianjoni, E. (2023). Peran Guru dalam Mencegah Tindakan Kekerasan Fisik pada Siswa di SMPN 1 Banuhampu. Jurnal Perspektif, 6(1), 143–152. https://doi.org/10.24036/perspektif.v6i1.733
Rizal, R. S. (2021). Bentuk Dan Faktor Perundungan Pada Siswa SMP. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(1), 129. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v9i1.5673
Sakroni, S. (2021). Kekerasan Terhadap Anak Pada Masa Pandemi Covid-19. Sosio Informa, 7(2). https://doi.org/10.33007/inf.v7i2.2672
Sary, Y. N. E. (2023). Fenomena Kekerasan Psikologis pada Anak Usia Dini dalam Keluarga. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 76–84. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3736
Solehati, T., Septiani, R. F., Muliani, R., Nurhasanah, S. A., Afriani, S. N., Nuraini, S., Fauziah, S., Pratiwi, S. D., Alam, S. P., Hermayanti, Y., Kosasih, C. E., & Mediani, H. S. (2022). Intervensi Bagi Orang Tua dalam Mencegah Kekerasan Seksual Anak di Indonesia: Scoping Review. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2201–2214. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1914
Widopuspito, A., & Sutarman, S. (2023). Penanggulangan Tindakan Perundungan Peserta Didik Dalam Perspektif Islam Di SMA Muhammadiyah 1 Yogyakarta. AL-MANAR, 12(1). https://doi.org/10.36668/jal.v12i1.381
Zega, B. K., & Suprihati, W. (2021). Pengaruh Perkembangan Kognitif Pada Anak. Veritas Lux Mea (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen), 3(1), 17–24. https://doi.org/10.59177/veritas.v3i1.101
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Terapan Abdimas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â