PELATIHAN DAN PENDAMPINGAN MGMP GURU MATEMATIKA KABUPATEN SUKOHARJO DALAM PENGELOLAAN PEMBELAJARAN BERMUATAN ETHNOMATHEMATICS BERBASIS GOOGLE SITES
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v9i2.18805Keywords:
math learning activities, ethnomathematics, Google Sites, community services, aktivitas pembelajaran matematika, ethnomatematika, pengabdian masyarakatAbstract
Abstract. The objective of this community service is twofold: (a) to provide junior high school teachers in Sukoharjo Regency with guidance on designing mathematics learning activities that incorporate ethnomathematics using Google Sites, and (b) to conduct workshops and training sessions for teachers to help them integrate ethnomathematics into their learning activities on Google Sites. The training is conducted offline in Sukoharjo with MGMP Mathematics partners. There were a total of 90 teachers from both public and private junior high schools in Sukoharjo who participated. This service activity is conducted through the subsequent phases: The preparation phase involves both internal and external coordination. The implementation stage focuses on introducing and training individuals in the development of ethnomathematics-based learning activities using Google Sites specifically developed for mathematics education. The instructors have received rigorous training in ethnomathematics and have gained new expertise in designing activities that incorporate this approach. They have also developed proficiency in using Google Sites as an educational tool in their classrooms. During the training sessions, the participants are actively and enthusiastically involved. Over 80% of the participants successfully created Google Sites that included educational activities related to ethnomathematics. Furthermore, there is a requirement for enhanced assimilation of cultural context in mathematics education, together with the provision of feedback.
Â
Abstrak. Pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk: (a) memperkenalkan cara mendesain aktivitas pembelajaran matematika bermuatan ethnomatematika berbasis Google Sites bagi guru SMP di Kabupaten Sukoharjo; (b) mengadakan workshop dan melatih guru dalam mendesain aktivitas pembelajaran bermuatan ethnomatematika dan mengintegrasikannya dalam Google Sites. Pelatihan dilakukan secara luring dengan mitra MGMP Matematika di Sukoharjo. Pesertanya adalah 90 guru dari SMP Negeri dan Swasta di Sukoharjo. Kegiatan pengabdian ini dilakukan melalui tahapan sebagai berikut: persiapan, terdiri dari koordinasi internal dan eksternal; tahap implementasi yang meliputi pengenalan dan pelatihan pengembangan aktivitas pembelajaran bermuatan ethnomatematika berbasis Google Sites yang dirancang dalam pembelajaran matematika. Para guru telah dilatih secara teknis dengan pengalaman baru merancang aktivitas bermuatan ethnomatematika dan mengembangkan Google Sites sebagai sarana pembelajaran di kelas mereka; peserta terlibat penuh selama pelatihan. Lebih dari 80% peserta mampu mengembangkan Google Sites yang memuat aktivitas pembelajaran dengan ethnomatematika. Selain itu, terdapat umpan balik dan kebutuhan untuk peningkatan integrasi konteks budaya dalam pembelajaran matematika.
Â
Downloads
References
Abdussakir. (2017). Strategi Internalisasi Nilai Budaya dalam Pembelajaran Matematika, Procediamath, Vol. 1, No. 1.
Al Maududi, R., Hikmah, R., & Rezeki, S. (2020). Pelatihan software geogebra dalam pembelajaran matematika di SMP PGRI 1 dan SMPB 1 Cibinong. Jurnal PKM: Pengabdian Kepada Masyarakat, 03(03), 295–300.
Ascher, M. (1991). Ethnomathematics: A Multicultural View of Mathematical Ideas. Brooks Cole Publishing.
Astri, W., Aji, A., Tias, W., & Budiman, S. (2013). Peran Ethnomatematika dalam Membangun Karakter Bangsa. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY.
D'Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its Place in the History and Pedagogy of Mathematics. For the Learning of Mathematics, 5(1), 44-48.
Handayani, Y., Zulkardi, dan Mulyono, B. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal PISA di SMP Negeri 2 Lahat. Jurnal Edukasi Matematika PPPPTK Matematika Vol.5, 682-688.
Heriyati, Munasiah, & Nulhakim, A. L. (2018). Pembelajaran matematika dengan metode math is fun untuk meningkatkan konsep dasar berhitung di sekolah dasar negeri Depok. Jurnal PKM: Pengabdian Kepada Masyarakat, 03(17), 137–148.
Hikmah, R., & Selvia, N. (2019). Pelatihan Cabri 3D V2 untuk meningkatkan kreativitas guru dalam pembelajaran bangun ruang. Jurnal PKM: Pengabdian Kepada Masyarakat, 02(02), 155–161.
Murtiyasa, B. 2015. “Tantangan Pembelajaran Matematika Era Globalâ€. Makalah disajikan di Seminar Nasional HUT FKIP Matematika UMS ke 31, pada 7 Maret, FKIP UMS.
Novianti, D. E., Indriani, A., & Puspananda, D. R. (2020). Kartu perkalian senilai sebagai alternatif metode pembelajaran perkalian pada siswa SD. Jurnal PKM: Pengabdian Kepada Masyarakat, 03(02), 173–181.
OECD. (2016). How does PISA for Development Measure Mathematical Literacy? [Online]. Diakses dari: www.oecd.org.
OECD. (2019). PISA 2018 Mathematics Framework. [Online]. Diakses dari: www.oecd.org.
Rahadyan, A., Hartuti, P. M., & Awaludin, A. A. R. (2018). Penggunaan Aplikasi Geogebra dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal PKM: Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(01), 11. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v1i01.2356.
Rakhmawati, R. M. (2016). Aktivitas Matematika Berbasis Budaya pada Masyarakat Lampung. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika. 7(2):221-230.
Sabilirrosyad (2016). Ethnomathematics Sasak: Eksplorasi Geometri Tenun Suku Sasak Sukarara dan Implikasinya Untuk Pembelajaran. Jurnal Tatsqif, 14(1), 49-65.
Schneckenberg, D. (2012). Google Sites to support project-based learning in higher education. British Journal of Educational Technology, 43(6), E184-E187.
Sudirman, Rosyadi, Lestari, W. D. (2017). Penggunaan Ethnomatematika Pada Karya Seni Batik Indramayu. Pedagogy. 2(1):74-85.
Ulum, B., Budiarto, M. T., Ekawati, R. (2017). Ethnomatematika Pasuruan: Eksplorasi Geometri Untuk Sekolah Dasar Pada Motif Batik Pasedahan Suropati. Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika dan Nilai Islami). Vol.1, No.1: 70-78.
Wahyuni, A. & Pertiwi, S. (2017). Ethnomatematika dalam Ragam Hias Melayu. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika. 3(2):113-118.
Zayyadi, M. (2017). Eksplorasi Ethnomatematika Pada Batik Madura. ∑IGMA, 2(2):35-40.
Downloads
Published
Issue
Section
License
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â