PEMBELAJARAN YANG MENYENANGKAN: IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v8i1.13990Keywords:
Learning, Flexibility, Implementation, Curriculum, Pembelajaran, Menyenangkan, Implementasi, KurikulumAbstract
Abstract. This article aims to provide insight and knowledge to the academic community that a lesson has three aspects that need to be present in learning Logos, Ethos and Pathos, as well as the curriculum context that needs to be present in learning. In the setting of national seminar activities for the academic community, both education practitioners and students. The activity focuses on implementing BK in the independent campus curriculum. This service is carried out using the lecturing socialization method. As a result of this service, participants from this activity gain knowledge and understanding regarding what Logos, Ethos and Pathos are like and understand the implementation of the independent curriculum in a fun learning strategy setting, active participants in discussions and evaluating the results of the conference activities.
Â
Abstrak. Artikel ini bertujuan untuk memberikan wawasan dan pengetahuan pada masyarakat akademik bahwa suatu pembelajaran memiliki tiga aspek yang perlu ada dalam pembelajaran Logos, Etos dan Patos serta konteks kurikulum yang perlu ada dalam pembelajaran. Dalam seting kegiatan seminar nasional pada civitas akademika baik praktisi pendidikan, dan mahasiswa. Bahwasanya kegiatan focus pada menyampaikan bagaimana implementasi BK dalam kurikulum kampus merdeka. Pengabdian ini dilaksanakan dengan menggunakan metode lecturing socialization. Hasil dari pengabdian ini peserta dari kegiatan pengabdian ini mendapatkan pengetahuan dan pemahaman terkait seperti apa Logos, Etos dan Patos serta memahami pelaksanaan dari kurikulum merdeka dalam seting strategi pembelajaran yang menyenangkan, peserta aktif dalam diskusi dan mengevaluasi hasil dari kegiatan seminar.
Â
Downloads
References
Alfaiz, A., Yandri, H., Yuzarion, Y., Lestari, L.P.S., & Heriyani, E., (2019a). Persepsi Agentik Individu untuk Mencapai Prestasi Pribadi dalam Aktivitas Karir: Riset Pendahuluan. Psychocentrum Review, Vol. 1, No. 2, p.85–95. https://doi.org/10.30998/pcr.1276, https://journal.unindra.ac.id/index.php/pcr/article/view/76.
Alfaiz, Hidayah, N, Hambali, IM, & Radjah, C. L. (2019b). Human Agency as a Self-Cognition of Human Autonomous Learning: A Synthesized Practical of Agentic Approach. Journal of Social Studies Education Research. Vol. 10. No. 4. https://www.jsser.org/index.php/jsser/article/view/1370. https://doaj.org/article/0b2300a026e34cd0aa98a59161d05e7a.
Alfaiz, & Yandri, H. (2015). Self Concept and Self Efficacy As A Ground Points in A Social Activities (An Analysis of Psychology Perspective: A Social Cognitive Theory). Jurnal Pelangi, 7(2), 45-52. https://doi.org/10.22202/jp.2015.v7i2.203. http://ejournal.stkip-pgri-sumbar.ac.id/index.php/pelangi/article/view/203.
Alfaiz., Zulfikar., & Yulia, D. (2017). Efikasi Diri Sebagai Faktor Prediksi Kesiapan Mahasiswa Dalam Mengerjakan Tugas Kuliah. Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 2, No. 2, 119-124. http://dx.doi.org/10.17977/um027v2i22017p119.http://journal2.um.ac.id/index.php/jktpk/article/view/2546.
Alfaiz, Sanjaya, W, Heriyani, E, & Handriadi, (2019c). Identifikasi Moral Remaja di Era Informasi Post-Truth : Perspektif Psikologi Sosial Gestalt. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling. Vol. 3, No. 1. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SNBK/article/view/1379.
Alfaiz, Yandri, H., Kadafi, A., Mulyani, R.R., Nofrita., Juliawati, D. (2019d). Pendekatan Tazkiyatun An Nafs untuk membantuk mengurangi emosi negative klien. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling. 9 (1). Pp 65 – 78. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JBK
Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kemendikbud, (2020) Buku Saku; Panduan Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Kemendikbud, Jakarta
Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kemendikbud. (2020). Buku Panduan: Merdeka Belajar – Kampus Merdeka. Kemendikbud, Jakarta
Pusat Asesmen dan Pembelajaran Balitbangbuk. (2021). Pembelajaran Paradigma Baru. Kemendikbud, Jakarta
Julius, A., Nurlatifah, S., Alfaiz, A., & Nadya, A. (2022). Profil empati multibudaya pada mahasiswa program Magister program studi bimbingan dan konseling di Universitas Pendidikan Indonesia. Teraputik: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(1), pp. 67–72. DOI: 10.26539/teraputik.611048
Yandri, H., Alfaiz., Juliawati, D., (2019). Pengembangan Keterampilan Berfikir Positif melalui Layanan Konseling bagi Anggota Ikatan Mahasiswa Pemuda Pelajar Semurup, Kota Padang. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat. Vol. 4, No. 4. Page: 509-516. http://ppm.ejournal.id/index.php/pengabdian/article/view/235.
Downloads
Published
Issue
Section
License
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â