INTEGRASI STEAM-PjBL PADA PEMBELAJARAN IPA DI SMP NEGERI 3 KARANGMOJO, BANTUL–YOGYAKARTA: PROYEK MIKROSKOP SEDERHANA
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v8i1.13909Keywords:
STEAM-PjBL, Integration, IPAAbstract
Abstract. Many teachers still have not integrated STEAM-PjBL in learning. Students who are accustomed to conventional learning and have never operated a microscope as a tool in understanding science material. STEAM-PjBL learning is the right solution in facilitating and providing space for students to be able to overcome these problems, STEAM-PjBL is also a place to hone students' abilities and skills to face the demands of the current modernization era. The purpose of this activity is to introduce, implement and integrate STEAM-PjBL in science learning. The population in this activity is all 8th grade students of SMP 3 Karangmojo and the subject of the activity is class 8 B with a total of 30 people. The activity will be held on July 15, 2022. The stages of STEAM-PjBL integration consist of Reflection, Research, Discovery, Application and communication. The activities that have been carried out have given positive results, 80% of students "strongly agree" that learning science with the STEAM-PjBL model on the "simple microscope" project is interesting, fun, fosters enthusiasm, gives its own satisfaction in learning, makes it easier for students to understand the material and demands participation active students
Abstrak. Banyak guru yang masih belum mengintegrasikan STEAM-PjBL dalam pembelajaran. Siswa yang terbiasa dengan pembelajaran konvensional dan belum pernah mengoperasikan mikroskop sebagai salah satu alat dalam memahami materi IPA. Pembelajaran STEAM-PjBL merupakan solusi tepat dalam memfasilitasi dan memberikan ruang kepada siswa untuk dapat mengatasi masalah tersebut, STEAM-PjBL juga menjadi wadah dalam mengasah kemampuan dan keterampilan siswa untuk menghadapi tuntutan era modernisasi saat ini. Tujuan dari kegiatan ini adalah untuk mengenalkan, menerapkan dan mengintegrasikan STEAM-PjBL pada pembelajaran IPA. Populasi pada kegiatan ini adalah seluruh siswa kelas 8 SMP 3 Karangmojo dan subjek kegiatannya adalah kelas 8 B dengan jumlah 30 orang. Kegiatan dilaksanakan pada 15 juli 2022. Tahapan integrasi STEAM-PjBL terdiri atas Reflection, Research, Discovery, Application dan communication. Kegiatan yang telah dilakukan memberikan hasil yang positif, 80% siswa “sangat setuju†bahwa pembelajaran IPA dengan model STEAM-PjBL pada proyek “mikroskop sederhana†menarik, menyenangkan, menumbuhkan semangat, memberikan kepuasan tersendiri dalam belajar, mempermudah siswa memahami materi dan menuntut partisipasi aktif siswa.
Downloads
References
Anjarwati, A. (2022). Integrasi pendekatan Steam- Project Based Learning ( PjBL ) untuk meningkatkan kreativitas siswa kelas V SDN Sukabumi 2 Probolinggo. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora. 1, 1031–1038.
Ariesta, A. renais. (2021). Penerapan model pembelajaran design thinking berbasis steam. Malang: Univeristas Negeri Malang.
Arikunto, S. (2008). Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan. Malang : Bumi Aksara.
Cahyani, G. P., & Sulastri, S. (2021). Pengaruh Project Based Learning dengan Pendekatan STEAM Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Online di SMK Negeri 12 Malang. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(3), 372–379. https://doi.org/10.26740/jpak.v9n3.p372-379
Fahlevi, F. (2021). Kemendikbud: Tingkat Literasi Siswa Indonesia di Peringkat PISA Masih Rendah. Retrieved from https://www.tribunnews.com/nasional/2021/03/22/kemendikbud-tingkatliterasi-siswa-indonesia-di-peringkat-pisa-masih-rendah
Fatma, H. (2021). Kreativitas Peserta Didik Dalam Pembelajaran Bioteknologi Dengan Pjbl Berbasis Steam. Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 7–14. https://doi.org/10.33751/pedagonal.v5i1.2574
Fauzi, S., Islam, U., Sunan, N., Yogyakarta, K., Fajrin, N., Islam, U., Sunan, N., & Yogyakarta, K. (2022). Steam ( science , technology , engineering , arts , mathematics ) dengan pendekatan quantum. Jurnal Pendidikan Islam. 2(1), 35–46.
Fitriyah, A., & Ramadani, S. D. (2021). Pengaruh Pembelajaran STEAM Berbasis PjBL (Project-Based Learning) terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif dan Berpikir Kritis. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 10(1), 209–226.
Laboy, & Rush, D. (2010). Integrated STEM education through project based learning. Laboy & Rush, D.
Ling, T. A. (2022). Role of science in integrated stem education. Singapore: Nanyang Technological University
Mu’minah, I. H., & Suryaningsih, Y. (2020). Implementasi-Steam-Science-Technology.Jurnal Bieducatio. 5(1), 65–73.
Mufida, S. N., Sigit, D. V., & Ristanto, R. H. (2020). Integrated project-based e-learning with science, technology, engineering, arts, and mathematics (PjBeL-STEAM): its effect on science process skills. Biosfer, 13(2), 183–200. https://doi.org/10.21009/biosferjpb.v13n2.183-200
Priantari, I., Prafitasari, A. N., Kusumawardhani, D. R., & Susanti, S. (2020). Improving Students Critical Thinking through STEAM-PjBL Learning. Bioeducation Journal, 4(2), 94–102. http://bioeducation.ppj.unp.ac.id/index.php/bioedu/article/view/283
Puspitasari, Y., Lissa, & Subkhi, N. (2021). Analisis kesulitan belajar siswa kelas xi pada materi jaringan tumbuhan selama masa pandemi covid-19. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Biologi, 5, 84–90.
Rahayu, S., Kurniati, T. H., Lisanti, E., Rawamangun, J., & Timur, J. (2021). Sebagai media pembelajaran berbasis steam bagi guru mgmp biologi jakarta timur. Prosiding Seminar Nasional kepada Masyarakat, ISBN 978-623-96178-2-0, 76–84.
Rahmadana, A., & Agnesa, O. S. (2022). JOTE Volume 4 Nomor 1 Tahun 2022 Halaman 190-201 JOURNAL ON TEACHER EDUCATION Research & Learning in Faculty of Education Deskripsi Implementasi Steam ( Science , Technology , Enginering , Art , Mathematic ) dan Integrasi Aspek “ Art †Steam pada Pembelaj. 4, 190–201.
Rohman, M. H., Marwoto, P., Nugroho, S. E., & Supriyadi, S. (2015). Persepsi Dan Pembiasaan Penggunaan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terintegrasi STEAM pada Mata Kuliah IPA : Studi Pendahuluan Tentang PjBL Terintegrasi Steam untuk Meningkatkan Keterampilan Abad 21. Persepsi Dan Pembiasaan Penggunaan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terintegrasi STEAM Pada Mata Kuliah IPA: Studi Pendahuluan Tentang PjBL Terintegrasi Steam Untuk Meningkatkan Keterampilan Abad 21 M., 2(2), 1–8.
Rohmana, M. H., Marwotob, P., & Priatmokoc, S. (2022). Machine Translated by Google Studi Bahan Suara Eceng Gondok ( Eichhornia Crassipes ) sebagai Alternatif Berbasis Proyek Terintegrasi STEAM Model Pembelajaran ( PjBL ). 8(Akbar 2020), 11–22.
Sigit, D. V., Ristanto, R. H., & Mufida, S. N. (2022). Integration of project-based e-learning with STEAM: An innovative solution to learn ecological concept. International Journal of Instruction, 15(3), 23–40. https://www.e-iji.net/dosyalar/iji_2022_3_2.pdf
Suciari, N. K. D., Lbrohim, L., & Suwono, H. (2021). The impact of PjBL integrated STEAM on students’ communication skills and concept mastery in high school biology learning. AIP Conference Proceedings, 2330(March). https://doi.org/10.1063/5.0043395
Yuliari, N. K., Sumiyati, & Hanim, W. (2020). Studi Literatur Pendekatan Pembelajaran Steam Menyongsong Era Society 5.0. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 1–8.
Zayyinah, Z., Erman, E., Supardi, Z. A. I., Hariyono, E., & Prahani, B. K. (2022). STEAM-Integrated Project Based Learning Models: Alternative to Improve 21st Century Skills. Proceedings of the Eighth Southeast Asia Design Research (SEA-DR) & the Second Science, Technology, Education, Arts, Culture, and Humanity (STEACH) International Conference (SEADR-STEACH 2021), 627, 251–258. https://doi.org/10.2991/assehr.k.211229.039
Downloads
Published
Issue
Section
License
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â