PELATIHAN GURU PROFESIONALâ€MERDEKA BELAJAR†MELALUI COLLABORATIVE LEARNING BAGI GURU SEKOLAH MENENGAH DI KOTA PAGARALAM
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v8i1.13317Keywords:
Integrated Community Service, Learning Implementation Plan, Freedom of Learning, Cultural Context, Merdeka Belajar, Komunitas Belajar, Pengabdian Kepada Masyarakat, MGMPAbstract
Abstract.Integrated Community Service (PKM) is a form of service that accommodates a series of activities as a whole. Assistance in making RPP independent learning in a cultural context on geometry material for teachers of SMP, SMA and SMK in Pagar Alam. The purpose of this service activity is to assist teachers in designing appropriate independent learning lesson plans through the use of cultural contexts, especially on geometry material. The participants of the integrated PKM activity consisted of 49 people but at the time of mentoring it was only attended by 28 participants. The service activity was carried out for 2 days, on October 5-6, 2021. The methods used during this mentoring activity were the method of presentation, discussion, interactive question and answer, and recitation. The data collection technique used a questionnaire/questionnaire given through a google form consisting of an activity evaluation questionnaire and a participant satisfaction questionnaire for all integrated PKM activities. The results of this service activity showed that 73.48% of the participants had understood the material presented by the resource person. In addition, participants stated that this activity was useful for them, especially in making RPP independent in learning to use certain contexts.
Â
Â
Abstrak.Guru professional ‘Merdeka Belajar’ diharapkan dapat mengembangan kemampuan professional guru yang saling membelajarkan bagi guru-guru Sekolah Menengah melalui komunitas belajar yang dilakukan secara berkolaborasi. Tujuan dari kegiatan pengabdian ini adalah mengetahui kemampuan guru Sekolah Menengah dari pelatihan program guru profesional ‘Merdeka Belajar’ melalui Collaborative Learning bagi guru Sekolah Menengah melalui MGMP Kota Pagar Alam. Peserta kegiatan PKM terintegrasi terdiri dari 66 orang guru mata pelajaran Matematika dan Bahasa Indonesia dan Bahasa Inggris. Pada Tanggal 5-6 Oktober 2021 dilakukan pelatihan dengan metode yang digunakan selama kegiatan adalah penyuluhan, tanya jawab intyeraktif, dan pembimbingan. Dengan menggunakan tes dan angket kepuasan melalui google form adalah teknik pengumpulan data yang diberikan kepada seluruh kegiatan PKM terintegrasi. Hasil dari pelatihan yang telah diberikan menunjukkan dari hasil tes 73% peserta telah dapat memahami semua materi yang telah diberikan dan dari hasil angket, menunjukkan sangat puas terhadap kegiatan pelatihan yang telah diberikan. Hal ini menunjukkanbahwa kegiatan pelatihan yang telah diberikan dapat meningkatkan kemampuan professional guru yang saling membelajarkan bagi guru-guru Sekolah Menengah.
Â
activities as a whole. Assistance in making RPP independent learning in a cultural context on geometry material for teachers of SMP, SMA and SMK in Pagar Alam. The purpose of this service activity is to assist teachers in designing appropriate independent learning lesson plans through the use of cultural contexts, especially on geometry material. The participants of the integrated PKM activity consisted of 49 people but at the time of mentoring it was only attended by 28 participants. The service activity was carried out for 2 days, on October 5-6, 2021. The methods used during this mentoring activity were the method of presentation, discussion, interactive question and answer, and recitation. The data collection technique used a questionnaire/questionnaire given through a google form consisting of an activity evaluation questionnaire and a participant satisfaction questionnaire for all integrated PKM activities. The results of this service activity showed that 73.48% of the participants had understood the material presented by the resource person. In addition, participants stated that this activity was useful for them, especially in making RPP independent in learning to use certain contexts.
Keywords: Integrated Community Service, Learning Implementation Plan, Freedom of Learning, Cultural Context
Â
Abstrak.Guru professional ‘Merdeka Belajar’ diharapkan dapat mengembangan kemampuan professional guru yang saling membelajarkan bagi guru-guru Sekolah Menengah melalui komunitas belajar yang dilakukan secara berkolaborasi. Tujuan dari kegiatan pengabdian ini adalah mengetahui kemampuan guru Sekolah Menengah dari pelatihan program guru profesional ‘Merdeka Belajar’ melalui Collaborative Learning bagi guru Sekolah Menengah melalui MGMP Kota Pagar Alam. Peserta kegiatan PKM terintegrasi terdiri dari 66 orang guru mata pelajaran Matematika dan Bahasa Indonesia dan Bahasa Inggris. Pada Tanggal 5-6 Oktober 2021 dilakukan pelatihan dengan metode yang digunakan selama kegiatan adalah penyuluhan, tanya jawab intyeraktif, dan pembimbingan. Dengan menggunakan tes dan angket kepuasan melalui google form adalah teknik pengumpulan data yang diberikan kepada seluruh kegiatan PKM terintegrasi. Hasil dari pelatihan yang telah diberikan menunjukkan dari hasil tes 73% peserta telah dapat memahami semua materi yang telah diberikan dan dari hasil angket, menunjukkan sangat puas terhadap kegiatan pelatihan yang telah diberikan. Hal ini menunjukkanbahwa kegiatan pelatihan yang telah diberikan dapat meningkatkan kemampuan professional guru yang saling membelajarkan bagi guru-guru Sekolah Menengah.
Kata kunci : Merdeka Belajar, Komunitas Belajar, Pengabdian Kepada Masyarakat, MGMP
Downloads
References
Arnidha, Y., & Istiani, A. (2018). Pendampingan Implementasi Kurikulum 2013 Bagi Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Negerikaton Kabupaten Pesawaran Propinsi Lampung. International Journal of Community Service Learning, 2(1), 16. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v2i1.12904
Bunga, H. (2019). Nadiem Makarim: Merdeka Belajar adalah Kemerdekaan Berpikir. Tempo.Co, 1. https://nasional.tempo.co/read/1283493/nadiem-makarim-merdeka-belajar-adalah-kemerdekaan-berpikir
Evitasari, A. D., & Utaminingtyas, S. (2021). Pendampingan Penyusunan RPP “Satu Halaman†Bagi Guru Sekolah Dasar. Intan Cendekia (Jurnal Pengabdian Masyarakat).
Gustiningsi, T., Putri, R. I. I., Zulkardi, Z., Inderawati, R., Kurniadi, E., Herlina, R., Rahayu, C., Lisnani, L., Malalina, M., Rawani, D., Sari, A., & Septimiranti, D. (2022). Pelatihan Pendesainan Perangkat Pembelajaran yang Melibatkan Literasi Matematika untuk Guru Sekolah Menengah. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 64–69. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v3i2.2493
Kemendikbud. (2013). Permendikbud Nomor 81 A 2013. In Permendikbud Nomor 81A Tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum Pedoman Umum Pembelajaran.
Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 58 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/ Madrasah Tsanawiyah.
Lisnani, L., Indra Putri, R. I., Zulkardi, Z., Kurniadi, E., Rawani, D., Gustiningsih, T., Malalina, M., Herlina, R., Rahayu, C., Sari, A., Septimiranti, D., & Inderawati, R. (2022). Pendampingan Pembuatan Aktivitas Pembelajaran Berkonteks Budaya Materi Geometri Di Kota Pagaralam. Jurnal Terapan Abdimas, 7(2), 143. https://doi.org/10.25273/jta.v7i2.11366
Nofrion, N. (2017). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Melalui Penerapan Metode “Jumping Task†pada Pembelajaran Geografi. JURNAL GEOGRAFI, 9(1). https://doi.org/10.24114/jg.v9i1.6043
OECD. (2015). PISA 2015 Framework. Oecd. https://doi.org/10.1177/0022146512469014
Putri, R. I.I., & Zulkardi. (2017). Fraction in shot-put: A learning trajectory. AIP Conference Proceedings, 1868. https://doi.org/10.1063/1.4995132
Putri, R. I.I., & Zulkardi, Z. (2018). Higher-order thinking skill problem on data representation in primary school: A case study. Journal of Physics: Conference Series, 948(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/948/1/012056
Putri, Ratu Ilma Indra. (2018). Soal HOTS dalam Jumping Task. HOT Skill in Mathematics Education, 9–18. http://semnas-matematika.stkip-pgri-sumbar.ac.id/wp-content/uploads/2019/11/HOT-Skill-in-Mathematics-Education.pdf
Sato, M. (2014a). Belajar, Reformasi Sekolah Konsep dan Praktek Komunitas.
Sato, M. (2014b). Dialog dan Kolaborasi di Sekolah Menengah Pertama Praktek ‘Learning Community.’
Sato, M., & Sato, M. (2003). Kodomo to Kyoshitsuno Jijitsu Kara Manabu.
Stacey, K., Almuna, F., Caraballo, R. M., Lupiáñez, J. L., Rico, L., Chesné, J. F., Garfunkel, S., Gooya, Z., Kaur, B., Lindenskov, L., Park, K. M., Perl, H., Rafiepour, A., Salles, F., & Zulkardi, Z. (2015). PISA’s influence on thought and action in mathematics education. In Assessing Mathematical Literacy: The PISA Experience. https://doi.org/10.1007/978-3-319-10121-7_15
Sukmana, Y. (2018, April 13). Permintaan Maaf Mendikbud Setelah Para Siswa SMA Keluhkan Sulitnya Soal UNBK. Kompas. https://nasional.kompas.com/read/2018/04/13/17525781/permintaan-maaf-mendikbud-setelah-para-siswa-sma-keluhkan-sulitnya-soal-unbk
Susanti, D. S. D., Septiana, V. W., & Ekawati, R. (2021). PKM pada Guru SD Muhammadiyah Kota Padang tentang RPP dan Model Pembelajaran Selama Pandemi Covid19. Menara Pengabdian, 1(1), 19–26. http://jurnal.umsb.ac.id/index.php/menarapengabdian/article/view/2663
Zulkardi, & Putri, R. I. I. (2019). New School Mathematics Curricula, PISA and PMRI in Indonesia. https://doi.org/10.1007/978-981-13-6312-2_3
Zulkardi, Z., Putri, R. I. I., & Wijaya, A. (2020). Two Decades of Realistic Mathematics Education in Indonesia. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20223-1_18
Downloads
Published
Issue
Section
License
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â