PELATIHAN DAN PENDAMPINGAN PROGRAM PENGEMBANGAN DIRI DENGAN TEKNIK KETERAMPILAN DALAM BERKOMUNIKASI
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v7i2.13176Keywords:
Communication, Public Speaking, Self Development, Komunikasi, Pengembangan DiriAbstract
Abstract. Self-development education activities in schools have begun to be included in the learning curriculum to explore and develop students' interests and talents so that they grow according to their abilities. Due to several problems experienced by Taman Harapan School, Bekasi, students are still unable to determine the interests, interests, desires that suit themselves, especially when going to college or the world of work. In connection with these problems, abdimas activities aim to help students to be able to develop themselves with skilled techniques in communication so that they can determine interests, interests, desires that suit themselves. The method is carried out by giving lectures, training, and mentoring students on how to develop self-potential and communication skills which was carried out for 3 (days) from 11 to 13 June 2022 at the Taman Harapan School Hall attended by 30 students. The results of this activity where participants' understanding increased and their communication skills also increased, as seen from the results of the pre-test and pors-test, namely 19%. The conclusion is that this training received good appreciation from the participants and the school and the obstacles faced were the lack of time where this training activity required intense time so that students could better understand their potential and communicate well.
Â
Abstrak. Kegiatan pendidikan pengembangan diri di sekolah sudah mulai masuk dalam kurikulum pembelajaran guna menggali dan mengembangkan minat dan bakat siswa agar tumbuh sesuai dengan bakat yang dimiliki. Dikarenakan adanya beberapa permasalahan yang dialami Sekolah Taman Harapan, Bekasi yakni siswa masih belum dapat menentukan ketertarikan, minat, keinginan yang sesuai dengan diri khususnya saat akan melanjutkan ke Perguruan Tinggi atau dunia kerja. Berkaitan dengan permasalahan tersebut maka kegiatan abdimas bertujuan membantu siswa untuk bisa mengembangkan dirinya dengan teknik terampil dalam berkomunikasi sehingga dapat menentukan ketertarikan, minat, keinginan yang sesuai dengan dirinya. Metode yang dilakukan dengan memberikan ceramah, pelatihan, dan pendampingan kepada siswa mengenai cara mengembangkan potensi diri dan keterampilan dalam berkomunikasi yang dilaksanakan selama 3 (hari) mulai dari tanggal 11 sampai 13 Juni 2022 di Aula Sekolah Taman Harapan dihadiri oleh 30 orang siswa. Hasil kegiatan ini dimana pemahaman peserta mengalami peningkatan dan kemampuan dalam berkomunikasi juga meningkat terlihat dari hasil pre-test dan pors-test yakni 19%. Kesimpulannya bahwa pelatihan ini mendapatkan apresiasi yang baik dari peserta maupun sekolah dan kendala yang dihadapi yakni waktu yang kurang dimana kegiatan pelatihan ini membutuhkan waktu yang intens agar siswa dapat lebih memahami mengenai potensi diri dan berkomunikasi yang baik.
Â
Downloads
References
Ardi, Z., Neviyarni, N., Karneli, Y., & Netrawati, N. (2019). Analisis pendekatan Adlerian dalam konseling kelompok untuk optimalisasi potensi diri siswa. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(1), 7. https://doi.org/10.29210/120192317
Effendy, O. U. (2003). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek (Cetakan Ke). Remaja Rosdakarya.
Girsang, L. R. M. (2018). ‘PUBLIC SPEAKING’ SEBAGAI BAGIAN DARI KOMUNIKASI EFEKTIF (KEGIATAN PKM di SMA KRISTOFORUS 2, JAKARTA BARAT). Jurnal Pengabdian Dan Kewirausahaan, 2(2), 81–85. https://doi.org/10.30813/jpk.v2i2.1359
Kartianti, S., & Asgar, S. (2021). Pelatihan Mengenal Potensi Diri Dan Kualitas Pribadi Bagi Siswa Smk. Jurnal Hirono, 1(1), 33–38. https://doi.org/10.55984/hirono.v1i1.53
Kemdikbud. (2019). Standar Nasional Pendidikan Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan. http://smk.kemdikbud.go.id/konten/4125/standar-nasional-pendidikan-smk-dan%02mak
Khoiroh, M., & Prajanti, S. D. W. (2019). Pengaruh Motivasi Kerja, Praktik Kerja Industri, Penguasaan Soft Skill, Dan Informasi Dunia Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Smk. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 1010–1024. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28336
Marfuah, M. (2017). Improving Students’ Communications Skills Through Cooperative Learning Models Type Jigsaw. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 148. https://doi.org/10.17509/jpis.v26i2.8313
Sofia, L., Indah, M. S., Sabila, A., & Mulyanto, S. A. D. (2020). Pelatihan Komunikasi Interpersonal untuk Komunikasi Efektif. PLAKAT (Pelayanan Kepada Masyarakat), 2(1), 72. https://doi.org/10.30872/plakat.v2i1.3826
Stellarosa, Y., & Ikhsano, A. (2021). Pengembangan Keterampilan Komunikasi Melalui Pelatihan Komunikasi Efektif di Sekolah Menengah Kejuruan. Journal of Servite, 3(1), 19. https://doi.org/10.37535/102003120212
Takwil, M. (2020). Model Program Pengembangan Diri dalam Mengembangkan Potensi Siswa di Sekolah Menengah Pertama Negeri 3 Peterongan Jombang. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 10(2), 149–168. https://doi.org/10.54180/elbanat.2020.10.2.149-168
Downloads
Published
Issue
Section
License
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â