PELATIHAN MEMBANGUN MINDSET BISNIS SYARIAH PADA IBU RUMAH TANGGA
DOI:
https://doi.org/10.25273/jta.v7i2.12851Keywords:
Business, Housewife, Sharia, Bisnis, Ibu Rumah Tangga, SyariahAbstract
Abstract. Being a housewife is a noble position because of her role in taking care of the household and children. However, now there is a distortion. Housewives who are judged to just stay at home, it turns out that they also fill their activities with business. The purpose of this training is to build a sharia business mindset for Muslim women who are married. Women who are married, have children, always struggle with household activities and take care of their husbands and children. Therefore, we need a training that can improve the capability of housewives who are already married so that they can be self-actualized, independent, and have their own income. The method of implementation is preparatory training to start a business based on sharia economic principles, and is equipped with material on the history of the Prophet and why as a housewife should be able to work. The result of this activity is that partners are motivated to be able to do business and increase partner knowledge to build businesses based on sharia principles.
Â
Abstrak. Menjadi seorang ibu rumah tangga adalah posisi yang mulia karena perannya dalam mengurus rumah tangga dan anak. Akan tetapi, saat ini mulai terjadi distorsi. Ibu rumah tangga yang dinilai hanya diam saja di rumah, ternyata juga mengisi kegiatan dengan berbisnis. Tujuan dari pelatihan ini adalah untuk membangun mindset bisnis syariah pada perempuan muslim yang sudah berkeluarga. Perempuan yang sudah menikah, mempunyai anak, selalu berkutat dengan kegiatan rumah tangga dan mengurus suami dan anak. Oleh karena itu, diperlukan suatu pelatihan yang dapat meningkatkan kapabilitas ibu rumah tangga yang sudah berkeluarga supaya dapat mengaktualisasi diri, mandiri, dan mempunyai penghasilan sendiri. Metode pelaksanaannya adalah pelatihan persiapan untuk memulai usaha berdasarkan prinsip ekonomi syariah, dan dilengkapi dengan materi sejarah Rasulullah dan mengapa sebagai seorang ibu rumah tangga harus dapat berkarya. Hasil dari kegiatan ini adalah mitra termotivasi untuk dapat berbisnis dan menambah pengetahuan mitra untuk membangun bisnis berdasarkan prinsip syariah.
Â
ÂDownloads
References
Achsien, I. H., & Purnamasari, D. L. (2016). Islamic Crowd-funding as The Next Financial Innovation in Islamic Finance: Potential and Anticipated Regulation in Indonesia. European Journal of Islamic Finance, 0(5), 1–11. https://doi.org/10.13135/2421-2172/1771
Andamisari, D. (2021). Penggunaan Status Whatsapp Sebagai Digital Marketing Warga Kecamatan Medan Satria Bekasi Di Era New Normal. Jurnal Lugas, 5(1), 66–72.
Dewi, L. R. (2017). Mindset Dan Perilaku Kewirausahaan Wanita Pengusaha Jasa Boga Di Yogyakarta. Fakultas Ekonomi Manajemen Universitas Islam Indonesia, 11(02), 1–21. Retrieved fromhttps://dspace.uii.ac.id/bitstream/handle/123456789/6330/JURNAL.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Esya, L., Y, E. A., Parinduri, A. Z., Ekonomi, F., Trisakti, U., & Kyai, J. (2021). Pelatihan Memulai Usaha Berdasarkan Prinsip Ekonomi Syariah. 1(2), 87–95.
Fauzia, I. Y., Nasution, Z., & ... (2021). Model Islamic Family Wealth Management Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Masharif Al …, 6(1). Retrieved from http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Mas/article/view/8630%0Ahttp://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Mas/article/download/8630/4134
Kurniawan, A., Rahmi, V. A., & Nata, J. H. (2019). Penguatan â€Mindset Youngpreneurship†Pada Lingkungan Majelis Dikdasmen PDM di Wilayah Kecamatan Gresik Kabupaten Gresik. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 153–159. https://doi.org/10.31960/caradde.v2i2.283
May, C. D. (2020). GROWTH MINDSET-FIXED MINDSET Counselling and Career Development. (May).
Ramadan, A. (2021). Efektivitas Instagram Sebagai Media Promosi Produk “Rendang Uninam.†Jurnal Sains Komunikasi Dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM], 5(1), 64–84. https://doi.org/10.29244/jskpm.v5i1.796
Rehatalanit, Y. L. . (2021). Peran E-Commerce Dalam Pengembangan Bisnis. Jurnal Teknologi Industri, 5(0), 62–69. Retrieved from https://journal.universitassuryadarma.ac.id/index.php/jti/article/view/764
Sedyastuti, K. (2018). Analisis Pemberdayaan UMKM Dan Peningkatan Daya Saing Dalam Kancah Pasar Global. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 2(1), 117–127. https://doi.org/10.31842/jurnal-inobis.v2i1.65
Widaryanti, W., Luhgiatno, L., & Sumarsih, L. S. (2021). Model Pembentukan Mindset Kewirausahaan Bagi Generasi Z Pada Siswa Smk Pelita Nusantara I Semarang. Jurnal Abdimas Indonesia, 1(3), 40–45. https://doi.org/10.53769/jai.v1i3.123
Downloads
Published
Issue
Section
License
With the receipt of the article by Jurnal Terapan Abdimas Editorial Board and the decision to be published, the copyright regarding the article will be transferred to Jurnal Terapan Abdimas.
Jurnal Terapan Abdimas has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
Â