PENDAMPINGAN PENDESAINAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS PMRI BAGI GURU KABUPATEN MUSI RAWAS UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI PESERTA DIDIK

Authors

  • Zulkardi Zulkardi Universitas Sriwijaya
  • Ratu Ilma Indra Putri Universitas Sriwijaya
  • Somakim Somakim Universitas Sriwijaya
  • Elika Kurniadi Universitas Sriwijaya
  • Novika Sukmaningthias Universitas Sriwijaya
  • Ruth Helen Simarmata Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.25273/jta.v7i2.11376

Keywords:

learning tools, mathematics teacher, mentoring, perangkat pembelajaran, guru matematika, pendampingan

Abstract

Abstract. In preparing the learning process in the classroom, teachers must prepare learning tools. Learning tools consist of a syllabus, lesson plans, student worksheets, and assessments in the form of tests and non-tests. This service activity aims to provide training and the application of research related to the development of learning tools for middle school mathematics MGMP teachers, and to find out the response of high school Mathematics MGMP teachers to the assistance in developing learning tools provided. This community service implementation model is a mentoring model to improve teacher professionalism in preparing teaching and learning activities, especially in preparing learning tools, the need for basic understanding of theory, and its application. The number of participants who attended this activity was 33 mathematics teachers from Musi Rawas district. Overall, the implementation of this service activity went smoothly without any significant obstacles, only some participants were left from the Zoom meeting when the activity was carried out in sync due to signal interference. The results of the satisfaction response questionnaire analysis get positive results

 

Abstrak. Dalam mempersiapkan proses pembelajaran di kelas, para guru harus menyiapkan perangkat pembelajaran. Perangkat pembelajaran terdiri dari silabus, rencana pelaksanaan pembelajaran, lembar kerja peserta didik, serta lembar penilaian baik berupa tes maupun non tes. Kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk memberikan pelatihan dan penerapan penelitian yang berkaitan dengan pengembangan perangkat pembelajaran bagi guru – guru MGMP matematika sekolah menengah, dan mengetahui respon guru -guru MGMP Matematika sekolah menengah terhadap pendampingan pengembangan perangkat pembelajaran yang diberikan. Model pelaksanaan kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini adalah model pendampingan untuk meningkatkan profesionalisme guru dalam mempersiapkan kegiatan belajar mengajar, terutama dalam menyusun perangkat pembelajaran, di mana diperlukan pemahaman dasar teori serta pengaplikasiannya. Jumlah peserta yang menghadiri kegiatan ini sebanyak 33 orang guru matematika dari kabupaten Musi Rawas. Secara keseluruhan, pelaksanaan kegiatan pengabdian ini berjalan lancar tanpa ada hambatan yang berarti, hanya saja terdapat beberapa peserta yang terkeluar dari Zoom meeting saat pelaksanaan kegiatan berlangsung secara synchronous dikarenakan gangguan signal. Hasil analisis angket respon kepuasan mendapatkan hasil yang positif

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zulkardi Zulkardi, Universitas Sriwijaya

Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Ratu Ilma Indra Putri, Universitas Sriwijaya

Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Somakim Somakim, Universitas Sriwijaya

Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Elika Kurniadi, Universitas Sriwijaya

Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Novika Sukmaningthias, Universitas Sriwijaya

Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Ruth Helen Simarmata, Universitas Sriwijaya

Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

References

Ahmad, M., & Asmaidah, S. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Membelajarkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 373–384. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i3.326

Gravemeijer, K. P. E. (1994). Developing realistic mathematics education: = Ontwikkelen van realistisch reken/wiskundeonderwijs. Freudenthal Inst.

Hernawati, F. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan PMRI Berorientasi Pada Kemampuan Representasi Matematis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 34–44. https://doi.org/10.21831/jrpm.v3i1.9685

Nurhasanah, F., Kusumah, Y. S., & Sabandar, J. (2017). Concept of Triangle: Examples of Mathematical Abstraction in Two Different Contexts. International Journal on Emerging Mathematics Education, 1(1), 53. https://doi.org/10.12928/ijeme.v1i1.5782

Rahayu, R., & Hernadi, J. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Pmri Untuk Pembelajaran Online. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2). https://doi.org/10.20527/edumat.v8i2.9203

Saputri, N. W., & Zulkardi, Z. (2019). Pengembangan Lkpd Pemodelan Matematika Siswa Smp Menggunakan Konteks Ojek Online. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 1–14. https://doi.org/10.22342/jpm.14.1.6825.1-14

Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, 54(1), 9–35. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc

Young, J. R. (2017). Technology Integration in Mathematics Education: Examining the Quality of Meta-Analytic Research. International Journal on Emerging Mathematics Education, 1(1), 71. https://doi.org/10.12928/ijeme.v1i1.5713

Zulkardi. (2002). Developing a learning environment on realistic mathematics education for Indonesian student teachers. University of Twente [Host. http://doc.utwente.nl/58718

Zulkardi, Z., Putri, R. I. I., & Wijaya, A. (2020). Two Decades of Realistic Mathematics Education in Indonesia. In M. van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), International Reflections on the Netherlands Didactics of Mathematics (pp. 325–340). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20223-1_18

Downloads

Published

2022-06-23

Issue

Section

Articles