STRATEGI GURU DALAM MENGIMPLEMENTASIKAN KURIKULUM 2013 PAUD (STUDI KASUS DI TK ANNUR II MAGUWOHARJO SLEMAN YOGYAKARTA)
Abstract
Abstract Strategy is an important thing that is one of the determinants of success in realizing the 2013 curriculum as expected. Therefore, researchers conducted a case study conducted at TK Annur II Yogyakarta. This research aims to identify and describe the strategies used by teachers in the implementation of the 2013 Curriculum at TK Annur II Yogyakarta. This research is a qualitative descriptive study with a case study research design. Data collection techniques used in the form of observation of students, interviews with teachers and principals, and documentation. Based on the results of data analysis, several findings related to the teacher's strategy in implementing the 2013 Curriculum were: a) the teacher had a discussion in the process of preparing the RPPH; b) the teacher prepares the RPPH through the appropriate steps; c) the teacher carries out detailed learning; d) the teacher as a facilitator; e) the teacher provides character education; f) the teacher guides the child in learning in accordance with a scientific approach; g) the teacher chooses and uses various methods, media, and learning resources, h) the teacher makes authentic assessments; i) the teacher chooses and uses various assessment techniques; and j) the teacher provides learning development.
Abstrak Strategi merupakan hal penting yang menjadi salah satu penentu keberhasilan dalam mewujudkan kurikulum 2013 sebagaimana yang diharapkan. Oleh karena itu, peneliti melaksanakan studi kasus yang dilaksanakan di TK Annur II Yogyakarta.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan strategi yang digunakan guru dalam implementasi Kurikulum 2013 di TK Annur II Yogyakarta. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan rancangan penelitian studi kasus. Teknik pengumpukan data yang digunakan berupa observasi terhadap siswa, wawancara kepada guru dan kepala sekolah, serta dokumentasi. Berdasarkan hasil analisis data, diperoleh beberapa temuan terkait strategi guru dalam implementasi Kurikulum 2013, yaitu: a) guru melakukan diskusi dalam proses penyusunan RPPH; b) guru menyusun RPPH melalui langkah-langkah yang sesuai; c) guru melaksanakan pembelajaran secara rinci; d) guru sebagai fasilitator; e) guru memberikan pendidikan karakter; f) guru membimbing anak dalam belajar sesuai dengan pendekatan saintifik; g) guru memilih dan menggunakan metode, media, dan sumber belajar yang bervariasi, h) guru melakukan penilaian otentik; i) guru memilih dan menggunakan teknik penilaian yang bervariasi; dan j) guru memberikan pengembangan pembelajaran.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andriyanto, Tri. (2017). Peran Guru
dalam Implementasi Kurikulum
Studi Kasus pada TK Mentari
Kec. Abung Selatan Kab. Lampung
Utara. Jurnal Elementary 3 (1)
Alawiyah, Faridah. (2013). Peran Guru
Dalam Kurikulum 2013. Jurnal
Aspirasi 4 (1).
Ardianingsih, Febrita, Siti Mahmudah,
Edy Rianto. (2017). Peran Guru
dalam Implementasi Kurikulum
Pendidikan Khusus pada
Sekolah Luar Biasa di Sidoarjo.
Jurnal Pendidikan 2 (1).
Harjanto. (2003). Perencanaan
Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Kosasih, E. (2014). Strategi Belajar dan
Pembelajaran Implementasi
Kurikulum 2013. Bandung: Yrama
Widya.
Kemendikbud. (2012). Draft
Pengembangan Kurikulum 2013.
Jakarta: Badan Pengembangan
Sumber Daya Manusia Pendidikan
dan Kebudayaan dan Penjaminan
Mutu Pendidikan.
Magno, Cario & Sembrano, Josefina.
(2007). The Role Of Teacher
Efficacy and Characteristics on
Teaching Effectiveness,
Performance, and Use of LeanerCentered Practices. The Asia
Pacific Education Researcher. 16
(1)
Mulyasa, E. 2013. Pengembangan dan
Implementasi Kurikulum 2013.
Bandung: Remaja Rosdakarya
Sanjaya, Wina. (2011). Strategi
Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Sudjimat, Dwi, A. (2014). Perencanaan
Pembelajaraan Kejuruan. Malang:
UM Press.
Toth, Peter. (2012). Learning Strategies
and Style in Vocational Education.
Acta Polytechnica Hungarica. 9 (3).
Winda, Sri & Khotimatul. (2020).
Penilaian Autentik Pada
Pembelajaran Kreativitas Anak
Usia Dini di Annur I Sleman
Yogyakarta. Jurnal Raudhah. 8 (1).
Zulfa. (2014). Implementasi Kurikulum
dan Strategi Pembelajaran
Pendidikan Agama Islam Pada
PAUD. Jurnal Kajian Pendidikan
Islam Mudarrisa. 6 (1).
Article Metrics
Abstract has been read : 10287 timesPDF file viewed/downloaded: 0 times
DOI: http://doi.org/10.25273/jcare.v8i2.8558
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Care by E-JOURNAL UNIVERSITAS PGRI MADIUN is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.