Pengenalan Bahasa Inggris untuk Anak Usia Dini

Sucik Rahayu, Susana Aditiya Wangsanata, Alivia Alivia, Anisa Muhimmatun

Abstract


Pengenalan bahasa Inggris untuk anak usia dini penting karena globalisasi telah menjadikan bahasa Inggris sebagai bahasa internasional yang krusial dalam berbagai aspek kehidupan. Anak-anak memiliki kemampuan optimal untuk menyerap bahasa baru pada usia dini, sehingga pengenalan bahasa Inggris sejak awal dapat memberikan keuntungan jangka panjang. Pembelajaran bahasa asing pada usia dini juga dapat meningkatkan perkembangan kognitif dan pemahaman lintas budaya. Kajian ini perlu dilakukan untuk mengembangkan metode pengajaran yang efektif dan sesuai dengan tahap perkembangan anak, sehingga dapat memaksimalkan manfaat pembelajaran bahasa Inggris bagi anak usia dini. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi dan menganalisis proses pengenalan bahasa Inggris untuk anak usia dini. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif. Pengumpulan data melalui observasi partisipatif, wawancara mendalam dengan guru dan orang tua, serta analisis dokumen kurikulum. Lokasi penelitian di RA Sunniyyah Selo Grobogan. Hasil penelitian ini diharapkan dapat memberikan wawasan berharga tentang strategi yang efektif dalam memperkenalkan bahasa Inggris kepada anak usia dini di lingkungan pendidikan Islam, serta memberikan rekomendasi praktis untuk pengembangan kurikulum dan metode pengajaran di RA Sunniyyah Selo Grobogan dan institusi serupa lainnya. Selain itu, penelitian ini berimplikasi pada peningkatan kesadaran akan pentingnya pengenalan bahasa Inggris sejak usia dini di lingkungan pendidikan anak usia dini, khususnya di RA Sunniyyah Selo Grobogan. Hasil penelitian juga dapat mendorong peningkatan kualitas dan kompetensi guru dalam mengajarkan bahasa Inggris kepada anak-anak usia dini di lembaga pendidikan serupa.


Keywords


anak usia dini; bahasa inggris; PAUD

Full Text:

PDF

References


Alexiou, T., & Mattheoudakis, M. (2013). Introducing a foreign language at primary level: Benefits or lost opportunities? The case of Greece. Research Papers in Language Teaching and Learning, 4(1), 99-119

Baker, H. K. (2016). Language development in early childhood (8th ed.). Pearson.

Berkley LeCroy, E., & Berliner, D. C. (2023). Child development (8th ed.). Pearson.

Chou, C. (2014). The effectiveness of bilingual storybooks in improving English vocabulary and sentence structure understanding of early childhood children. Journal of Language Teaching and Research, 5(2), 223-232.

Chou, M. H. (2014). Assessing English vocabulary and enhancing young English as a Foreign Language (EFL) learners' motivation through games, songs, and stories. Education 3-13, 42(3), 284-297

Griva, C., Semoglou, M., & Geladari, A. (2010). The effectiveness of game-based learning in primary education: A meta-analysis. Computers & Education, 55(2), 224-233.

Griva, E., Semoglou, K., & Geladari, A. (2010). Early foreign language learning: Implementation of a project in a game-based context. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3700-3705.

Dolean, D. D. (2016). The effects of teaching songs during foreign language classes on students' foreign language anxiety. Language Teaching Research, 20(5), 638-653

Handayani, P., & Putri, A. (2020). Comparative study of the effectiveness of storytelling method using bilingual books and memorization method in improving English sentence structure understanding of early childhood children. Jurnal Ilmiah Universitas Pendidikan Indonesia, 8(2), 314-323

Hidayat, R. (2021). The effectiveness of bilingual storybooks with rich illustrations in improving English vocabulary retention of early childhood children. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 1-10.

Kurniawan, A. (2016). The effectiveness of total physical response (TPR) method in improving English vocabulary of early childhood children. Jurnal Ilmiah Prodi PGSD Universitas Muhammadiyah Malang, 4(2), 22-31.

Latif, Mukhtar, dkk, (2013),Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Aplikasi. Jakata: Kencana Penda Media Group

Nugraha, A. (2018). The effectiveness of storytelling using bilingual books followed by simple questions in English in improving English speaking skills of early childhood children. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 11-20.

Nurhasanah, A. (2020). The effectiveness of 15-minute English Time every day in improving the active vocabulary of early childhood children. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 1-10.

Nurhayati, D. (2017). The effectiveness of role play in improving English speaking skills of early childhood children. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 53-62.

Pinter, Annamaria, (2006),Teaching Language for young Learners, UK: Oxford University Press.

Pratiwi, D. (2019). Comparative study of the effectiveness of interactive games and conventional methods in teaching English to early childhood children. Jurnal Ilmiah Universitas Islam Indonesia, 17(2), 347-356.

Purnomo, B., & Purnama, S. (2017). Experimental study of the effectiveness of immersive bilingual program in improving natural and confident English speaking skills of early childhood children. Jurnal Ilmiah Universitas Brawijaya,

Santoso, Iman,Pembelajaran Bahasa Asing di Indonesia: antara Globalisasi dan Hegemoni. Jakarta: Kencana

Simanjuntak, Mangantar, (1987),Pengantar Psikolinguistik Moden, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Soemiarti, Patmonodewo, (2003),Pendidikan Anak Prasekolah. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sun, D., Steinkrauss, D. W., Wieling, M., & de Bot, K. (2018). The effects of early and intensive English exposure on vocabulary and grammar development in Dutch children: A longitudinal study. Bilingualism: Language and Cognition, 21(2), 257-278.

Sun, H., Steinkrauss, R., Wieling, M., & de Bot, K. (2018). Individual differences in very young children's English acquisition in China: Internal and external factors. Bilingualism: Language and Cognition, 21(4), 801-817

Susanto, Ahmad, (2011), Perkembangan Anak Usia Dini,Jakarta:Prenada Media Group Eryani, (2014),Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Inggris Melalui TotalPhsical Response Method pada Anak Usia 5-6 Tahun Kelompok Autumn di TK Town For Kids Pontianak, Jurnal Pendidikan. Pontianak:FKIP UNTAN

Sutarsyah, D. (2017). The effectiveness of bilingual storybooks in improving English vocabulary of early childhood children. Jurnal Ilmiah Prodi PGSD Universitas Lampung, 3(2), 18-27.

Suyanto, A. (2015). The effectiveness of modified traditional games using English vocabulary in improving kindergarten children's vocabulary skills. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 1-10.

Suyanto, A. (2018). Longitudinal study of the effects of intensive English exposure on vocabulary and comprehension skills of early childhood children. Jurnal Pendidikan Bahasa, 17(3), 321-330.

Suyanto K.E Kasihani. (2009). English for Young Learners. Jakarta:Bumi Aksara Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20-211 tahun 2003 tentang SistemPendidikan Nasional (SPN)

Wahyuni, D. (2019). Longitudinal study of the effectiveness of bilingual storybooks in improving English listening and comprehension skills of early childhood children. Jurnal Pendidikan Bahasa, 18(2), 201-210.

Widyastuti, A. (2018). Analisis Upaya Guru dalam Mengembangkan Bahasa pada Anak Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak-kanak Assaadah Limo Depok. Children Advisory Research and Education Jurnal CARE, 6(1), 10–17. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JPAUD

Widiati, S., & Cahyono, B. (2019). Comparative study of the effectiveness of structured and consistent English introduction programs and once-a-week programs in improving English listening and speaking skills of early childhood children. Jurnal Ilmiah Universitas Negeri Malang, 7(2), 223-232.

Widodo, A. (2018). The effectiveness of flashcard games in improving English vocabulary of early childhood children. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 1-10.


Article Metrics

Abstract has been read : 0 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jcare.v12i1.20199

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Care published by UNIVERSITAS PGRI MADIUN.
PE has ISSN: 2355-2034 (printed) & ISSN: 2527-9513 (online)

Creative Commons License
Jurnal Care by E-JOURNAL UNIVERSITAS PGRI MADIUN is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats