Upaya Meningkatkan Kemampuan Numerasi Anak dalam Menulis Angka 8 melalui Media Vituleka

Renita Suryantika, Sri Widayati, Eka Cahya Maulidiyah, Rachma Hasibuan, Lulu Khumairoh

Abstract


The learning strategies and media used by educators will influence the success of achieving learning objectives. The use of appropriate media that suits the character of early childhood can support the achievement of learning goals effectively. Good numeracy skills at an early age are a strong foundation for further mathematics learning in the future. This research is based on children's ability to write the number eight (number 8) which is still imperfect. In general, children make the number eight by stacking circles from bottom to top. The aim of this research is to improve the numeracy skills of special children in writing the number 8. This classroom action research was carried out in group A at UNESA Labschool 1 Kindergarten. This classroom action research uses the Kemmis and Mc.Taggart method with two cycles. Each cycle includes planning, implementation, observation and reflection. This research uses video tutorials and children's worksheets (Vituleka). The subjects of this research were 18 group A students. In cycle I, students' numeracy ability in writing the number 8 was 50%. In cycle II, numeracy ability in writing the number 8 became 83.3%, an increase of 33.3% from the previous cycle. Based on research data, Vituleka media can improve students' ability to write the number 8.

Keywords


kemampuan numerasi; media pembelajaran; menulis angka

Full Text:

PDF

References


Anista, D. Z. N., Anwar, R. N., & Afifah, S. N. (2023). Penerapan Token Ekonomi untuk Meningkatkan Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun di Lembaga PAUD. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 10. https://doi.org/10.47134/paud.v1i2.65

Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas (Suryani (ed); Revisi, ce). Jakarta: PT Bumi Aksara.

Arsyad, Azhar. 2005. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Astuti, M. (2017). Penggunaan Metode Bermain Alat Manipulatif Dalam Meningkatkan Minat Mengenal Konsep Bilangan Pada Siswa Kelompok B TK Islam Ar Ridlo Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Care, 4(2), 69–83.

Direktorat Sekolah Dasar. 2023. Apa Itu Literasi dan Numerasi?. Diakses pada 20 Desember 2023 dari https://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/apa-itu-literasi-dan-numerasi

Fitriyani, Syafrida, R., & Fauziah, D. N. (2023). Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Dengan Kolase Media Kertas Koran Bekas. Jurnal Care, 10(2), 38–44

Furi, A. Z., Solicha, S., & Prihandoko, T. L. (2024). Meningkatkan Kemampuan Numerasi melalui Permainan Edukatif Popi (Sempoa Pintar) Anak Usia 4-5 Tahun di TK Muslimat NU Masyithoh Pesawahan Adiwerna. Sentra Cendekia, 5(1), 29-36. http://e-journal.ivet.ac.id/index.php/sc

Hamalik. 2005. Keterampilan Dasar Mengajar. Malang: Fakultas Tarbiyah.

Hartini, Sri. 2022. Media Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Lombok Tengah : Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.

Hasibuan, Rachma. 2010. Pemanfaatan Permainan Tradisional Angklik sebagai Sumber Belajar Bidang Pengembangan Matematika pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 43(2). https://doi.org/10.23887/jppundiksha.v43i2.1717

Hua, T., Liang, C., Min, G., Li, K., & Chunxi Xiao. (2020). Generating Video Animation from Single Still Imagein Social Media Based on Intelligent Computing. Journal of Visual Communication and Image Representation, 71, 102812. https://doi.org/10.1016/j.jvcir.2020.10281

Hutabarat, R. M. (2021). Kegiatan Literasi di PAUD Petra Sion Indonesia Menggunakan Media Whatsapp. Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI), 3, 55-60. http://digilib.unimed.ac.id/41221

Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing.

Maulidiyah, Eka Cahya (2016). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak melalui Kegiatan Membilang Benda Sekitar. Jurnal Pendidikan Anak, 5(2). DOI: 10.21831/jpa.v5i2.12376

Muchlisin, F. (2022). Pengembangan TPACK untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran bagi Peserta Didik Kompetensi Keahlian Teknik Kendaraan Ringan. https://smkn1pabelan.sch.id/2021/07/07/pengembangan-tpack-untuk-meningkatkan-proses-pembelajaran-bagi-peserta-didik-kompetensi-keahlian-teknik-kendaraan-ringan/

Mulyati, E., & Watini, S. (2022). Implementasi Model ATIK untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Menggunakan Bahan Loostpart di TK Mutiara Setu. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 652-656. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.478

Reghe, M. (2021). Peningkatan Kemampuan Mengenal Keaksaraan Awal Anak Usia 5- 6 Tahun melalui Media Kotak Pintar di TK Aisyiyah Layang Selatan. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Risqi, Novi Safitriana, et al. Stimulasi Kemampuan Numerasi Anak Usia Dini melalui Permainan Moka (Monopoli Angka) di TK Bunga Tanjung. Journal on Education, 6(4). 19987-19996. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6033

Simatupang, Nurhenti, et al. (2022). Pengembangan Buku Cerita Big Book Kalender Meja dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. DOI: 10.31004/obsesi.v7i1.4067

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung : CV Alfabeta.

Suryadi, Ahmad. 2020. Teknologi dan Media pembelajaran Jilid 2. Sukabumi : CV Jejak, anggota IKAPI.

Thoiruf. 2008. Menjadi Guru Inisiator. Semarang: Rasail.

Widayati, Sri (2023). Persepsi Calon Guru Anak Usia Dini Mengenai Konsep Bilangan 1-10. Jurnal AUDHI: Anak Usia Dini Holistik Integratif. 5(2). http://dx.doi.org/10.36722/jaudhi.v5i2.1825

Widodo, A., Indraswati, D., & Sobri, M. (2019). Analisis Nilai-nilai Kecakapan Abad 21 dalam Buku Siswa SD/MI Kelas V Sub Tema 1 Manusia dan Lingkungan. Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2), 125. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v8i2.3231

Zahro, Harisatuz et al. (2023). Kemampuan Memahami Rukun Islam Anak : Pengaruh Video Komplikasi “Diva Series”. Jurnal of Early Childhood and Character Education, Jurnal Walisongo, 3(2), 111-132. 10.21580/joecce.v3i2.17768


Article Metrics

Abstract has been read : 290 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jcare.v12i1.19848

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Care published by UNIVERSITAS PGRI MADIUN.
PE has ISSN: 2355-2034 (printed) & ISSN: 2527-9513 (online)

Creative Commons License
Jurnal Care by E-JOURNAL UNIVERSITAS PGRI MADIUN is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats