Personal Branding Melalui Rational Emotive Behavior Therapy Untuk Meningkatkan Kebermaknaan Hidup

Ajeng Suci Azzahra, Muhammad Japar, Dewi Lianasari

Abstract


The meaning of life is one of the important things in an individuals’s life. The meaning of life can be increased through several efforts, one of which is by maximing the abilities, potential, and talents possessed, including developing personal branding. The purpose of this study is to assist individuals in developing personal branding through Rational Emotive Behavior Therapy to increase the meaning of life. The research methoud use is a pre-experimental one group pretest posttest design with a sampling technique that is simple random sampling. The result showed that group counseling for the development of personal branding thrrough Rational Emotive Behavior Therapy was effective in increasing the meaning of life, that the significance value asymp sig (2-tailed) of Paired Sample T-test is 0,001 < 0,05.

Keywords


Personal Branding; Rational Emotive Behavior Therapy; Kebermaknaan Hidup

Full Text:

PDF

References


Arieska, P. K., & Herdiani, N. (2018). Pemilihan teknik sampling berdasarkan perhitungan efisiensi relatif. Jurnal Statistika Universitas Muhammadiyah Semarang, 6(2).

Bastomi, H., & Aji, M. A. S. (2018). Konseling Rational Emotif Behaviour Theraphy (Rebt)-Islami (Sebuah Pendekatan Integrasi Keilmuan). Konseling Edukasi: Journal Of Guidance And Counseling, 2, 25-45.

Bilqis, N. A., & Muhid, A. (2021). Efektivitas Cognitive Behavior Therapy Untuk Meningkatkan Personal Branding Pada Remaja. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, dan Konseling Islam, 4(2), 133-144.

Corey, G. (2013). Teori dan Praktek Konseling dan Terapi . Bandung: PT. Refika Aditama.

Corey, G. (2015). Theory and Practice of Group Counseling, Ninth Edition Gerald Corey. Canada: Cengage Learning.

Dumaris, S., & Rahayu, A. (2019). Penerimaan diri dan resiliensi hubungannya dengan kebermaknaan hidup remaja di panti asuhan. Ikra-lth Humaniora: Jurnal Sosial dan Humaniora, 3(1), 71-77.

Fakhriyah, F., & Pratiwi, I. A. (2021). Pengaruh Pola Asuh Demokratis Terhadap Kemampuan Komunikasi Interpersonal Anak Usia 10-12 Tahun. Jurnal Basicedu, 5(4), 2513-2520.

Hartati, S., & Rahman, I. K. (2018). Konsep pendekatan rational emotive behavior therapy (REBT) berbasis islam untuk membangun perilaku etis siswa. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(2).

Hendawati, Y., & Kurniati, C. (2017). Penerapan Metode Eksperimen Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas V Pada Materi Gaya Dan Pemanfatannya. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 13(1).

Ievansyah, I., & Sadono, T. P. (2018). Personal branding Dalam Komunikasi Selebritis (Studi Kasus Personal branding Alumni Abang None Jakarta Di Media Sosial “Instagram”). Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 4(02), 149-162.

Japar, M. (2020). The Effect of REBT Group on Developing the Meaningfulness of Self Life. 1st Borobudur International Symposium on Humanities, Economics and Social Sciences (BIS-HESS-2019), 1199-1204.

Jaya, I. M. L. M. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia.

Kurnanto, M. E. (2014). Konseling Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Lubis, N. L. (2016). Konseling Kelompok. Jakarta: Kencana.

Ma’ruf, M. G. (2019). Hubungan Konsep Diri dan Self Control dengan Kebermaknaan Hidup. Indonesian Psychological Research, 1(1), 11-24.

Nurani, V. M., & Mariyanti, S. (2013). Gambaran makna hidup pasien gagal ginjal kronik yang menjalani hemodialisa. Jurnal Psikologi Esa Unggul, 11(01), 127032.

Nuryanti, R. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Strategi Team Games Tournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bilangan Romawi Bagi Siswa Tunarungu Kelas IV SDLB (Penelitian Eksperimen dengan One Group Pretest Posttest Design di SLB B Sukapura Kota Bandung). Jassi Anakku, 20(1), 40-51.

Patturochmah, H. (2020). Rasional Emotif Behavior Therapy (REBT) Islam dalam Menumbuhkan Sikap Mental Positif. Konseling Edukasi: Journal of Guidance and Counseling, 4(2), 200-217.

Prayitno. (2017). Konseling Profesional yang Berhasil Layanan dan Kegiatan Pendukung. Jakarta: Rajawali Pers.

Putri, V. N., Ifdil, I., Yusri, Y., & Yendi, F. M. (2020). Profil Kebermaknaan Hidup Siswa Membolos. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 4(2), 126-135.

Ritonga, B. (2016). Kebermaknaan hidup mahasiswa Sekolah TInggi Theologia Nazarene Indonesia ditinjau dari tingkat religiusitasnya. Jurnal Psikologi, Vol.2, No.1.

Salam, O. D. (2020). Personal Branding Digital Natives di Era Komunikasi Media Baru (Analisis Personal Branding di Media Sosial Instagram). Business Economic, Communication, and Social Sciences (BECOSS) Journal, 2(1), 19-30.

Setiawan, D. (2018). Strategi Membangun Personal Branding Dalam Meningkatkan Performance Diri. Selodang Mayang: Jurnal Ilmiah Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Kabupaten Indragiri Hilir, 4(1).

Soraya, I. (2017). Personal Branding Laudya Cynthia Bella Melalui Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun Instagram @Bandungmakuta). Jurnal Komunikasi, 3(2), 2579-3292.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D). Bandung: Alfabeta.

Thahir, A., & Rizkiyani, D. (2016). Pengaruh Konseling Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) dalam Mengurangi Kecemasan Peserta Didik Kelas VIII SMP Gajah Mada Bandar Lampung. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 3(2), 197-206

Tingkat, I. N. (2020). Optimalisasi Pengembangan Diri Untuk Mendongkrak Prestasi (Vokasional) Sekolah. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 1-12.

Zakirah, D. (2017). Mahasiswa dan Instagram (Studi Tentang Instagram Sebagai Sarana Membentuk Citra Diri di Kalangan Mahasiswa Universitas Airlangga). Doctoral Dissertation.


Article Metrics

Abstract has been read : 809 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/counsellia.v13i1.14166

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Counsellia is Indexed By:


Counsellia Office:
Universitas PGRI Madiun
Program Studi Bimbingan dan Konseling
 

View Counsellia Stats


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.