PERENCANAAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS

Rosyida Nurul Anwar, Zaenullah Zaenullah

Abstract


Learning becomes programmed and planned activities in student meetings through professional competence, trustworthiness, social, and pedagogical. Children with special needs have different characteristics from normal children in general so that children with special needs Religious skills in children with special needs as a foundation for the faith. The purpose of this research is to study and analyze Islamic learning planning in children with special needs in kindergartens. This type of descriptive research using qualitative research methods in this study. Data collection uses interviews, collection, and collection. Research data are classified as primary data and secondary data. Data analysis techniques using data collection analysis, data reduction, data presentation, and conclusion collection. PAI in children with special needs is done by adjusting the government curriculum and school specificity, namely character, by involving all components of the school, namely students, learning objectives, learning resources, and learning outcomes.


Keywords


Learning planning; Islamic religious education; children with special needs

Full Text:

PDF

References


Ainiyah, N. (2013). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Al-Ulum: Jurnal Studi Islam, 13(1), 25–38.

Alfina, A., & Anwar, R. N. (2020). Manajemen Sekolah Ramah Anak PAUD Inklusi. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol., 4(1), 36–47.

Ali, M. M. (2015). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Edukasi: Media Kajian Bimbingan Konseling, 1(2), 190–215.

Alimin, Z. (2004). Reorientasi Pemahaman Konsep Pendidikan Khusus Ke Pendidikan Kebutuhan Khusus dan Implikasinya terhadap Layanan Pendidikan. Jurnal Asesmen Dan Intervensi Anak Berkebutuhan Khusus, 3(1), 52–63.

Anwar, R. N., & Alfina, A. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia Di TK IT Nur Al Izhar Kebonsari (Studi Kasus Pengembangan Guru). THUFULI : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, I(2), 1–12.

Anwar, R. N., & Cristanti, Y. D. (2019). Peran Pendidikan Anak Perempuan Dalam Membentuk Masyarakat Madani. Jurnal Care, 6(2), 11–18.

Chatib, M., & Said, A. (2012). Sekolah Anak-anak Juara Berbasis Kecerdasan Jamak dan Pendidikan Berkeadilan. Bandung: Kaifa.

Depdiknas. (2007). Pedoman Khusus Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif. Jakarta: Depdiknas.

Dermawan, O. (2013). Strategi Pembelajaran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di SLB. Psympathic, Jurnal Ilmiah Psikologi, VI(2), 886–897.

Dewi, S. H. (2020). Wawancara. Selaku Kepala TK Islam Al Irsyad di Kantor Tanggal 21 Januari 2020 Pukul 10.20.

Geniofam. (2010). Mengasuh dan Mensukseskan Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Garai Ilmu.

Hanum, L. (2014). Pembelajaran Pembelajaran Pai Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Pendidikan Agama Islam, XI(1), 217–236.

Hasyim, S. L. (2015). Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Dalam Perspektif Islam. LENTERA: Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi Volume, 1(September), 217–226.

Herni, Z. (2018). Pendidikan Agama Islam pada PAUD (Penerapan Pembelajaran Sains pada PAUD). Edudeena: Journal of Islamic Religious Education, 2(1), 1–20.

Ilahi, M. T. (n.d.). Pendidikan Inklusif. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Imawati, Y. (2020). Wawancara. Selaku Guru Kelas TK Islamiyah di Ruang GuruTanggal 16 Maret 2020 Pukul 10.30.

Jhonson, B. H., & Skjorten, D. M. (2003). Pendidikan Kebutuhan Khusus Sebuah Pengantar. Bandung: Unipub Forlaq.

Maftuhin, M., & Fuad, A. J. (2018). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Journal An-Nafs, 3(1), 76–90.

Mastuti, D. (2014). Kesiapan Taman Kanak-Kanak Dalam Penyelenggaraan Kelas Inklusi Dilihat Program Kegiatan Pembelajaran. Journal of Early Childhood Education Papers, 3(1).

N. Hartini. (2011). Metodologi Pendidikan Anak dalam Pandangan Islam (Studi tentang Cara-cara Rasulullah SAW dalam Mendidik Anak). Jurnal Pendidikan Agama Islam -Ta’lim, 9(1), 31–43.

Novitawati, I. (2020). Wawancara. Selaku Kepala TK Islamiyah Rahmatan Lil Alamin di Ruang Kepala Sekolah Tanggal 17 Mareti 2020 Pukul 10.20.

Rosyada, D. (2013). Paradigma Pendidikan Demokratis, Sebuah Model pelibatan Masyarakat dalam Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Sanjaya, W. (2012). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Saputra, M. A. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Agama Pada Anak Usia Dini Di R.A. DDI Addariyah Kota Palopo. Al-Qalam, 20(2), 197. https://doi.org/10.31969/alq.v20i2.190

Suhartono, T. (2019). Manajemen Sekolah Untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Studi Di Sekolah K-Link Care Center Jakarta). Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 1–11.

Suhendrik. (2017). Manajemen Pembelajaran PAI Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di SLB Kota Medan. Sabilarrasyad, II(2), 45–69.

UNESCO dan PLAN Indonesia. (2006). Deklarasi Dunia tentang Pernyataan Salamanca Pendidikan untuk Semua, Jomtien tahun 1990. Kompendium Perjanjian, Hukum, dan Peraturan Menjamin Semua Anak Memperoleh Kesamaan Hak untuk Kualitas Pendidikan dalam Cara Inklusif. Jakarta: UNESCO Office.

Zuniar, F., & Chamdani, M. (2017). Pengelolaan Kelas yang Baik dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Kelas Inklusi. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendiidkan, 354–362.


Article Metrics

Abstract has been read : 2288 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Published by UNIVERSITAS PGRI MADIUN