Pengaruh Metode Pembelajaran Brainstorming Terhadap Kemampuan Berpikirkritis Materi Vertebrata Pada Siswa SMA

Dzaalika Aldeirre, Ratna Komala, Erna Heryanti

Abstract


Brainstorming Learning Method is one of the learning methods that help teachers to achieve the goals of the learning process. Critical thinking is a process for learners to digest first things that have been obtained by looking at from other sources then can create their own conclusions. One of learning that requires critical thinking is Vertebrate subject matter. This study aims to determine the effect of brainstorming learning method on critical thinking of Vertebrate subject matter in high school students. This research was conducted in SMA Negeri 31 Jakarta. The number of research samples were 132 students using Taro Yamane formula selected by simple random sampling. This research was conducted in May-June 2018. The research method used is quasi- experimental method. The result of the research is the average score of critical thinking ability test of Vertebrata subject matter in experiment classis higher than the average score of critical thinking ability test of Vertebrate material in control class, prerequisite test shows normal and homogenous distribution data. Testing statistical hypothesis based on calculations that have been done, obtained p-value<α is 0,000<0.05 then. The conclusion of this research is the influence of brainstorming method on Vertebrate subject matter critical thinking ability in high school students.


Keywords


Metode Brainstorming; Berpikir Kritis; Materi Vertebrata

Full Text:

PDF

References


Alawiyah, H. (2015). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Memahami Materi Invertebrata Di Kelas X Man 2

Pontianak. Skripsi. Pontianak: Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Muhammadiyah Pontianak.

Amin, Diyah N. F. (2016). Penerapan Metode Curah Gagasan (Brainstorming) untuk Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa. Jurnal Pendidikan Sejarah Vol. 5

Ardian, Adan Riswan D. D. (2007).

Pengembangan Model Pembelajaran Brainstorming untuk Meningkatkan Kreatifitas Mahasiswa pada Mata Kuliah Praktik Fabrikasi. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan

(1). Yogyakarta: Fakultas Teknik

Universitas Negeri Yogyakarta

Ardiansyah, Hamdan. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Brainstorming terhadap Kemampuan Berpikir Kritis berdasarkan Kemampuan Awal Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Ekonomi Indonesia Vol.1 No.1

Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta

Damayanti, NP, Kt. Pudjawandan Md.

Suarjana. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Brainstorming terhadap Kemamampuan Berpikir Kritis Siswa Mata Pelajaran Ipa Kelas V SD. E- Journal PGSD 4(1). Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Dimyati dan Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Ennis. (1996). Critical Thinking. New

Jersey: Upper Sddle River

Fisher,A. (2007). Bepikir Kritis (Sebuah Pengantar) terjemahan. Jakarta: Erlangga

Malahayati. (2005). Berpikir dan

Berhasil. Jakarta: Restu Agung

Mukrima, S S. (2014). 53 Metode Pembelajaran. Bandung: Pendidikan Manajemen Bisnis A Universitas Pendidikan Indonesia.

Murti, B. (2016). Berpikir Kritis (Critical Thinking). Seri Kuliah Blok Budaya Ilmiah. Surakarta: Bagian Ilmu

Moore, Brooke N. (2016). Critical

Thinking. McGraw. Hill.

Nurafriani, Novi S. (2012). Pengaruh Metode Pembelajaran Brainstorming (Curah Gagasan) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Matematika. Skripsi. Cirebon: Kementerian Agama Republik Indonesia Institut Agama Islam Negeri (IAIN)

Prihartiningsih, Siti Z dan Sentot K. (2016). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup. Jurnal Pros. Semnas Pendidikan IPA Pascasarjana UM (1). Malang: Universitas Negeri Malang.

Rahmawati, I, Arif H dan Sri R. (2016).

Analisis Keterampilan Berpikir Kritis pada Siswa SMP Pada Materi Gaya Dan Penerapannya. Jurnal Pros. Semnas Pendidikan IPA Pascasarjana UM. Vol 1. Malang: Universitas Negeri Malang.

Rusman. (2010). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sijabat, OP. (2013). Penerapan Metode Pembelajaran Brainstorming dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI SMK Swasta Teladan Tanah Jawa Tahun Pelajaran 2013/2014. Laporan Penelitian Ilmiah. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas HKBP Nommensen: Pematangsiantar

Sumadji. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Inspirasi Pendidikan 5(2). Malang: Universitas Kanjuruhan.

Susatyo, P dan Sugiharto. (2017). Struktur Hewan. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka.

Utami, D. (2015). Pengaruh Metode Brainstorming terhadap Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPA. Jurnal PendidikanDasar 6 (2).

Wahyudi, M Zaid. 26 Agustus (2017).

Industri Hoaks dan Jeratan Pikiran

Kita. (diakses tanggal 29 Januari 2011

Zuqistya, N. (2014). Vertebrata. Jakarta Program Studi Pendidikan Biologi Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakart


Article Metrics

Abstract has been read : 2222 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/florea.v5i2.3451

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Florea : Jurnal Biologi dan Pembelajarannya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya indexed by:

Copyright Florea: Jurnal Biologi & Pembelajarannya

View Florea Stats