FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENERIMAAN PAJAK REKLAME DENGAN PDRB SEBAGAI VARIABEL MODERATING DI KABUPATEN MAGETAN
Abstract
This study aims to determine the effect of the population, the number of industries and the number of SIUP on advertisement tax acceptance. And, to know the influence of these variables with PDRB as a moderation variable. The population in this study is the population, the number of industries, and the number of SIUP every year. Sampling in this research using Purposive Sampling. The number of samples in this study as much as 6 years. Hypothesis testing using multiple linear regression analysis. The result of the research shows that: (1) Partially, the number of population has no significant positive effect on advertisement tax acceptance, the variable of the number of industries has a significant positive effect on advertisement tax acceptance, and SIUP amount negatively affect advertisement tax acceptance. (2) GRDP weaken the relation of population to advertisement tax acceptance, PDRB also weaken the correlation of industry amount to advertisement tax acceptance, and PDRB strengthen the relation of SIUP amount to advertisement tax revenue.
Keywords: Number of Population, Number of Industry, Number of SIUP, GRDP, Advertising Tax.Full Text:
PDFReferences
Fatah, A. A., Suhadak, & Hidayat, K. 2015. Pengaruh Jumlah Penduduk dan Jumlah Industri Terhadap Penerimaan Pajak Reklame dan Efeknya Pada Penerimaan Pajak Daerah, Malang: Universitas Brawijaya.
Fitriandi, P., Aryanto, Y., & Priyono, A. P. 2016. Kompilasi Undang-Undang Perpajakan, Jakarta: Salemba Empat.
Ghazali, Imam. 2016. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gujarati, Damodar N, & Portner, Dawn C. Dasar-dasar Ekonometrika, Jakarta: Salemba Empat.
Ilyas, W. B., Burton, R. 2010. Hukum Pajak (Edisi 5), Jakarta: Salemba Empat.
Jenas, Alvioretta. 2013. Pengaruh Jumlah Penduduk, Jumlah Industri, dan Produk Domestik Regional Bruto (PDRB) Terhadap Penerimaan Pajak Reklame Sebagai Sumber Pendapatan Asli Daerah. Bandung: Universitas Widyatama.
Liberty, Setio Neo. 2013. Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerimaan Pajak Reklame di Kabupaten Jember, Jember: Universitas Jember.
Muljono, D., & Wicaksono, B. 2009. Akuntansi Pajak Lanjutan. Yogyakarta: C.V Andi Offset.
Prasetyo, R. A., Masitoh, E., & Dewi, R. 2017. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerimaan Pajak Reklame di Kabupaten Karanganyar, Surakarta: Universitas Islam Batik.
Priyatno, Duwi. 2010. Teknik Mudah dan Cepat Melakukan Analisis Data Penelitian dengan SPSS dan Tanya Jawab Ujian Pendadaran. Yogyakarta: Gava Media.
Putri, Phany Ineke. 2013. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerimaan Pajak, Semarang: Universitas Jenderal Soedirman.
Subroto, G. F., Harimurti, F., & Suharno. 2016. Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerimaan Pajak Reklame Kota Surakarta, Surakarta: Universitas Slamet Riyadi
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif,, Kualitatif, dan R&D (Cetakan Ke-25). Bandung: Alfabeta.
Sukirno, Sadono. 2012. Teori Pengantar Mikro Ekonomi (Edisi Ketiga), Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sutedi, Adrian. 2011. Hukum Pajak (Cetakan Pertama), Jakarta: Sinar Grafika.
Tristianto, Arisman, A., & Fajriana, I. 2015. Pengaruh Jumlah Industri, PDRB, dan Pendapatan Per Kapita Terhadap Penerimaan Pajak Reklame Sebagai Pendapatan Asli Daerah Kota Palembang, Palembang: STIE MDP.
Utomo, Lisa Linawati. 1999. Economic Value Added Sebagai Ukuran Keberhasilan Kinerja Manajemen Perusahaan, Surabaya: Universitas Kristen Petra.
Wahdi, N., Saifudin, & Wijayanti, R. 2015. Analisis Penerimaan Pajak Reklame di Kota Semarang, Semarang: Universitas Semarang.
Yogyandaru, S. W., & Sumantri, Edi. 2013. Analisis Pengaruh Faktor Ekonomi Terhadap Penerimaan Pajak Reklame di DKI Jakarta Selama Tahun 2006-2010, Jakarta: FISIP UI
Article Metrics
Abstract has been read : 1342 timesPDF file viewed/downloaded: 0 times
DOI: http://doi.org/10.25273/inventory.v1i1.4711
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Dina Dwi Fitriana, M.Agus Sudrajat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by:
Supported by:
Editorial Office:
Universitas PGRI Madiun
Kampus 3 Lantai 2 Program Studi Akuntansi
Fakultas Ekonomi dan Bisnis
Jl. Auri no. 14-16 Madiun