Informal economic education on construction porters families
DOI:
https://doi.org/10.25273/equilibrium.v12i1.19081Keywords:
economic conditions, economic education, informal education, informal economic educationAbstract
The research that has been conducted is intended to explore in-depth informal economic education for families of construction porter workers in Ngadirenggo Village, Blitar Regency. A phenomenological approach in the qualitative method is used to examine the problem. In this study, six construction porter workers in Ngadirenggo Village became informants and subjects. The data analyzed is in the form of primary and secondary data. The results show that: (1) the economy of the building Construction porters family in Ngadirenggo Village is sufficient in meeting primary needs, (2) the values of economic education instilled in children in the form of money management, the importance of saving and saving attitudes and behaviors, the introduction of parental work, (3) the impact of informal economic education on building Construction porters families is seen in   Children's behavior and attitudes in saving, saving, and consuming and become accustomed to economic activities and are more independent.  Based on these results, parents in informal economic education must maintain communication and provide examples so that the learning atmosphere of managing money is shady comfort in the family can be created and give meaningful meaning to the child's life in the future.
Downloads
References
Basuki, R. S., Novianto, D., Samboro, J., Maskan, M., & Kristianingsih, T. (2020). Pelatihan dan Bimbingan Masyarakat Melalui Perencanaan Jaringan Kerja untuk Mempercepat Pekerjaan Proyek pada Kelompok Mandor dan Tukang Bangunan di Kelurahan Cemorokandang, Kota Malang. Jurnal Pengabdian Polinema Kepada Masyarakat, 7(2), 135–140.
BPS. (2020). Upah Minimum Kabupaten Blitar (Rupiah), 2018-2020. blitarkab.bps.go.id
BPS. (2022a). Penduduk 15 Tahun Ke Atas yang Bekerja menurut Lapangan Pekerjaan Utama 2011 - 2022. https://www.bps.go.id/statictable/2009/04/16/970/penduduk-15-tahun-ke-atas-yang-bekerja-menurut-lapangan-pekerjaan-utama-1986---2022.html
BPS. (2022b). Proporsi Lapangan Kerja Informal Menurut Provinsi 2020-2022. https://www.bps.go.id/indicator/6/2153/1/proporsi-lapangan-kerja-informal-menurut-provinsi.html
BPS. (2022c). Proporsi Lapangan Kerja Informal Sektor Non-Pertanian Menurut Daerah Tempat Tinggal 2020-2022. https://www.bps.go.id/indicator/6/1163/1/proporsi-lapangan-kerja-informal-sektor-non-pertanian-menurut-daerah-tempat-tinggal.html
BPS. (2023). Proporsi Lapangan Kerja Informal Sektor Non-Pertanian Menurut Tingkat Pendidikan 2020-2022. https://www.bps.go.id/indicator/6/1166/1/proporsi-lapangan-kerja-informal-sektor-non-pertanian-menurut-tingkat-pendidikan.html
Fadhila, N., & W. (2019). Makna pendidikan ekonomi informal bagi keluarga petani di Desa Domasan Kecamatan Kalidawir Kabupaten Tulungagung. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(2), 125–132. http://journal2.um.ac.id/index.php/jpe/index
Febrianto, E. N. (2020). Hubungan Sektor Informal Dan Pertumbuhan Ekonomi Di Indonesia. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 14(1), 151. https://doi.org/10.19184/jpe.v14i1.16620
Halimah, F. N., & Suranto, S. P. (2022). Pola Pendidikan Ekonomi Dalam Keluarga Pada Pemilik Home Industry Di Kelurahan Baluwarti, Kota Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/99298%0Ahttp://eprints.ums.ac.id/99298/1/NASKAH PUBLIKASI_A210170079_FARIDA NUR HALIMAH.pdf
Hasan, M. (2016). Pengembangan Pola Pendidikan Ekonomi Informal. Eprints Universitas Negeri Makassar (2016), March, 82–87. http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/5420
Hasan, M., & Informal, P. E. (2018). Muhammad Hasan , Pendidikan Ekonomi Informal … 30 PENDIDIKAN EKONOMI INFORMAL : BAGAIMANA PENDIDIKAN EKONOMI MEMBENTUK PENGETAHUAN Jurnal Ekonomi dan Pendidikan Vol . 1 No . 2 Juli 2018. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(2), 30–37.
Hasan, M., M, Y., Supatminingsih, T., Inanna, I., & Dinar, M. (2021). Ekspektasi Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak Dalam Perspektif Pendidikan Ekonomi Informal. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 9(2), 183. https://doi.org/10.33603/ejpe.v9i2.5294
Herpinto. (2022). Upah atau Gaji Tukang Bangunan Tahun 2022.
Inanna, I. (2020). Pentingnya Pendidikan Ekonomi Informal Dalam Mewujudkan Perilaku Ekonomi Mahasiswa Yang Rasional. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 3(1), 64. https://doi.org/10.26858/jekpend.v3i1.12373
Inanna, Rahmatullah, Haeruddin, M. I. M., & Marhawati, M. (2020). Silk Weaving As A Cultural Heritage In The Informal Silk Weaving As A Cultural Heritage In The Informal Entrepreneurship Education Perspective. Journal of Entrepreneurship Education, 23(1), 1–11.
Manek, A. M., Haryono, A., & Wahyono, H. (2020). Pendidikan Ekonomi Informal Masyarakat Adat Loona. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(1), 65. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i1.13136
Maulana, D. (2019). Kajian Pendidikan Informal: Sudut Pandang Teori Keislaman. Studi Multidisipliner: Jurnal Kajian Keislaman, 6(1), 65–86. https://doi.org/10.24952/multidisipliner.v6i1.1750
Mustofa, A. (2015). Studi Nilai Keadilan terhadap Upah Harian dan Upah Borongan Kuli Bangunan (Studi di Desa Bendungan Kecamatan Wates Kabupaten Kulon Progo). UIN Sunan Kalijaga.
Pemerintah Desa Ngadirenggo. (2020a). Profil Desa Ngadirenggo. https://ngadirenggo-blitarkab.desa.id/profile-pemerintah-desa-ngadirenggo/
Pemerintah Desa Ngadirenggo. (2020b). Profil Desa Ngadirenggo. Ngadirenggo-Blitarkab.Desa.Id.
Rapih, S. (2016). Pendidikan Literasi Keuangan pada Anak: Mengapa dan Bagaimana? Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 14–28. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p14-28
Sandhy, A. P. (2017). Pengembangan Model Kolaboratif Pendidikan dan Pelatihan Kejuruan untuk Meningkatkan Keterampilan Teknis Pekerja Bangunan. Universitas Pendidikan Indonesia.
Shalli, D. A. N. (2022). Upaya pengembangan semangat wirausaha pada keluarga petani jagung di desa sukolilo kecamatan wajak melalui pendidikan ekonomi keluarga sebagai pendidikan informal. [Universitas Negeri Malang]. http://repository.um.ac.id/id/eprint/200920
Sholeh, M. (2023). Resmi, UMK Kota dan Kabupaten Blitar 2023 Naik 200 Ribu. https://timesindonesia.co.id/peristiwa-daerah/439694/resmi-umk-kota-dan-kabupaten-blitar-2023-naik-200-ribu
Soraya, Asriati, N., & Syahrudin, H. (2013). Pengaruh Pembiayaan Pendidikan oleh Oleh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(12).
Syahriani. (2019). Strategi Bertahan Hidup Buruh Bangunan Di Desa Marioriaja Kecamatan Marioriwawo Kabupaten Soppeng. Universitas Negeri Makassar.
Trinova, Z., Hasibuan, A. L., & Nini. (2021). Status Sosial Ekonomi Orang Tua dan Hubungannya dengan Prestasi Belajar Siswa. Al Irsyad Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 12(1), 37–48.
Windrayadi, Y. (2022). Pendidikan Ekonomi Informal Keluarga Nelayan Di Desa Palang Kabupaten Tuban Yosia Dian Purnama Windrayadi 1. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 15(1), 58–64.
Yanti, Z., & Murtala, M. (2019). Pengaruh Pendapatan, Jumlah Anggota Keluarga Dan Tingkat Pendidikan Terhadap Konsumsi Rumah Tangga Di Kecamatan Muara Dua. Jurnal Ekonomika Indonesia, 8(2), 72. https://doi.org/10.29103/ekonomika.v8i2.972
ZUANITA, R., & YUSMONO, B. A. (2020). INFO ARTIKEL Riwayat Artikel : Diterima Disetujui GEOGRAFI INFORMAL DI KELURAHAN PASAR BHAYANGKARA KECAMATAN TALANG UBI KABUPATEN PALI Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Geografi , Universitas PGRI Palembang Program Studi Manajemen , Fakultas Ekonomi ,. 5(1), 40–45.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
With the receipt of the article by the Jurnal EQUILIBRIUM Editorial Board and the decision to be published, then the copyright regarding the article will be diverted to EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya.
Jurnal Equilibrium has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal. The manuscript authentic and copyright statement submission can be downloaded on this form.
Fill out the form and submit via email or fax to the following address:
Program Studi Pendidikan Ekonomi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, UNIVERSITAS PGRI MADIUN
Jl. Setia Budi No. 85 Madiun, East Java, Indonesia
Phone/Fax : +62351462986/+62351459400
email : equilibrium@unipma.ac.id