https://e-journal.unipma.ac.id/index.php/assets/issue/feed Assets: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan 2025-01-19T19:59:08+07:00 Elly Astuti ellyastuti@unipma.ac.id Open Journal Systems ASSETS: The Journal of Accounting and Education is published by Universitas PGRI Madiun and managed by the Accounting Education Department, Faculty of Teachers Training and Education. This journal is a medium of scientific communication in the field of accounting and education, and it is published three times a year, namely in April, August, and December. Assets: Journal of Accounting and Education has ISSN:2302-6251 (print) and ISSN: 2477-4995 (online) https://e-journal.unipma.ac.id/index.php/assets/article/view/17552 THE ROLE OF CAPITAL STRUCTURE AND INNOVATION IN INFLUENCE COMPANY VALUE 2024-08-26T16:39:59+07:00 Tiyas Ayu Wardani tiyas_1902106006@mhs.unipma.ac.id Elva Nuraina elvanuraina@unipma.ac.id Nur Wahyuning Sulistyowati nurwahyu@unipma.ac.id <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>This research aims to investigate the effect of capital structure and innovation on firm value in infrastructure companies, non-consumer cycles, consumer cycles, raw materials, and health in Indonesia. The sample used purposive sampling to achieve this goal and got 105 firm-years from 2017-2021. Using regression analysis, the results obtained were that capital structure and innovation positively influence firm value. The matter indicates that the companies have found the optimal balance between equity and debt. Innovation helps companies adapt to rapid changes in consumer preferences, allowing them to grow and increase their values.</p> <p><strong><em>ABSTRAK</em></strong></p> <p>Studi ini bertujuan menginvestigasi pengaruh struktur modal dan inovasi terhadap nilai perusahaan di entitas sektor infrastruktur, siklus nonkonsumen, siklus konsumen, bahan baku, kesehatan di Indonesia. Untuk mencapai tujuan tersebut, teknik purposive sampling telah digunakan, dan didapat 105 firm-years selama periode 2017-2021. Dengan menggunakan analisis regresi, dihasilkan bahwa struktur modal dan inovasi berpengaruh positif terhadap nilai perusahaan. Hal tersebut mengindikasikan bahwa entitas telah berhasil meneemukan keseimbangan yang optimal antara ekuitas dan hutang. Inovasi membantu perusahaan beradaftasi dengan perubahan preferensi konsumen yang cepat, sehingga memungkinkan perusahaan untuk terus berkembang dan meningkatkan nilainya.</p> 2024-12-31T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 Tiyas Ayu Wardani, Elva Nuraina, Nur Wahyuning Sulistyowati https://e-journal.unipma.ac.id/index.php/assets/article/view/21770 MEASUREMENT OF INTEREST RATE AND PERIOD USING LOGARITHM EQUATIONS: A STUDY OF TIME VALUE OF MONEY 2025-01-10T17:19:25+07:00 Rexon Nainggolan rexon.nainggolan@gmail.com <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>The primary aim of this study is to illustrate how logarithmic calculation and equation can effectively replace traditional table usage and interpolation techniques in time value of money calculations. It proposes the application of algorithmic computation to calculate the interest rate and period when the future value and present value are known. It developed and formulated two primary equations utilizing an algorithmic approach as an alternative to the conventional reliance on financial tables and linear interpolation prevalent in the existing literature. The two methods are validated and substantiated upon reevaluating the fundamental time value of money calculation, yielding far more precise results than the traditional method. The measurement can also be utilized in the statistical realm to compute the compounded average yearly growth or growth period when other parameters are available.</p> <p><strong><em>ABSTRAK</em></strong></p> <p><em>Tujuan utama dari studi ini adalah untuk memberikan ilustrasi bagaimana perhitungan dan persamaan logaritma dapat secara efektif menggantikan penggunaan tabel tradisional dan teknik interpolasi dalam perhitungan nilai waktu uang. Studi ini mengusulkan penerapan perhitungan algoritma untuk menghitung suku bunga dan periode waktu ketika nilai masa depan dan nilai kini diketahui. Studi ini mengembangkan dan merumuskan dua rumus utama yang memanfaatkan pendekatan algoritma sebagai alternatif dari ketergantungan konvensional pada tabel keuangan dan interpolasi linier yang lazim dalam literatur yang tersedia. Kedua metode tersebut tervalidasi dan setelah mengevaluasi ulang perhitungan nilai waktu uang ke rumus dasarnya, menghasilkan hasil perhitungan yang lebih akurat daripada metode tradisional. Pengukuran tersebut juga dapat digunakan pada bidang statistik untuk menghitung pertumbuhan tahunan rata-rata atau periode pertumbuhan ketika parameter lain tersedia.</em></p> 2024-12-31T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 Rexon Nainggolan https://e-journal.unipma.ac.id/index.php/assets/article/view/20991 MINOR TRUTH OF GIRL MATH ON MENTAL ACCOUNTING PERSPECTIVE 2025-01-15T12:29:44+07:00 Niswatin Zahrah zzaarrraaa@yahoo.com Bonnie Soeherman bonnie_s@staff.ubaya.ac.id <p><strong>ABSTRACT</strong></p> <p>The "Girl Math" trend has become widespread and viral, seemingly supporting the idea that women tend to be impulsive when shopping. This research discusses the phenomenon in the context of mental accounting. This research aims to construct a conceptual model of girl math from the mental accounting perspective. This research uses the interpretivism paradigm to explore the meaning of the reality being studied through the triangulation of interview methods, observation, and information analysis through social media, the internet, and other relevant articles. This study found that almost all-girl math trends encourage impulsive buying behavior. They have a logic and mental accounting that differ from the general rational standards. Girl math has its own rationalization. The mindset of girls math occurs due to internal and external factors. Internal factors include emotions, the availability of economic resources, and self-control. External factors include community roles, product attraction, and media framing. Girl math could become another truth, but it is merely the truth of a minority.</p> <p><strong><em>ABSTRAK</em></strong></p> <p><em>Tren “Girl Math” menjadi marak dan viral dimana tren ini seolah mendukung anggapan bahwa perempuan cenderung impulsif dalam berbelanja. Penelitian ini membahas fenomena tersebut dalam konteks mental accounting. Penelitian ini bertujuan untuk mengkonstruk sebuah model konseptual girl math dalam perspektif mental accounting. Penelitian ini menggunakan paradigma interpretivisme untuk menggali makna dari realita yang diteliti melalui triangulasi metode wawancara, observasi, dan analisis informasi melalui media sosial, internet serta artikel lain yang relevan. Penelitian ini menemukan hampir seluruh tren girl math mendorong terjadinya impulsive buying behavior. Mereka memiliki logika dan mental accounting yang berbeda dengan standar rasional umum. Girl math memiliki rasionalisasinya sendiri. Mindset girl math terjadi akibat faktor internal dan eksternal. Faktor internal meliputi emosi, kesediaan sumber daya ekonomi, dan pengendalian diri. Sedangkan faktor eksternal terdiri atas peran komunitas, atraksi produk, dan framing media. Girl math bisa saja menjadi kebenaran yang lain, namun kebenaran sebatas kebenaran minoritas.</em></p> 2025-02-16T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2025 Assets: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan