APPLICATION OF PROBLEM BASED LEARNING (PBL) MODEL BY MICROSOFT POWER POINT MEDIA TO IMPROVE ACTIVITIES AND RESULTS OF LEARNING SOCIAL SCIENCE OF SMP in MADIUN

Authors

  • Fatchur Rahman Universitas PGRI Madiun
  • Nurhadji Nugraha Universitas PGRI Madiun
  • Sudarmiani Sudarmiani Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.25273/she.v1i2.6620

Keywords:

Problem Based Learning, Microsoft Power Point, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the application of Problem Based Learning aided by Microsoft PowerPoint in improving social studies learning outcomes for SMP Negeri 2 Madiun. This class action research uses the Kemmis and Mc Taggart model, which includes planning, action, observation, and reflection. This research uses qualitative and quantitative analysis techniques. Data analysis techniques used in this study focus on three assessments, namely the assessment of the cognitive, affective, and psychomotor domains. This study was carried out in the even semester of 2019/2020 school year. The minimum completeness criteria for social studies subjects in the 2013 curriculum for 8th grade students is 75. The study concludes that the Problem Based Learning (PBL) Model assisted by Microsoft PowerPoint can improve the learning outcomes of Social Studies in 8th grade of SMP Negeri 2 Madiun

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amir, T. (2009). Inovasi Pendidikan Melalui Problem Based Learning Bagaimana Pendidik Memberdayakan pemelajar di Era pengetahuan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Arikunto, Suharsimi. 2008. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineksa Cipta.

Mana’a, S., Saneba, B., & Palimbon, A. (2012). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS dengan Menggunakan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together di Kelas IV SDN Lalong Kecamatan Tinagkung Utara Kabupaten Banggai Kepulauan. Jurnal Kreatif Tadulako (online), Vol.3 No.3, (http://http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JKTO/article/view/3194, diunduh 28 September 2019)

Moloeng, J,Lexy (2016).Metodologi Penelitian Kualitatif.Bandung:Remaja Rosdakarya.

Budiwibowo, S. Sudarmiani. 2018. Manajemen Pendidikan. Penerbit ANDI: Yogyakarta.

Siswanta, E. (2015). Penerapan model Problem Based Learning (PBL) berbantuan audiovisual untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar IPS (studi pada siswa kelas VIII A SMP Negeri 3 Garung Wonosobo Jawa Tengah). Penerapan model Problem Based Learning (PBL) berbantuan audiovisual untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar IPS (studi pada siswa kelas VIII A SMP Negeri 3 Garung Wonosobo Jawa Tengah)/Edy Siswanta.

Setyorini, U., Sukiswo, S. E., & Subali, B. (2011). Penerapan model problem based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa SMP. Jurnal pendidikan fisika indonesia, 7(1).

Sudarmiani, S. (2012). Problem Based Learning (PBL) Dalam Pembelajaran Politik Ekonomi Untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Berpikir Komprehensif. Jurnal Pendidikan, 18(1).

Sudarmiani, S. (2019). Implementasi Pembelajaran Problem Solving Berbasis Hots Pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X SMAN 5 Madiun. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 7(2), 159-168.

Yulianto, A. (2016). Penerapan model pembelajaran project based learning berbasis lesson study untuk meningkatkan keaktifan belajar pada mata pelajaran IPS Geografi siswa kelas VII MTs Sunan Kalijaga Kota Malang. Penerapan model pembelajaran project based learning berbasis lesson study untuk meningkatkan keaktifan belajar pada mata pelajaran IPS Geografi siswa kelas VII MTs Sunan Kalijaga Kota Malang/Aris Yulianto.

Downloads

Published

2020-05-28

Issue

Section

Articles