PROFIL INTUISI MATEMATIS SISWA DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF FIELD INDEPENDENT DAN FIELD DEPENDENT

Kamandoko Kamandoko, Suherman Suherman

Abstract


Abstract
This research was conducted at SMPN 24 Bandar Lampung. The subjects are students of class 4 VII.i consisting of two people from each of the cognitive styles. The data collection is by observation, interview, and documentation. The validity of the data using triangulation techniques. Data analysis technique conducted by: (1) collection data in four categories: (a) analyze and understand the problem (b) designing and planning solution (c) explore solutions to difficult problems (d) verify the solution, then reduce the data are not included in four categories, (2) explaining data with narrative text, and (3) concluded intuition profiles of students in each category.
The results of this study indicate that the profile intuition students in mathematical problem solving for cognitive style (1) Field Independent students: (a) understand analyze problems using intuition affirmatory that are directly by reading and changing the information in the form of pictures and look about to find out who asked, (b) designing and planning solutions using intuition anticipatory that is global, (c) explore solutions to difficult problems are not using intuition, using suitable means plans made, (d) verify the solution does not use intuition, check the answer by checking formula used and recalculated the answers that have been obtained. (2) Field Dependent student: (a) understand and analyze problems using intuition affirmatory that is direct, experiencing difficulty in determining what is asked, (b) designing and planning solutions using intuition anticipatory
global nature, although it can make a plan in the search for solutions but not until the final solution, (c) explore solutions to difficult problems are not using intuition, using the system as planned, (d) verify the solution does not use intuition, recalculating the answers that have been obtained in the same manner.


Abstrak
Penelitian ini dilakukan di SMP N 24 Bandar Lampung. Subjek penelitian ini adalah 4 orang siswa kelas VII.i yang terdiri dari 2 orang dari masing-masing gaya kognitif. Pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi, wawancara dan dokumentasi. Validitas data menggunakan triangulasi teknik. Teknik analisis data dilakukan dengan cara: (1) mengelompokkan data dalam 4 kategori: (a) menganalisis dan memahami masalah (b) merancang dan merencanakan solusi (c) mengeksplorasi solusi untuk masalah yang sulit (d) memverifikasi solusi, kemudian mereduksi data yang tidak termasuk dalam 4 kategori tersebut, (2) menyajikan data dalam bentuk teks naratif, dan (3) menyimpulkan profil intuisi siswa pada masing-masing kategori. Hasil penelitian
ini menunjukkan bahwa profil intuisi siswa dalam pemecahan masalah matematika untuk gaya kognitif (1) siswa Field Independent: (a) memahami menganalisis masalah menggunakan intuisi kehiafirmatori yang bersifat langsung dengan cara membaca dan mengubah informasi kedalam bentuk gambar dan melihat soal untuk mengetahui yang ditanyakan, (b) merancang dan merencanakan solusi menggunakan intuisi antisipatori yang bersifat global, (c) mengeksplorasi solusi untuk masalah yang sulit tidak menggunakan intuisi, menggunakan cara sesuai perencanaan yang dibuat, (d) memverifikasi solusi tidak menggunakan intuisi, memeriksa jawaban dengan mengecek rumus yang digunakan dan menghitung kembali jawaban yang telah diperoleh. (2) siswa Field Dependent: (a) memahami dan menganalisis masalah menggunakan intuisi afirmatori yang bersifat langsung, mengalami kesulitan dalam menentukan apa yang ditanyakan, (b) merancang dan merencanakan solusi menggunakan intuisi antisipatori yang bersifat global, meskipun dapat membuat rencana dalam mencari solusi namun tidak sampai solusi akhir, (c) mengeksplorasi solusi untuk masalah yang sulit tidak menggunakan intuisi, menggunakan cara sesuai dengan yang direncanakan, (d) memverifikasi solusi tidak menggunakan intuisi, menghitung kembali jawaban yang telah diperoleh dengan cara yang sama.

 


Keywords


Profile; Intuition; Cognitive Style; Field Independent; Field Dependent;Profil; Intuisi; Gaya Kognitif; Field Independent; Field Dependent

Full Text:

PDF

References


Budi Usodo, “Profil Intuisi Mahasiswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif Field Dependent dan Field Independent”. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNS, 2011.

Bob Phiter, “An Aspect Of Vocational Teachers’ Cognitive Style: Field Dependence-Field Independence”, Journal of Vocational Education Research, 2005.

Darma Andreas Ngilawajan, “Proses Berpikir Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Turunan Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Independent dan Field Dependent”, Pedagogia. Program Studi Matematika Universitas Pattimura,Vol.2 No.1, 2013.


Article Metrics

Abstract has been read : 1302 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jp-lppm.v5i1.933

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
Jurnal Penelitian LPPM (Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat) IKIP PGRI MADIUN by http://e-journal.ikippgrimadiun.ac.id/index.php/JP-LPPM is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View JP-LPPM Stats