Implementasi Pembelajaran Matematika Berbasis Wirausaha Dalam Menumbuhkan Disposisi Matematis Siswa Sekolah Menengah Kejuruan

Rima Meslita

Abstract


The research aims to find ways to implement entrepreneurial-based mathematics learning in cultivating the mathematical dispositions of  students at SMKN 1 Tanjung Jabung Barat. This research was analyzed by means of descriptive qualitative. Research subjects employed purposive sampling as many as 10 people. The resultseshowed that in the implementation of learning mathematics in cultivating students' mathematical dispositions, 7 research subjects were included inethe very goodecategory and 3 research subjects were included in the fairly good category. The obstacles encountered in the process of growing the mathematical disposition of students at the School include students not understandingeabout learning simulationsewith the concept of buyingeand selling or better known as Market day. Students think that if an activity involves them spending money or capital, even though the activity is a bridgeefor students to understandethe material. Students with their own understanding without a teacher and learning about these activities makes students unmotivated, which reduces students' creativity and self-confidence

Keywords


Implementasi Pembelajaran Matematika, Disposisi Matematis

Full Text:

PDF

References


Adhimah, M. F. (2022). Pengembangan PJBL Produksi Pengelolaan Perkebunan dan Herbal Untuk Peningkatan Sikap Kewirausahaan Di SMK Negeri 2 Batu. Pendidikan Taman Widya Humaniora (JPTWH), 1(2), 460–478.

Ahmad. (2018). Refleksi Implementatif Pada Pendidikan Mahasiswa Pesantren-Entrepreneur. Prosiding, 1(3), 1–11.

Alifa. (2019). Pembelajaran Matematika Berbasis Wirausaha. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 892–898.

Alifah, S. (2019). Pengaruh Metode Partisipatori Dan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Berwirausaha Siswa Smk. Jurnal Pendidikan, 10(1), 66–81.

Annisa, R. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Logaritma Menggunakan Tahapan Kesalahan Kastolan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 542–550.

Arif. (2020). Studi Eksplorasi Pendidikan Kewirausahaan Di Sekolah Dasar Unggulan Aisiyah Bantul. Basic Education, 5(3), 248–253.

Asmara. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematis Siswa Smk Dengan Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Multimedia Interactive. Jurnal Sekolah Dasar, 1(1), 31–39.

Bahri, S. Y., & Masbullah. (2022). Peningkatan Edukasi Kewirausahaan Bagi Pelaku UKM di Desa Rarang Kecamatan Terara Kabupaten Lombok Timur. JUKESHUM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 113–118.

Durahman, N. (2019). Aplikasi Seminar Online (Webinar) Untuk Pembinaan Wirausaha Baru. Jurnal Manajemen Informatika, 6(2), 111–120.

Hamidah. (2019). Analisis Disposisi Matematik Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika Pada Materi Statistika di MTsN 11 Tasikmalaya. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers, 2(1), 373–380.

Kemendiknas. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. In Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional.

Muharomi, L. T., & Afriansyah, E. A. (2022). Kemampuan Koneksi Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Leibniz: Jurnal Matematika, 2(2), 45–64.

Mulyani, E. (2010). Pengembangan Pendidikan Kewirausahaan. In Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Kurikulum.

Nopriana, T. (2015). Disposisi Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Geometri Van Hiele. FIBONACCI Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 1(2), 80–94.

Nurfadilah. (2019). Kemandirian Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Sesiomadika 2019, 2(1), 1214–1223.

Purnomo. (2021). Kebermanfaatan Penggunaan Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Idealmathedu, 8(1), 9–22.

Salmaniah. (2016). Disposisi Matematis Siswa Ditinjau Dari Kemampuan Problem Solving. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(6), 1–12.

Sumarni, Y. (2018). Matematika dalam Ilmu Manajemen. Education, 1(2), 11–24.

Swalaganata. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Game Aritmatika (GAMETIKA) Menggunakan Adobe Flash CS6. Jurnal Tadris Matematika, 1(1), 65–74.

Syaifuddin, I., & Kalim, A. (2016). Model Pendidikan Kewirausahaan di SMP Alam Ar Ridho kota Semarang Tahun 2016. Quality, 4(2), 331–350.

Turmuzi. (2022). Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan Melalui Pembelajaran Matematika Materi Aritmatika Sosial Berorientasi Higher Order Thinking Skills (HOTS). Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1978–1994.

Wahyu. (2020). Pembelajaran Cooperative Learning dengan Media Virtual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kewirausahaan Siswa SMK Kota Bekasi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(4), 557–563.


Article Metrics

Abstract has been read : 295 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jipm.v12i1.15620

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View JIPM Stats

 

JIPM indexed by:

       


Copyright of JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika) ISSN 2502-1745 (Online) and ISSN 2301-7929 (Print)