Kepraktisan Penggunaan Laboraturium Virtual Dengan Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering And Mathematics) Di Sekolah Dasar

Mera Putri Dewi, Yanti Fitria

Abstract


The purpose of this study is to describe the practicality of developing virtual laboratories in thematic learning with the STEM approach in elementary schools. The research conducted is development research. The development model used is 4D (define, design, develop, and disseminate. This data collection technique uses practicality test questionnaires by educators and uses student response questionnaires in individual, small group, and limited group trials. The data in this practical instrument is then analyzed quantitatively by carrying out calculations using the practicality formula.Based on the results of the practicality test the virtual laboratory that was developed was included in the very practical category with the percentage of practicality tests obtained by educators obtaining an average total score of 87.64%.Group trials conducted on three people students obtained an average total score of 89.89%, small group trials consisting of 6 students obtained an average total score of 84.10%. Furthermore, limited group trials were conducted on 20 students obtaining an average total score of 91.94% It can betconcludedtthat the virtual laboratory d developed already meet the very practical criteria

Keywords


Practicality, Laboraturium virtual, STEM approach

Full Text:

PDF

References


Achuthan, K., Nedungadi, P., Kolil, V. K., Diwakar, S., & Raman, R. (2020). Innovation adoption and diffusion of virtual laboratories. International Journal of Online and Biomedical Engineering.

Andrian, Y., & Rusman. (2019). Implementasi Pembelajaran Abad 21 dalam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 12(1), 14–23.

Aşiksoy, G., & Islek, D. (2017). The impact of the virtual laboratory on students’ attitudes in a general physics laboratory. International Journal of Online Engineering.

Darmaji, D., Kurniawan, D. A., Astalini, A., & Heldalia, H. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa Pada Materi Pemantulan Pada Cermin Datar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan.

Dewi, T. M. (2019). Pengembangan Buku Penuntun Praktikum Ipa Sd Berbasis Keterampilan Proses Sains Pada Mata Kuliah Praktikum Ipa Sd Untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Pgsd). Simbiosa, 8(1), 28.

Felintina, Y., Pramesti, D., & R., S. (2012). Pengembangan Virtual Laboratory Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Komputer Pada Materi Pembiakan Virus. Journal of Biology Education, 1(1), 86–94.

Fitria, Y. (2019). Mampukah Model Problem Based Learning meningkatkan Prestasi Belajar Sains Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar? Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 83.

Hadiyanti, A. H. D. (2021). Pengembangan Media Kartu Permainan IPA untuk Perkuliahan IPA Biologi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan.

Jaya, H. (2013). Pengembangan laboratorium virtual untuk kegiatan paraktikum dan memfasilitasi pendidikan karakter di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(1), 81–90.

Kuron, M. A., & Umboh, A. (2021). Pengaruh Virtualisasi Laboratorium Berbasis Electronics Workbench (Ewb) Pada Mata Kuliah Elektronika Dasar Unsrit. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika.

Latifah. (2019). Pengembangan Praktikum Virtual Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Biologi Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Kelas XI Di Tingkat SMA/MA. In Undergraduate thesis, UIN Raden Intan Lampung.

Mahjatia, N., Susilowati, E., & Miriam, S. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis STEM untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Inkuiri Terbimbing. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika.

Muhajarah, K., & Sulthon, M. (2020). Pengembangan Laboratorium Virtual sebagai Media Pembelajaran : Peluang dan Tantangan. Jurnal Sains Dan Teknologi, 3(2), 77–83.

Narut, Y. F., & Supradi, K. (2019). Literasi sains peserta didik dalam pembelajaran ipa di indonesia. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 3(1), 61–69.

Nata, A. S., & Manuaba, I. B. S. (2022). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Problem-based Learning pada Topik Sumber Energi untuk Kelas IV Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 1–10.

Oyewola, O. M., Oloketuyi, S. I., Badmus, I., Ajide, O. O., Adedotun, F. J., & Odebode, O. O. (2021). Development of Virtual Laboratory for the Study of Centrifugal Pump Cavitation and Performance in a Pipeline Network. International Journal of Technology.

Rina, F. (2021). Pengembangan Laboratorium STEM Virtual Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Literasi STEM Siswa SMA Pada Materi Stoikiometri. In Universitas Sebelas Maret.

Safitri, A. K. D., & Nuhgraha, J. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbantuan Adobe Flash CS5 pada Kompetensi Dasar Menganalisis Jabatan , Tugas , dan Uraian Pekerjaan Kelas X OTKP 5 di SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP).

Silvia, A., & Simatupang, H. (2020). Pengembangan LKPD Berbasis Science, Technology, Engineering, and Mathematics Untuk Menumbuhkan Keterampilan Literasi Sains Siswa Kelas X MIA SMA NEGERI 14 Medan T.P 2019/2020. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology). 4

Sugiyono. (2015). Meode Penelitian & Pengembangan: Research and Development. Alfabeta.

Suryaningsih, Y., Gaffar, A. A., & Sugandi, M. K. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Praktikum Virtual Berbasis Android Untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif Siswa. BIO EDUCATIO : (The Journal of Science and Biology Education). https://doi.org/10.31949/be.v5i1.2243

Widya Sukmana, R. (2018). Pendekatan Science, Technology, Engineering and Mathematics (Stem) Sebagai Alternatif Dalam Mengembangkan Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 189.


Article Metrics

Abstract has been read : 285 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jipm.v11i2.15473

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View JIPM Stats

 

JIPM indexed by:

       


Copyright of JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika) ISSN 2502-1745 (Online) and ISSN 2301-7929 (Print)