INTERNALISASI NILAI-NILAI PANCASILA DI PERGURUAN TINGGI

Dwi Riyanti, Danang Prasetyo

Abstract


This study aims to determine the process of internalizing Pancasila values in higher education. The reason for this research is because over time Pancasila among the younger generation who are often called millennials is fading. This research is a descriptive study using qualitative approach. This research was conducted at Ahmad Dahlan University aimed at Pancasila courses by determining research subjects using puposive sampling techniques. Data collection techniques using interviews and documentation and using data analysis techniques using triangulation of sources. The results of this study are that the Pancasila course is more effective using a contextual approach by developing academic potential, preparing to live side by side in the community, and building a living culture according to Pancasila values. The way to internalize Pancasila to students is by: (1) providing knowledge about Pancasila as a state ideology so that students refuse other ideologies besides Pancasila. (2) provide exemplary examples such as discipline, tolerance, and religious attitude. (3) visit to the Pancasila Village in the City of Yogyakarta to learn the success of civilizing life based on the value of Pancasila, raising funds for social services. Therefore, students increasingly understand and are able to practice the precepts of Pancasila.

 


Keywords


internalization, pancasila, higher education.

Full Text:

PDF

References


Abdulla Taufik. 2015. Refleksi Atas Revitalisasi Nilai Pancasila Sebagai Ideologi dalam Mengeleminasi Kejahatan Korupsi. Jurnal Universum, 9, 49-55.

Agustian, Ary G. 2008. Peran ESQ dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan. Pidato Dies Natalis ke-44 Univer sitas Negeri Yogyakarta, 21 Mei 2008. Yogyakarta: UNY Press.

As’Ad Said Ali. 2009. Negara Pancasila Jalan Kemslahatan Berbangsa. Jakarta: Pusat Studi LP3S Indonesia.

Bambang Sumardjoko. 2013. Revitalisasi Nilai-Nilai Pancasila Melalui Pembelajaran Pkn Berbasis Kearifan Lokal Untuk Penguatan Karakter dan Jati Diri Bangsa. Jurnal Varia Pendidikan, 25, 110-123.

Chairiyah. 2014. Revitalisasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Pendidikan Karakter. Junal Pendidikan Ke-SD-an, 01, 54-62.

Creswell, J.W. 2015. Penelitian kualitatif & desain riset: memilih di antara lima pendekatan. (Terjemahan Ahmad Lintang Lazuardi). London: Sage Publication, Ltd. (Buku asli diterbitkan tahun 2013).

Creswell, J.W. 2016. Research design: pendekatan metode kualitatif, kuantitatif, dan campuran. (Terjemahan Achmad Fawaid & Rianayati Kusmini Pancasari). London: Sage Publication, Ltd. (Buku asli diterbitkan tahun 2014).

Erni Marlina. 2016. Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila Dan Rasa Cinta Tanah Air Pada Remaja Di Perbatasan Indonesia-Malaysia (Pulau Sebatik, Kabupaten Nunukan, Kalimantan Utara). Jurnal Psikoborneo, 4, 849-856.

Farida Sekti Pahlevi. 2016. Revitalisasi Pancasila Dalam Penegakan Hukum Yang Berkeadilan di Indonesia. Jurnal Justicia Islamica, 15, 1-15.

Franz Magnis-Suseno. 2011. Nilai-nilai Pancasila Sebagai Orientasi Pembudayaan Kehidupan Berkonstitusi. Jakarta: Sekretarian Jendral dan Kepaniteraan Mahkamah Konstitusi Republik Indonesia.

Giri Harto Wiratomo. 2017. Model Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila Oleh Guru PPKn Jenjang SMP di Kota Semarang. Jurnal Integralistik, 28, 119-130.

Irawan, Bambang, Irawan Suntoro, Yunisca Nurmalisa. 2014. Analisis Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Pembelajaran Pkn di Kelas VIII. Jurnal Kultur Demokrasi, 02, 1-15.

Jihad Wada. 2011. Pembelajaran Pancasila Berbasis Afeksi Untuk Menghadapi Pasar Bebas ASEAN 2014. Yogyakarta: Pusat Studi Pancasila UGM.

M. Dawam Raharjo. 2015. Pancasila Telah Dilipakan?. https://nasional.kompas.com/read/2015/06/01/15150081/Pancasila.Telah.Dilupakan.?page=all. (Diakses pada Tanggal 1 Juni 2019).

Moh. Mahfud MD. 2011. Pancasila sebagai Tonggak Konveregensi Pluralitas Bangsa. Jakarta: Sekretarian Jendral dan Kepaniteraan Mahkamah Konstitusi Republik Indonesia.

Muhammad Syaifudin dan Agus Satmoko. 2014. Kontribusi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan (PPKn) dalam Pembentukan Perilaku Siswa Sma Negeri 19 Surabaya. Jurnal Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 02, 670-684.

Ristina Yudhanti. 2016. Pancasila dan Berbagai Permasalahan Aktual. Makalah Seminar Hukum, 2, 599-611.

Rizal Mustansyir, dkk. 2017. Buku Ajar Ilmu Kepancasilaan Konsepdan Aktualisasinya. Yogyakarta: Pusat Studi Pancasila UGM.

Sakina Rakhma Diah Setiawan. 2018. Survei: Dalam 13 Tahun, Persentase Publik Pro Pancasila Terus Menurun. https://lifestyle.kompas.com/read/2018/07/17/15580981/survei-dalam-13-tahun-persentase-publik-pro-pancasila-terus-menurun. (Diakses pada Tanggal 1 Juni 2019).

Sri Sultan Hamengkubuwana X. 2014. Memperkokoh Format Pendidikan Nasional Yang Berkepribadian dan Berlandaskan Pancasila di Era Global. Yogyakarta: Pusat Studi Pancasila UGM.

Surono, Dkk. 2018. Pengukuran Indeks Ketahanan Ideologi Pancasila (IKIP). Yogyakarta: Pusat Studi Pancasila UGM.

Susanto. 2016. Pancasila Sebagai Identitas dan Nilai Luhur Bangsa: Analisis Tentang Peran Pancasila Sebagai Modal Sosial Berbangsa dan Bernegara. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 2, 44-52.

Sutan Syahrir Zabda. 2016. Aktualisasi Nilai-nilai Pancasila sebagai Dasar Falsafah Negara dan Implementasinya Dalam Pembangunan Karater Bangsa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26, 106-114.


Article Metrics

Abstract has been read : 7478 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/citizenship.v7i2.5185

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

citizenship indexed by:


   


View My Stats


Creative Commons License
Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/citizenship/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.