MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA EFEKTIF DAN MENULIS KREATIF PADA SISWA SMA DI JAKARTA

Nur Indah Sari, Eka Septiani

Abstract


Abstract: This community service aims to provide counseling on solution to develop students language skills. The language skills must be development from an early age. Throught this activity, students can practice cognitive, affective, and psycomotorik development. Lack of interest in reading students so that it affects writing productivity can be said to be very less. This activity is very well done in the environment. It also can broaden students' insights, another benefit that can be taken in this activity is that it can improve their language skill. These effective reading and creative writing activities involve school-age students at Cawang Baru 1 High School. In this counseling and community service program, it will focus on training activities in effective reading and creative writing. By giving direction and socialization, it is hoped that (1) students will increase understanding in receiving information, (2) will foster students' confidence in conveying the information they can, (3) improve their language skills in a bigger forum, (4 ) gave birth to a creative generation in producing works through language. This community service program is also expected to be able to contribute in efforts to develop students' language skills as a future generation

Abstrak: Pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk memberikan penyuluhan bagaimana solusi  mengembangkan keterampilan peserta didik dalam berbahasa. Keterampilan berbahasa harus dikembangkan sejak dini. Melalui kegiatan ini peserta didik dapat melatih perkembangan kognitif, afektif, dan psikomotorik. Kurangnya minat membaca peserta didik sehingga memengaruhi produktivitas menulis dapat dikatakan sangat kurang. Kegiatan ini sangat baik dilakukan di lingkungan tersebut. Selain itu juga dapat menambah wawasan peserta didik, manfaat lain yang bisa diambil dalam kegiatan ini yaitu dapat meningkatkan keterampilan berbahasa mereka. Kegiatan membaca efektif dan menulis kreatif ini melibatkan peserta didik usia sekolah yang dilakukan di SMA 1 Cawang Baru. Pada program penyuluhan dan pengabdian masyarakat ini, akan berfokus pada kegiatan pelatihan membaca efektif dan menulis kreatif. Dengan diberikan pengarahan dan sosialisasi, diharapkan (1) akan meningkatkan pemahaman peserta didik dalam menerima informasi, (2) akan menumbuhkan rasa percaya diri peserta didik untuk menyampaikan informasi yang mereka dapat, (3) meningkatkan keterampilan berbahasa merekadi forum yang lebih besar, (4) melahirkan generasi yang kreatif dalam menghasilkan karya melalui bahasa. Program pengabdian masyarakat ini juga diharapkan mampu memberi kontribusi dalam upaya pengembangan keterampilan berbahasa peserta didik sebagai generasi di masa depan.


Keywords


effective reading; creative writing skills; kemampuan membaca efektif; menulis kreatif

Full Text:

PDF

References


Anitah, S. (2008). Media Pembelajaran. Surakarta: Panitia Sertifikasi Guru Rayon 13 Surakarta.

Dalman. 2013. Keterampilan Membaca. Jakarta: Raya Grafindo Persada.

Nurhadi. 2015. Strategi Meningkatkan Daya Baca. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Subana, M dan Sunarti. (2011). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia.Bandung: CV Pustaka Setia

Tarigan, Henri. Guntur. (2013). Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Tarigan, Henri Guntur. (2015). Membaca sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Zainurrahman. (2011). Menulis dari Teori Hingga Praktik Penawar Racun Plagiarisme. Bandung: Alfabeta.


Article Metrics

Abstract has been read : 2888 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jta.v5i2.5568

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Terapan Abdimas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View Jurnal Terapan Abdimas Stats