PELATIHAN WIRAUSAHA DIGITAL DENGAN SISTEM BLENDED LEARNING PADA KOMUNITAS BELAJAR DARON LABS DI KOTA PADANG

Ulfia Rahmi, Alwen Bentri, Azrul Azrul

Abstract


Abstract. Nowadays, Indonesia is preparing for a crucial and profitable period, namely the demographic bonus which is expected to reach the point in the years of 2025-2030, but the number of unemployed are increase every year. Regarding the problem, the government has also encouraged the public to open employment opportunities with entrepreneurship. Daron Labs is a group of people who form a learning community to develop beginner entrepreneurial skills. Entrepreneurial skills transmitted by Daron Labs to prepare the community to become digital entrepreneurs, including: video makers, web designers, graphic design, and programmers. Members of this learning community are free to choose the material of interest according to the needs of each member. In this Community Service, the learning community of Daron Labs chose the location of Padang City with the consideration that the city of Padang represented the people of West Sumatra. The Daron Labs Padang community accepts members of the learning community from all community groups to develop their entrepreneurial skills. The methods offered for organizing the Daron Labs learning community through a blended learning for three months. Face-to-face meetings are twice a month and material is sent every week. Participants' responses indicate that this program is expected to continue and provide debriefing in other fields of digital entrepreneurship.

 

Abstrak. Indonesia pada saat ini mempersiapkan diri untuk masa yang krusial sekaligus menguntungkan yaitu bonus demografi yang diperkirakan akan terjadi puncaknya pada tahun 2025-2030, namun jumlah pengangguran terus meningkat. Terkait masalah tersebut, pemerintah mendorong masyarakat membuka lapangan pekerjaan dengan berwirausaha. Daron Labs merupakan sekelompok masyarakat yang membentuk komunitas belajar untuk mengembangkan keterampilan wirausaha. Keterampilan berwirausaha yang dilakukan oleh Daron Labs untuk mempersiapkan wirausahawan digital meliputi videomaker, webdesigner, desain grafis, dan programer. Anggota komunitas belajar ini bebas memilih materi yang diminati sesuai dengan kebutuhan anggota. Pada Pengabdian kepada Masyarakat ini komunitas belajar Daron Labs memilih lokasi Kota Padang dengan pertimbangan bahwa kota Padang merepresentasikan masyarakat Sumatera Barat. Komunitas Daron Labs Padang menerima anggota komunitas belajar dari seluruh kalangan masyarakat. Metode yang ditawarkan untuk penyelenggaraan komunitas belajar Daron Labs melalui sistem blended learning yang diselenggarakan selama tiga bulan. Pertemuan tatap muka diselenggarakan dua kali dalam satu bulan dan setiap minggunya dikirimkan materi kepada peserta belajar. Respon peserta menunjukkan bahwa program ini diharapkan terus berlanjut dan memberikan pembekalan pada bidang wirausaha digital lainnya.


Keywords


Blended Learning; Digital Entrepreneurship; Learning Community; Blended Learning; Kewirausahaan Digital; Komunitas Belajar

Full Text:

PDF

References


Bentri, A., Rahmi, U., & Hidayati, A. (2018). MODEL INSTRUMEN PENILAIAN BLENDED LEARNING DI PERGURUAN TINGGI. Padang.

Bentri, A., Zen, Z., Rahmi, U., Kurikulum, J., Teknologi, D., Fakultas, P., … Padang, U. N. (2014). FORMULASI STRATEGI PENERAPAN BLENDED LEARNING DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM DI JURUSAN KTP FIP UNIVERSITAS NEGERI PADANG. Jurnal Penelitian Pendidikan, 5(1).

Bersin, J. (2004). The Blended Learning Book. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.

Hidayati, A., Bentri, A., & Rahmi, U. (2015). Daya Serap Mahasiswa terhadap Materi dengan Penerapan Blended Learning di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. Padang.

Kaur, M. (2013). Blended learning-its challenges and future. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 612–617.

Rahmi, U. (2013). Pengembangan Model Pembelajaran Blended Learning pada Mata Kuliah Desain Pembelajaran Berbasis Komputer di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. Universitas Negeri Padang.

Rahmi, U. (2016). Desain Sistem Pembelajaran Blended Learning: Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan di Indonesia. INSIGHT Vol 1, 122–137.

Rahmi, U., Effendi, Z. M., Ansyar, M., & Jasrial. (2016). The Model of Instructional Message Design in Blended Learning. Proceeding International Seminar on Education The2nd, 1, 260–270. Fakultas Ilmu Pendidikan UNP.

Rahmi, U., Mawardi Effendi, Z., & Ansyar, M. (2017). The Development of Message-Design Model in Blended Learning. The Asian Journal of Technology Management, 10(1), 1–9. https://doi.org/10.12695/ajtm.2017.10.1.1

Rahmi, U., Syafril, & Azman. (2017). Blogfolios dalam Blended Learning sebagai Sarana dalam Pengembangan Kemampuan Pemrosesan Informasi Mahasiswa di Era Digital pada Program Studi Teknologi Pendidikan FIP UNP. Padang.


Article Metrics

Abstract has been read : 992 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jta.v4i2.4798

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Terapan Abdimas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View Jurnal Terapan Abdimas Stats