PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI OPERASI PERKALIAN BAGI SISWA SD KELAS II SDN 42 PALEMBANG

Lisnani Lisnani, Adrianus Danang Setiawan, Afiliani Likurnia Stevani, Albertus Ivan Septian

Abstract


Abstract. Community service carried out by the dedication team consisted of lecturers and students of the Musi Charitas Catholic Primary School Teacher Education Study Program in cooperation with Elementary School State No.42. Community service is carried out in five meetings with a duration of two hours per meeting. Each meeting, the dedication team uses a summary of the material and questions about multiplication operations. The assistance provided by the service team outside of school hours is in the form of additional hours and is prioritized for children with low and moderate abilities. The method used is the lecture method, discussion, question and answer, and discovery learning models. In addition, this assistance process is carried out where one person accompanies a maximum of three students with the aim of getting maximum results. Output generated in this service activity is a summary of material and questions about multiplication counting operations. The summary of the material and questions provided aims to train students' abilities to more easily understand the overall multiplication operation.

Abstrak. Pengabdian kepada masyarakat yang dilaksanakan oleh tim pengabdian terdiri dari dosen dan mahasiswa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Katolik Musi Charitas bekerjasama dengan SD Negeri 42 Palembang. Pengabdian kepada masyarakat yang dilakukan sebanyak 5 kali pertemuan dengan durasi 2 jam tiap pertemuan. Tiap pertemuan, tim pengabdian menggunakan ringkasan materi dan soal tentang operasi perkalian. Pendampingan yang dilakukan oleh tim pengabdian di luar jam sekolah berupa jam tambahan dan diutamakan bagi anak-anak yang berkemampuan rendah dan sedang. Metode yang digunakan ada metode ceramah, diskusi, tanya jawab, dan model pembelajaran discovery. Di samping itu, di dalam proses pendampingan ini dilakukan dimana 1 orang mendampingi maksimal 3 siswa dengan tujuan untuk mendapatkan hasil yang maksimal. Luaran yang dihasilkan dalam kegiatan pengabdian ini berupa ringkasan materi dan soal tentang operasi hitung perkalian. Ringkasan materi dan soal yang diberikan bertujuan untuk melatih kemampuan siswa agar lebih mudah memahami operasi perkalian secara keseluruhan.


Keywords


Multiplication operations; Summary of Material and Questions; Discovery Learning Model; Operasi Hitung Perkalian; Ringkasan Materi dan Soal; Model Pembelajaran Discovery

Full Text:

PDF

References


Lasena, A., Ora, R. G., & Sulistiawati. (2014). Penerapan Pembelajaran Matematika GASING Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas III Sekolah Dasar pada Perkalian. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan, 27 Desember 2014. Yogyakarta.

Muljono & Djaali, P. (2008). Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Grasindo.

Mutaqin, E.J. (2017). Analisis Learning Trajectory Matematis dalam Konsep Perkalian Bilangan Cacah di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Dwijacendekia Jurnal Riset, 1(1), 19-33.

Prahmana, R. C. I & Suwasti, P. (2014). Local Instruction Theory on Division In Mathematics GASING: The Case of Rural Area’s Students In Indonesia. Journal of Mathematics Educations, 5(01), 391-398.

Raharjo, M,. Astuti W., & Titik, S. (2009). Modul Matematika SD Program BERMUTU: Pembelajaran Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian Bilangan Cacah di SD. Yogyakarta: P4TK Matematika.

Sundayana, R. (2014). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.

Taufina. (2017). Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Tema 5: Pengalamanku. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Wahyudin & Sudrajat, (2003). Ensiklopedi Matematika dan Peradaban Manusia. Jakarta: Tarity Samudra Berlian.

Yuntawati & Lalu, A.A., (2016). Pengembangan Media Congklak pada Pengembangan Media Congklak pada Mata Pelajaran Matematika Materi Pokok Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian Kelas III SDN 7 Pemenang Barat. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 4(1), 12-17


Article Metrics

Abstract has been read : 940 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jta.v5i1.4642

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Terapan Abdimas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View Jurnal Terapan Abdimas Stats