PENINGKATAN DAYA SAING EKONOMI KAMPUNG MELALUI UKM MUKENA KHAS BALI

Riza Wulandari, Ni Nyoman Wulan Antari, Naser Jawas

Abstract


AbstractMukena are tools used when Muslims worship. One of the innovations found on Mukena currently is Balinese Mukena has characteristic different from others. Both partners in this activity are Mr. Achmad Nuha on partner 1 and mother Romjanah partners working in this production businesses 2 mukena bali. The intense effort by both of these partners have walked about ten years, was at Kampong Islam Kepaon Village, sub-district Pemogan, Denpasar Bali Province's South. Conditions that occur in the field they experience obstacles and problems. The problems experienced by both partners were relatively the same IE problem on production, inventory and financial management, as well as the limitations of marketing. Of the problems above, incremental activities will be performed starting from the granting of means of production, delivery and labeling of packaging design, and social media marketing training using instagram. Centrally began with socializing and doing a focus group discussion with both partners to find a solution of the obstacles faced, delivery of the equipment as production tools such as sewing machine, machine, machine, machine neci obras, boxes, neon signboard training of packaging and packaging label design, training and the creation of social media marketing as instagram. The indicator is close to 100% increase in production or at least stable revenues, increased revenue, increased understanding of business identity as a form of market expansion, and understand as well as consistent in the market the product through Online.

Keywords: SME Mukena Balinese, Increased Production, Financial Management, Marketing, Competitiveness

 

 

Abstrak. Mukena merupakan alat yang digunakan umat muslim ketika beribadah. Salah satu inovasi yang ditemukan tentang Mukena saat ini adalah Mukena Bali yang memiliki ciri khas berbeda dengan lainnya. Kedua mitra dalam kegiatan ini adalah Bapak Achmad Nuha pada mitra 1 dan Ibu Romjanah mitra 2 menekuni bidang usaha produksi mukena bali. Usaha yang ditekuni oleh kedua mitra ini sudah berjalan sekitar sepuluh tahun, berada di wilayah Kampung Islam Kepaon, Desa Pemogan, Kecamatan Denpasar Selatan Provinsi Bali. Kondisi yang terjadi di lapangan mereka mengalami hambatan dan permasalahan. Permasalahan yang dialami kedua mitra ini relatif sama yaitu permasalahan pada produksi, manajemen keuangan dan inventory, serta keterbatasan pemasaran. Dari permasalahan diatas maka akan dilakukan kegiatan bertahap mulai dari pemberian alat produksi, pemberian desain labeling dan kemasan, dan pelatihan pemasaran menggunakan media sosial instagram. Kegiatam dimulai dengan melakukan sosialisasi dan focus group discussion dengan kedua mitra untuk menemukan solusi dari kendala yang dihadapi, pemberian peralatan sebagai alat bantu produksi seperti mesin jahit, mesin neci, mesin obras, papan nama neon box, pelatihan pengemasan dan desain label kemasan, pelatihan dan pembuatan media sosial instagram sebagai bentuk pemasaran. Indikator capaian adalah peningkatan produksi 100% atau minimal pendapatan stabil, peningkatan pendapatan meningkat,peningkatan pemahaman tentang identitas usaha sebagai bentuk perluasan pasar, dan paham serta konsisten dalam memasarkan produk melalui online.

Kata Kunci : UKM Mukena Khas Bali,Peningkatan Produksi, Manajemen Keuangan, Pemasaran, Daya Saing


Keywords


SME Mukena Balinese; Increased Production; Financial Management; Marketing; Competitiveness; UKM Mukena Khas Bali; Peningkatan Produksi; Manajemen Keuangan; Pemasaran; Daya Saing

Full Text:

PDF

References


Picard, Michael.2006. Bali : Pariwisata Budaya dan Budaya Pariwisata. Penerjemah : Jean Couteau dan Warih Wisatsana. Kepustakaan Populer Gramedia bekerjasama dengan Forum Jakarta-Paris dan Ecole Francaise d’Extreme-Orient.

Pujaastawa,I.B.G. 2009. Aktualisasi Nilai-nilai budaya Bali dalam menyikapi beragaman dalam Kampung Dunia Potret Multikulturlisme Bali (Sri Rahayu Budiarti dan Muslimin AR Effendy,ed.). Departemen Kebudayaan dan pariwisata.


Article Metrics

Abstract has been read : 505 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jta.v4i1.3810

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Terapan Abdimas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View Jurnal Terapan Abdimas Stats