PENDAMPINGAN HAND OVER PASIEN DENGAN METODE KOMUNIKASI SITUATION, BACKGROUND, ASSESMENT, RECOMMENDATION (SBAR) PADA PERAWAT DI RSUD BARRU KABUPATEN BARRU SULAWESI SELATAN

Faisal Faisal, Syahrul Syahrul, Nuurhidayat Jafar

Abstract


Abstract. This social service program aims to find out problems in Hospital and to solve the problems by applying problem solving method in nursing management, namely arranging intervention plans, problem identification, and implementation based on the problem found. It was done with the approach of active participants from the group which was taught. The participants involved were both manager nurses and implementer nurses at type C Public Hospital, so that, they are expected to contribute to the patient safety improvement through effective communication. The activities were done in one of the type C hospitals in South Sulawesi Province on September 10th to November 23rd, 2018. The results of the activities are the problem was identified by applying patient hand over. It found that the nurses could not implement the hand over optimally based on SPO in the room. The implementation of hand over among shifts is not based on SBAR standard; there was not patient hand over format using SBAR method. The methods used in implementing these activities were socialization, role play, focus group discussion then mentoring activities. Conclusion: these activities were running well and it could improve the knowledge and skills of the nurses in implementing patient had over through SBAR communication method in the internal care room I. It was indicated by the result of accompanying evaluation that the implementation of hand over with S-BAR has been implemented well, with the achievement 83,8%, while the previous was 66,2%. So, it increases about 17.6%. It was supported by the commitment of all nurses in the internal care room I, to improve more effective communication.

Keywords: Hand Over, SBAR, Nurse, Public Hospital of Barru

 

 

Abstrak. Program kegiatan pengabdian pada masyarakat ini bertujuan untuk membantu menemukan masalah yang ada di Rumah Sakit dan menyelesaikan masalah dengan mengaplikasikan metode problem solving dalam manajemen keperawatan, yaitu identifikasi masalah, menyusun rencana intervensi dan implementasi sesuai masalah yang ditemukan, dengan pendekatan partisipasi aktif dari kelompok yang dibina dalam hal ini adalah perawat di Rumah Sakit Umum Daerah tipe C, baik perawat manajer maupun perawat pelaksana, sehingga diharapkan dapat memberikan kontribusi pada upaya meningkatkan keselamatan pasien melalui komunikasi efektif. Kegiatan dilaksanakan di laksanakan di salah satu Rumah Sakit Umum Daerah tipe C Provinsi Sulawesi Selatan pada tanggal 10 Sep – 23 Nov 2018. Hasil yang diperoleh dari pengabdian ini adalah teridentifikasinya masalah dalam penerapan hand over pasien, yaitu perawat belum optimal dalam melaksanakan timbang terima sesuai SPO yang telah ditetapkan di ruangan, belum dilakukan timbang terima antar shif dengan metode SBAR sesuai standar, belum ada format hand over pasien dengan metode SBAR. Metode yang digunakan dalam pelaksanaan kegiatan ini adalah sosialisasi, role play, Focus Grup Discusion kemudian dilanjutkan dengan Kegiatan pendampingan. Kesimpulan: kegiatan ini telah berlangsung dengan baik dan dapat meningkatkan pengetahuan dan skill perawat dalam penerapan hand over pasien dengan metode komunikasi SBAR diruang perawatan interna I hal ini ditunjukkan dari hasil evaluasi pendampingan bahwa pelaksanaan hand over dengan S-BAR sudah terlaksana dengan baik dengan pencapaian 83,8%  yang sebelumnya hanya 66,2 % Jadi ada peningkatan sekitar  17,6% . Hal ini ditunjang oleh komitmen bersama seluruh perawat yang ada di ruang perawatan interna I untuk lebih meningkatkan komunikasi efektif.

Kata Kunci: Hand  Over, SBAR, Perawat, RSUD Barru

Keywords


Hand Over; SBAR; Nurse; Public Hospital of Barru; Hand Over; SBAR; Perawat; RSUD Barru

Full Text:

PDF

References


Adreoli, A., Fancott, C., Velji, K et al . (2010). Using SBAR to Communicate Falls risk and manajement in Inter-profesional Rehabilitation Teams. Journal Healthcare Quarterly. Diunduh dari www.longwoods.com

Buchbinder, S., & Shanks, N. (2017). Manajemen Pelayanan Kesehatan. Jakarta: EGC.

Calalang, V.H & Javier.(2010). Standards of effective communication. http://www.bellaonline.com/articles/art46170.asp diakses 24 September 2018

Huber, D. L. (2010). Leadership and Nursing Care Management. (N. O"Brien, Ed.), Saunders Elsevier (4th ed.). Lowa: Sauders Elsevier. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2

Jarrar, M., Rahman, H. A., & Don, M. S. (2016). Optimizing Quality of Care and Patient Safety in Malaysia : The Current Global Initiatives , Gaps and Suggested Solutions, 8(6), 75–85. https://doi.org/10.5539/gjhs.v8n6p75

Joint Commission International. (2011). Standar Akreditasi Rumah Sakit, Enam Sasaran Keselamatan Pasien. edisi 4

Komisi Akreditasi Rumah Sakit. (2018). Standar Nasional Akreditasi Rumah Sakit(SNARS) (1st ed.). Jakarta: Kementerian Kesehatan RI.

Marjani, F. (2015). Pengaruh Dokumentasi Timbang Terima Pasien dengan Metode SBAR terhadap Insiden Keselamatan Pasien di Ruang Medikal Bedah RS. Panti Waluyo Surakarta. Stikes Kusuma Husada Surakarta, 1–63.

Marquis, B. L., & Huston, C. J. (2012). Leadership Roles & Management Functions In Nursing: Theory& Application (7th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.

Nur, H. A., & Santoso, A. (2018). Komunikasi Interprofesional Dalam Peningkatan Keselamatan Pasien : Systematic Review, 1(1).

Nursalam. (2015). Manajemen Keperawatan Aplikasi dalam Praktik Keperawatan Profesional (edisi 5). jakarta: salemba medika.

Permenkes. (2017). Peraturan Menteri Kesehatan RI Nomor 11 tahun 2017 tentang keselamatan pasien.

Riesenberg, A, L., Leitzsch, J., & Cunningham, M. (2010). Nursing handoffs : A systemic review of the literature : surprisingly little is known about what constitutes best practice. American Journal of Nursing, 110(4), 24–34.

Rushton.H.C. (2010). Ethics of Nursing Shift Report.AACN:Advanced Critical care. Ethics in Critical Care, 21(4), 380–384.

Simamora, R. . (2014). Buku Ajar Manajemen Keperawatan. Jakarta: EGC.

Harsul,W, Syahrul S& Majid, A. (2018). Penerapan Budaya Pelaporan Insiden Keselamatan Pasien Di Rumah Sakit Umum Daerah Tipe B Provinsi Sulawesi Selatan, 2(2), 119–126.


Article Metrics

Abstract has been read : 5190 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jta.v4i1.3807

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Terapan Abdimas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View Jurnal Terapan Abdimas Stats