PELATIHAN DAN PENDAMPINGAN PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MENGGUNAKAN AUTOPLAY MEDIA STUDIO BAGI GURU-GURU SDN MERJOSARI 1

Danang Aditya Nugraha, Sudiyono Sudiyono

Abstract


Abstract. Information Technology affecting in many aspect in human life, and it also had an effect in education world. A teacher nowadays not only required to have teaching skills, but also demanded to follow and update their teaching method by applying new technology, especially Information Technology. Interactive learning media as appliance of Information Technology could be a good solution to make learning process more interesting. As we know, many application of this kind had been sold as a marketable product, but those product can‟t adapt with different teaching style of every teacher, so it would be wonderful if every teacher had a skill to create an interactive learning application that suitable with his/her teaching style. Unfortunately those kind of skill require a lot of effort to master. Autoplay Media Studio, as a tools to develop a media based application, provide an easy way for someone to create a media based application, especially when using this tools programming skill is not required. This is shown in this training that every participant in the end had some skill and knowledge to develop an interactive multimedia learning application.

 

Abstrak. Peranan teknologi informasi telah merambah berbagai aspek kehidupan , dan hal ini tidak terkecuali bagi dunia pendidikan. Seorang guru saat ini tidak hanya dituntut menguasai ilmu dan juga skill dalam mengajar, namun juga dituntut mampu mengikuti dan menerapkan perkembangan teknologi terutama teknologi informasi dalam proses belajar mengajar. Media pembelajaran interaktif sebagai bentuk penerapan teknologi informasi, mampu menjadi solusi agar cara guru dalam mengajarkan mata pelajaran menjadi lebih menarik. Aplikasi media pembelajaran interaktif memang sudah banyak tersedia  dipasaran, akan tetapi setiap aplikasi tersebut tentu tidak dapat menyesuaikan dengan selera dan gaya mengajar setiap guru, sehingga alangkah baiknya apabila guru memiliki kemampuan untuk membuat aplikasi media pembelajaran interaktif, sesuai dengan selera dan cara mengajar guru tersebut.Akan tetapi
hal tersebut terkendala dengan rumitnya pengembangan aplikasi yang tentunya membutuhkan usaha yang sangat berat bagi seorang guru untuk menguasainya. Autoplay Media Studio sebagai perangkat pengembangan aplikasi berbasis media, menyediakan solusi yang mudah bagi seseorang untuk mengembangkan aplikasi berbasis media, dimana dengan tools ini tidak dituntut kemampuan
programming.Hal ini terlihat pada hasil pelatihan dimana setiap peserta pada akhirnya memiliki kemampuan mengembangkan aplikasi pembelajaran multimedia interaktif.


Keywords


Interactive Learning Media; Application; Autoplay Media Studio; Media Pembelajaran Interaktif; Aplikasi; Autoplay Media Studio

Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. 1998. Media pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Degeng, N.S. 2013. Ilmu pembelajaran: Klasifikasi variabel untuk pengembangan teori dan penelitian. Bandung: Kalam hidup.

Sujana, N. & Rivai, A. 2010. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Wena, M. 2011. Strategi pembelajaran inovatif kontemporer : Suatu tinjauan konseptual operasional. Jakarta: Bumi Aksara.


Article Metrics

Abstract has been read : 1437 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jta.v3i2.2811

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Terapan Abdimas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View Jurnal Terapan Abdimas Stats