SOSIALISASI DAN DEKLARASI SEKOLAH ANTI BULLYING DI SMP NASIONAL BANAU KOTA TERNATE

Bahtiar Bahtiar

Abstract


Abstract. SMP Nasional Banau Kota Ternate is one of the private schools under Yayasan Pendidikan Nasional (YPN) Maluku Utara, located in Kalumata, South Ternate subdistrict, Ternate City. SMP Nasional Banau Kota Ternate was continues to strive to improve educational services for its students, according to the expectations of the local community. One of the factors that hinders the learning process and educational activities in schools is bullying among students. Bullying of students occurs face-to-face and through social media platforms. The objectives of this community service is to increase positive attitudes in preventing bullying behavior among students at school. The implementation of the socialization and declaration SMP Nasional Banau Kota Ternate  was carried out smoothly and in an orderly manner, all participants were very enthusiastic about participating in this program. Implementation of a series of outreach and declarations as an anti-bullying school is able to build positive attitudes of students in preventing bullying behavior in schools. The bullying prevention socialization and anti-bullying school declarations as a preventive effort against acts of violence in schools be carried out continuous, consistent, well-planned, and involve relevant stakeholders.

 

Abstrak. SMP Nasional Banau Kota Ternate adalah salah satu sekolah swasta di bawah Yayasan Pendidikan Nasional (YPN) Maluku Utara, terletak di kelurahan Kalumata kecamatan Ternate Selatan, Kota Ternate. SMP Nasional Banau terus berupaya meningkatkan pelayanan pendidikan kepada peserta didiknya sesuai dengan tuntutan masyarakat di sekitarnya. Salah satu faktor yang masih menghambat proses belajar dan aktivitas pendidikan di sekolah adalah kasus bullying di kalangan siswa. Bullying terhadap siswa tidak hanya terjadi secara face-to-face, juga terjadi pada platform media sosial. Tujuan pengabdian kepada masyarakat ini adalah untuk meningkatkan sikap positif siswa dalam mencegah prilaku bullying pada kalangan siswa di sekolah. Pelaksanaan seluruh rangkaian sosialisasi dan deklarasi SMP Nasional Banau Kota Ternate berlangsung lancar dan tertib, seluruh peserta sangat antusias mengikuti kegiatan ini. Pelaksanaan seluruh rangkaian sosialisasi dan deklarasi sebagai sekolah anti bullying mampu membangun sikap-sikap positif siswa dalam mencegah prilaku bullying di sekolah. Sosialisasi pencegahan bullying dan deklarasi sekolah anti bullying sebagai upaya preventif terhadap tindak kekerasan di sekolah perlu dilaksanakan secara terus menerus dan konsisten, dan terncana, serta melibatkan stakeholder terkait.

 

 

Keywords


Socialization; declaration; Prevention of Bullying; SMP Nasional Banau; Sosialisasi; deklarasi; Pencegahan Bullying

Full Text:

PDF

References


Abdillah, A. A., & Ambarini, T. R. I. K. (2018). Gambaran Pengalaman Bully Pada Remaja Dengan Status Mental. Jurnal Psikologi Klnis Dan Kesehatan Mental, 7, 38–46. http://url.unair.ac.id/3cb97dc0

Arumsari, A. D., Suminten, Zuro Ida hanum, R., & Hidayati, I. (2018). Bullying Pada Anak Usia Dini. Motoric, 1(1), 8. https://jurnal.narotama.ac.id/index.php/paudmotoric/article/view/550

Bafadhal, F., & Rohayati, W. (2021). Sosialisasi Stop Bullying (Perundungan) Di SMA/SMK Muhammadiyah Singkut Kecamatan Singkut Kabupaten Sarolangun. Jurnal Gramaswara, 1(2), 40–47. https://doi.org/10.21776/ub.gramaswara.2021.001.02.04

Boucher, G. (2011). Book Reviews: Book Reviews. Critical Sociology, 37(4), 493–497. https://doi.org/10.1177/0261018311403863

Dafiq, N. D., Claudia Fariday Dewi, Nai Sema, & Sahrul Salam. (2020). Upaya Edukasi Pencegahan Bullying Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Di Kabupaten Manggarai Ntt. Randang Tana - Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 120–129. https://doi.org/10.36928/jrt.v3i3.610

Kurniawan, Y., & Sudrajat, A. (2017). Peran Teman Sebaya Dalam Pembentukan Karakter Siswa MTs (Madrasah Tsanawiyah). SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 14(2). https://doi.org/10.21831/socia.v14i2.17641

Nasir, A. (2018). Konseling Behavioral: Solusi Alternatif Mengatasi Bullying Anak Di Sekolah. KONSELING EDUKASI “Journal of Guidance and Counseling,” 2(1), 67–82. https://doi.org/10.21043/konseling.v2i2.4466

Nurmalia, L., Nisa, B., Safitri, M., & Dwigustini, R. (2021). Type, Cause, and Effect of Bullying in a Girl Like Her Movie. JHSS (Journal of Humanities and Social Studies), 5(3), 247–251. https://doi.org/10.33751/jhss.v5i3.3995

Rachma, A. W. (2022). Upaya Pencegahan Bullying Di Lingkup Sekolah. Jurnal Hukum Dan Pembangunan Ekonomi, 10(2), 241. https://doi.org/10.20961/hpe.v10i2.62837

Rahman, A. F. S., Sriwahyuni, W., Hakim, A. R., Azhar, F., Octavia Cahyani, M., Elyunandri, H. P., Prayitno, T., & Latif, A. (2021). Sosialisasi Pencegahan Tindakan Bullying Di Sekolah Dasar Negeri 020 Balikpapan Utara. JMM - Jurnal Masyarakat Merdeka, 3(2). https://doi.org/10.51213/jmm.v3i2.50

Rahmaniyah, K. R., Suhadianto, & Pratikto Herlan. (2020). Perilaku Bullying Pada Mahasiswa: Menelisik Pengaruh Harga Diri dan Konformitas. Jurnal Penelitian Psikologi, 1(01), 1–9.

Risal, henri gunawan, & Alam, fiptar alam. (2021). Upaya Meningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman. JUBIKOPS Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 1, 1–10. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/15127/14623

Sa’ida, N., Kurnuawati, T., & Wahyuni, H. I. (2022). Edukasi Stop Bullying Pada Anak. Peka: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 178–183. https://doi.org/10.33508/peka.v5i2.4440

Sari, H. N., Pebriyani, P., Nurfarida, S., Suryanto, M. F., Suri, A. A., & Nugraha, R. G. (2022). Perilaku bullying yang menyimpang dari nilai pancasila pada siswa sekolah. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 2095–2102. https://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2922

Siregar, A. N. (2022). Pandangan Filosofis Tentang Perilaku Bullying Pada Siswa Di Sekolah. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 2(3), 215–228. https://doi.org/10.47006/pendalas.v2i3.165

Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2011). Effectiveness of school-based programs to reduce bullying: a systematic and meta-analytic review. Journal of Experimental Criminology, 7(1), 27–56. https://doi.org/10.1007/s11292-010-9109-1

UNICEF. (2020). BULLYING IN INDONESIA: Key Facts, Solutions, and Recommendations. In Unicef. https://www.unicef.org/indonesia/media/5606/file/Bullying in Indonesia.pdf

Widyawati, A. (2014). Sosialisasi School Bullying Sebagai Upaya Preventif Terjadinya Tindak Pidana Kekerasan Di Smpn 3 Boja Kabupaten Kendal. Jurnal Abdimas, 18(1), 1–6.

Wijayanto, X. A., Fitriyani, L. R., & Nurhajati, L. (2019). Mencegah dan Mengatasi Bullying di Dunia Digital (Cetakan Pe). Lembaga Penelitian, Publikasi dan Pengabdian kepada Masyarakat London School of Public Relations Jakarta. https://lspr.edu/lppm/wp-content/uploads/2019/10/Mencegah-dan-Mengatasi-Bullying-di-Dunia-Digital-Ebook-Oktober-2019.pdf

Yuyarti. (2018). Mengatasi Bullying Melalui Pendidikan Karakter. Jurnal Kreatif, 9(1), 52–57. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/kreatif.v9i1.16506

Zakiyah, E. Z., Humaedi, S., & Santoso, M. B. (2017). Faktor Yang Mempengaruhi Remaja Dalam Melakukan Bullying. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 324–330. https://doi.org/10.24198/jppm.v4i2.14352

Zulfani, M. H., & Tirtawidjaja, I. (2014). Kampanye Pencegahan Bullying. Visual Communication Design, 3(1), 2–10. https://www.neliti.com/id/publications/180458/kampanye-pencegahan-bullying-di-lingkungan-sekolah


Article Metrics

Abstract has been read : 66 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jta.v9i1.19034

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Terapan Abdimas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View Jurnal Terapan Abdimas Stats