PENDAMPINGAN IMPLEMENTASI MEDIA ETHNO WEB DIGITAL DI SEKOLAH INKLUSI

Moh Zayyadi, Harfin Lanya, Yanti Linarsih, Mosdalifah Mosdalifah, Andi Saputra

Abstract


Abstract. The aim of the dedication is to help in the implementation of digital ethno web media at the Gladak Anyar 2 Pamekasan elementary school. Gladak Anyar 2 State Elementary School is one of the inclusive schools in Pamekasan Regency. Ethno web digital learning media provides space for teachers to adjust the learning materials that will be given to students. The method of implementing this activity is problem identification, creating digital ethno web media, mentoring, and evaluation. Partner schools have digital ethno-web learning media that can be used in implementing the independent curriculum, differentiated learning, and strengthening the profile of Pancasila students. Implementation of the use of digital ethno-web for students with special needs which can improve learning outcomes. digital ethno-web-based applications can help in developing skills in using technology in learning.


Abstrak. Tujuan pengabadian adalah melakukan pendampingan implementasi media ethno web digital di sekolah dasar Gladak Anyar 2 Pamekasan. Sekolah Dasar Negeri Gladak Anyar 2 merupakan salah satu sekolah inklusi yang ada di Kabupaten pamekasan. Media pembelajaran ethno web digital memberikan ruang bagi guru untuk menyesuaikan materi pembelajaran yang akan diberikan ke siswa. Metode pelaksanaan dari kegiatan ini adalah identifikasi masalah, pembuatan media ethno web digital, pendampingan, dan evaluasi. sekolah mitra memiliki media pembelajaran ethno-web digital yang dapat digunakan dalam implementasi kurikulum merdeka, pembelajaran berdiferensiasi dan penguatan profil pelajar pancasila. Implementasi penggunaan ethno-web digital bagi siswa berkebutuhan khusus yang dapat meningkatkan hasil belajar. aplikasi berbasis ethno-web digital dapat membantu dalam pengembangan keterampilan pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran.


Keywords


Mentoring; Ethno Web Digital; Inclusive School; Pendampingan; Ethno Web Digital; Sekolah Inklusi

Full Text:

PDF

References


Agustina, E., & Zayyadi, M. (2023). Kemampuan literasi numerasi siswa di sekolah inklusi. Apotema: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 15-20.

Anshori, S. (2018). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi sebagai media pembelajaran. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, 2(1).

Hatu, R. (2010). Pemberdayaan dan pendampingan sosial dalam masyarakat (suatu kajian teortis). Jurnal inovasi, 7(04).

Hariyani, S., Murniasih, T., Zayyadi, M., & Sumaji, S. (2023). Pendampingan Pembuatan Media Manipulatif Pre-Service Teachers Untuk Pembelajaran Yang Bermakna Bagi Siswa. PEDULI: Jurnal Ilmiah Pengabdian Pada Masyarakat, 7(1), 8-17. https://doi.org/10.37303/peduli.v7i1.479

Marlina, M. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif.

Morgan, H. (2014). Maximizing student success with differentiated learning. The Clearing House: A Journal of Educational …. https://doi.org/10.1080/00098655.2013.832130

Rahmattullah, R & Syamsu, F. D. (2021). Tantangan Perkuliahan Berbasis Social Distancing Masa Pandemi Covid 19 Di Provinsi Aceh Tahun 2020. Jurnal Genta Mulia, 12(1).

Rusmono, D. O. (2020). Optimalisasi pendidikan inklusi di sekolah: literature review. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 209-217.

Tomlinson, C. A. (2000). Differentiation of Instruction in the Elementary Grades. ERIC Digests, 1–7.

Tuasikal, A. R. S., Hartoto, S., Prakoso, B. B., Kartiko, D. C., & Hariyanto, A. (2021). The analysis on teaching skills and learning effectiveness of internship students. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 40(3), 650-658.

Zayyadi, M., Supardi, L., & Misriyana, S. (2017). Pemanfaatan teknologi komputer sebagai media pembelajaran pada guru matematika. Jurnal Pengabdian Masyarakat Borneo, 1(2), 25-30.

Zayyadi, M., Lanya, H., & Halim, D. (2021). Aplikasi Pendukung Kegiatan Belajar Mengajar (Kbm) Sebagai Optimalisasi Program Merdeka Belajar Di Sekolah. Pattimura Mengabdi (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(1), 155-164.

Zayyadi, M., Linarsih, Y., & Saputra, A. (2023). Pendampingan Sekolah Inklusi Melalui Media Ethno Web Digital Dalam Implementasi Pembelajaran Berdiferensi Dan Penguatan Profil Belajar Pancasila. PATIKALA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 799-807.

Zayyadi, M., Supardi, L., Linarsih, Y., Lanya, H., Mosdalifah, M., & Saputra, A. (2023). Development of an Ethno-Commognitive Based IEAC Learning Model to Improve TPACK of Prospective Mathematics Teachers. Jurnal Pendidikan Progresif, 13(3), 1212-1226.


Article Metrics

Abstract has been read : 61 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jta.v9i1.18026

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Terapan Abdimas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View Jurnal Terapan Abdimas Stats