PENDAMPINGAN PENGEMBANGAN DIGITALISASI PRODUK HASIL PROGRAM SANTRIPRENEURSHIP DI PONDOK PESANTREN DARUT TILAWAH BALONG PONOROGO

Fery Setiawan, Elok Putri Nimasari, Rohfin Andria Gestanti

Abstract


Abstract. Entrepreneurship is a strategic field of science in improving the development of students' soft skills. Darut Tilawah Balong Ponorogo Islamic Boarding School is one of the educational institutions that has an entrepreneurship program. This community service activity aims to provide assistance to students who take part in the Santripreneurship program, which is an entrepreneurship program at the Islamic boarding school in terms of product digitalization. A problem-solving and participatory action research approach is implemented in this community service program which includes focus group discussion activities, general socialization of entrepreneurial communication strategies, provision of global marketing materials, and evaluation of students regarding their ability to master English in the context of entrepreneurship as a universal language in global marketing that is more is modern and contemporary. Participants in this activity were 8 Islamic boarding school students and 10 Islamic boarding school students as business actors in a modern Islamic boarding school based on an entrepreneurship education project in Ponorogo district, Indonesia. There are three results of community service, namely analysis of problems regarding entrepreneurial practices that have been marketed through e-commerce and offline stores; increasing competence in implementing global communication strategies; and increasing English competency for the practice of running an online shop.

 

 

Abstrak. Kewirausahaan merupakan salah satu bidang ilmu yang strategis dalam meningkatkan pengembangan soft skill peserta didik. Pondok Pesantren Darut Tilawah Balong Ponorogo merupakan salah satu lembaga pendidikan yang memiliki program kewirausahaan. Kegiatan pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk melakukan pendampingan kepada santri yang mengikuti program Santripreneurship, yang merupakan program kewirausahaan yang ada di pesantren tersebut dalam hal digitalisasi produk. Pendekatan problem-solving dan participatory action research diimplementasikan dalam program pengabdian masyarakat ini yang meliputi kegiatan focus group discussion, sosialisasi umum strategi komunikasi kewirausahaan, pemberian materi pemasaran global serta evaluasi santri tentang kemampuan menguasai bahasa Inggris dalam konteks kewirausahaan sebagai bahasa universal dalam pemasaran global yang lebih bersifat modern dan kekinian. Partisipan kegiatan ini adalah 8 mahasiswa santriwan dan 10 mahasiswi santriwati sebagai pelaku usaha di sebuah pondok pesantren modern berbasis proyek pendidikan kewirausahaan yang ada di kabupaten Ponorogo, Indonesia. Terdapat tiga hasil pengabdian masyarakat, yaitu analisa permasalahan terhadap praktek kewirausahaan yang telah dipasarkan melalui e-commerce maupun toko offline; peningkatan kompetensi implementasi strategi komunikasi global; dan peningkatan kompetensi Bahasa Inggris untuk praktek menjalankan toko online.


Keywords


Digital Marketing; English Skill; Santripreneurship; Digital Marketing; Kemampuan Berbahasa Inggris

Full Text:

PDF

References


Almuin, N., Solihatun, S., & Haryono, S. (2017). Motivasi Pengembangan dan Pematangan Karir Kewirausahaan di Pondok Pesantren (Kajian di Pondok Pesantren Al-Rabbani Cikeas). Sosio e-kons, 9(1), 36. https://doi.org/10.30998/sosioekons.v9i1.1686

Desrtriyanto, E., Ayuningtyas, P., Setiawan, F., & Purwaningrum, T. (2022). The Role Of Electronic Worth Of Mouth In Mediating Tiktok Social Media Toward The Organizational Image Of Universitas Muhammadiyah Ponorogo. 17(1), 14–22.

Fatmawati, L., Yuli Erviana, V., & Maryani, I. (2019). Pelatihan dan Pendampingan Guru. 94–104.

Hidayat, S., Suryantoro, H., & Wiratama, J. (2017). Pengaruh Media Sosial Facebook Terhadap Perkembangan E–Commerce Di Indonesia. Simetris : Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 8(2), 415. https://doi.org/10.24176/simet.v8i2.1165

Nimasari, E. P., Gestanti, R. A., & Nurfitri, K. (2022). “I can’t search on Google for answers”: Validity evidence of a developed computer-based assessment application. Journal on English as a Foreign Language, 13(1), 25–55. https://doi.org/10.23971/jefl.v13i1.4496

Pamungkas, R., Azis, Muh. N. L., Setiawan, D., Saputra, A. R., & Irawan, B. A. (2023). Digitalisasi Informasi Kelurahan Bendo dalam Meningkatkan Pelayanan Publik dengan Membangun Web Profile. Jurnal Terapan Abdimas, 8(2), 159–164.

Pengembangan, P., Umkm, D., Wonoyoso, D., Menghadapi, P., & New, E. R. A. (2022). Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat ( JPPM ) Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat ( JPPM ). 3(1), 14–24.

Prayitno, M. A., & Fadly, W. (2022). Pelatihan Pemanfaatan dan Pendampingan Pembuatan QRIS (QR Code Indonesian Standard) Sebagai Media Digitalisasi ZIS di Desa Glinggang Kabupaten Ponorogo. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 543. https://doi.org/10.20527/btjpm.v4i2.5254

Rahmi, U., Bentri, A., & Azrul. (2019). Pelatihan Wirausaha Digital Dengan Sistem Blended Learning. Jurnal Terapan Abdimas, 4(2), 117–122.

Setiawan, F., Lailatizzahro, N., Ayuningtyas, A. B., Trisna, A. X., & Salsabila, A. S. (2022). Peningkatan Skala Usaha Lembaga Keuangan Milik Bumdes Turi Berkembang Desa Turi Ponorogo Melalui Pendampingan Manajemen Berbasis Syariah. Jurnal Terapan Abdimas, 8(1), 49. https://doi.org/10.25273/jta.v8i1.13860

Simbolon, F. (2021). Strategi pemasaran global di pasar Indonesia. 4(1), 9.

Wahid, A. H., & Sa’diyah, H. (2020). Pembangunan Santripreneur Melalui Penguatan Kurikulum Pesantren Berbasis Kearifan Lokal Di Era Disruptif. Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 6(1), 80–99. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v6i1.130

Wijoyo, H., Vensuri, H., Musnaini, M., Widiyanti, W., Sunarsi, D., Haudi, H., Prasada, D., Setyawati, L., Kristianti, K., & Muhammad Lutfi, A. (2020). Digitalisasi umkm. Penerbit Insan Cendikia Mandiri.

Wiridjati, W., & Roesman, R. R. (2018). Fenomena Penggunaan Media Sosial Dan Pengaruh Teman. Jurnal Manajemen Dan Pemasaran Jasa, 11(2), 275–290.


Article Metrics

Abstract has been read : 87 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jta.v9i1.17671

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Terapan Abdimas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Terapan Abdimas by http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jta is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View Jurnal Terapan Abdimas Stats