PENINGKATAN PEMAHAMAN SISWA PADA MATERI WAWASAN SENI MODEL JIGSAW SISWA KELAS XII-MIA-3 SEMESTER I SMA NEGERI 6 MADIUN TAHUN PELAJARAN 2013/2014

PATREM BUDI WURYANTO

Abstract


Abstract

In the education of both teachers and students have a goal to gain mastery learning. It is, therefore, obvious in learning activities where students individually not get the score based on the standard complete (value ± 70), then the teachers have a duty and responsibility to improve the learning process to help students complete the learning activities. In the first cycle SCARA average student test results is equal to 68.06, these results when measured by Mastery Learning Criteria (KKM) which is 70, the average is still less than 1.04. When viewed individually the number who did not complete as many as 15 students or 42% while complete as many as 21 students or 58% of the total of 38 students. Therefore the need to improve the ability of students’ understanding gradually in accordance with the process through in learning activities. In the second cycle After the class action process in the second cycle executed, data such as the average number of student test results is equal to 80.56% of this figure 12.5%   higher than the results of the first cycle which only amounted to 68.06%, this results when measured by mastery Learning Criteria (KKM) at 70, then the average has been above criteria mastery Learning (KKM). When viewed individually the number of incomplete only one student, while complete as many as 37 students from a total of 38 students. Then to the application of research methods jigsaw in this class action may be expressed or Successfully Completed.

 

Abstrak

Dalam pendidikan baik guru maupun siswa mempunyai tujuan untuk memperoleh belajar tuntas. Oleh karena itu jelas dalam kegiatan pembelajaran apabila secara individual siswa belum mendapatkan nilai berdasarkan standar tuntas (nilai ± 70), maka guru mempunyai beban dan tanggung jawab untuk meningkatkan proses pembelajaran untuk membantu siswa menuntaskan kegiatan belajarnya. Pada Siklus I scara rata-rata hasil tes siswa yaitu sebesar 68,06, hasil ini jika diukur dengan Kriteria Ketuntasan Belajar (KKM) yaitu sebesar 70, maka rata-rata tersebut masih kurang 1,04. Jika dilihat secara perorangan jumlah yang tidak tuntas sebanyak 15 siswa atau 42% sedangkan yang tuntas sebanyak 21 siswa atau 58% dari total 38 siswa. Oleh karena itu perlu adanya peningkatan kemampuan pemahaman siswa secara bertahap sesuai dengan proses yang dilalui dalam kegiatan pembelajaran. Pada Siklus II Setelah proses tindakan kelas pada siklus II dilaksanakan, diperoleh data berupa angka rata-rata hasil tes siswa yaitu sebesar 80,56% angka ini lebih tinggi 12,5% dari hasil siklus I yang hanya sebesar 68,06%, hasil ini jika diukur dengan Kriteria Ketuntasan Belajar (KKM) yaitu sebesar 70, maka rata-rata tersebut sudah di atas Kriteria Ketuntasan Belajar (KKM). Jika dilihat secara perorangan jumlah yang tidak tuntas hanya 1 siswa, sedangkan yang tuntas sebanyak 37 siswa dari total 38 siswa. Maka untuk penerapan metode jigsaw dalam penelitian tindakan kelas ini dapat dinyatakan Tuntas atau Berhasil.


Keywords


Art; Model Jigsaw Learning Achievement; Seni; Model Jigsaw Prestasi Belajar

Full Text:

PDF

References


Mansyur, 1996. Pemanfaatan Model-Model Pembelajaran Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Dirjen Pembinaan kelembagaan Agama Islam dan Universitas Terbuka.

Sagala, Syaiful. 2003. Konsep dan Makna Pembelajaran Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Depdikbud. 1999. Kamus Besar bahasa Indonesia. Jakarta.


Article Metrics

Abstract has been read : 313 times
PDF file viewed/downloaded: 0 times


DOI: http://doi.org/10.25273/jp-lppm.v5i1.946

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
Jurnal Penelitian LPPM (Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat) IKIP PGRI MADIUN by http://e-journal.ikippgrimadiun.ac.id/index.php/JP-LPPM is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View JP-LPPM Stats